|
Auteur |
Bericht |
kiepk1ep
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 mrt 2012 18:03 Onderwerp: Rijbewijs gevorderd zonder bestuurder te zijn |
|
|
Goedemiddag,
Zou iemand mij iets kunnen vertellen over de procedures rond het vorderen van een rijbewijs?
Concreet, mijn zwager is op straat gevraagd een blaastest uit te voeren zonder dat hij een voertuig bestuurde, van plan was te gaan besturen of bestuurd had. Hij kon prima een gesprek voeren en heeft dit geweigerd. Daarop is hij meegenomen naar een politiebureau waar hij, uit angst, om een advocaat vroeg. Die zou pas de volgende dag beschikbaar zijn en hij heeft de nacht in bewaring doorgebracht. Ook is zijn rijbewijs gevorderd.
Alles bij elkaar klinkt deze gang van zaken mij vreemd in de oren. Ik was er overigens niet bij, dus ik vertrouw mijn zwager op zijn woord, maar nogmaals, ik was er zelf niet bij.
Met betrekking tot het vorderen; weet iemand of dit op deze manier mag?
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Theo |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 06 mrt 2012 19:51 Onderwerp: |
|
|
Er was geen auto in de buurt???
Denk dat u toch nog even door moet vragen.... |
|
|
|
 |
kiepk1ep
|
Geplaatst: di 06 mrt 2012 22:30 Onderwerp: |
|
|
Nee zijn auto was wel in de buurt, misschien ben ik daar niet duidelijk in geweest. Is dat relevant? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 mrt 2012 20:24 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat is relevant omdat iemand die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen gevorderd kan worden mee te werken aan blaastest (voorlopig onderzoek). Deze mogelijkheid bestaat om iemand die kennelijk wil gaan rijden een rijverbod te kunnen opleggen. Het niet voldoen aan een vordering van een opsporingsambtenaar is een strafbaar feit, waarvoor je vervolgens aangehouden kunt worden. Ik begrijp dat je zwager volgens zijn informatie geen aanstalten maakte, maar de politie dacht daar (on) terecht anders over.
Vervolgens neemt de politie een verhoor af, maar is de politie verplicht om een verdachte in gelegenheid te stellen eerst overleg te voeren met een advocaat. Hiervan mag de verdachte afzien en soms is dat om praktische redenen ook verstandig. Je zwager heeft dat niet gedaan. Vermoedelijk vond dit in de avond / nacht plaats en dan komt een advocaat niet. Zo kan een kleinigheidje aardig oplopen. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 25 mrt 2012 15:29 Onderwerp: |
|
|
Zoals je zegt inderdaad een rijverbod kan worden opgelegd.
Nu blijft de vraag of zijn rijbewijs ook ingevorderd kan worden. |
|
|
|
 |
Mulder
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: ma 02 apr 2012 20:51 Onderwerp: klaagschrift invordering rijbewijs |
|
|
Ter aanvulling op voorgaande antwoorden:
De gronden voor invordering van een rijbewijs worden genoemd in art. 164 Wegenverkeerswet 1994. In het opgemaakte proces-verbaal is te vinden op welke grond(en) bij uw zwager het rijbewijs is ingevorderd.
Bij de invordering moet de verdachte erop gewezen worden dat hij zich schuldig maakt aan het misdrijf van artikel 9, zevende lid, WVW 1994, indien hij naderhand toch een motorrijtuig op de weg gaat besturen. De invordering wordt geregistreerd in het rijbewijzenregister.
Het rijbewijs en het proces-verbaal van invordering moeten uiterlijk de derde dag na de dag waarop het rijbewijs is ingevorderd in het bezit zijn van de officier van justitie. De officier van justitie moet vervolgens zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen tien dagen na de dag van invordering, over de inhouding van het rijbewijs een beslissing afgeven.
Wanneer uw zwager het niet eens is met de invordering kan hij (nog) geen rechtsmiddel inzetten. Wel kan hij door middel van een klaagschrift bij de rechtbank een verzoek indienen tot teruggave van het rijbewijs (zie art. 164:8 Wegenverkeerswet).
In dat klaagschrift zou de rechtsgeldigheid van de invordering of inhouding kunnen worden aangevochten, maar ook kan er op worden gewezen dat door de invordering of inhouding onevenredig grote schade wordt toegebracht aan de belangen van de klager. Ook zou hij in dit verzoek kunnen aanvoeren dat er in dit geval, naast het algemeen belang van een veilig verkeer, ook bijzondere belangen zijn die door de inhouding worden getroffen. Het gaat hierbij niet alleen om eigen belangen, maar ook om die van derden die niets met het strafbare feit te maken hebben (bijvoorbeeld een werkgever waarvoor werkzaamheden verricht worden waarbij het besturen van een auto noodzakelijk is).
Tegen de beslissing kan door het OM binnen veertien dagen na de betekening beroep in cassatie worden ingesteld bij de Hoge Raad. |
|
|
|
 |
kiepk1ep
|
Geplaatst: wo 11 apr 2012 17:02 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels heeft hij zijn rijbewijs weer terug en niet veel later volgde een brief waarin justitie afzag van elke verdere vorm van vervolging wegens gebrek aan bewijs. Fijn.
Wat een beetje jammer is is dat er uiteindelijk wel financiele schade is. Als zelfstandige die veel materiaal nodig heeft voor het uitvoeren van zijn werk kon hij niet meer werken zonder zijn rijbewijs. Navraag bij een advocaat leert dat de kans dat justitie (een deel van) de inkomstenderving compenseert nagenoeg nul is.
We kunnen het maar het beste z.s.m. vergeten denk ik, alle verdere energie verdampt terwijl je erbij staat.
Dank iedereen voor de informatie en het meedenken!! |
|
|
|
 |
|