Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 3:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Richard H. Levenslang
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je mag best rechten studeren, maar ik weet niet of je tentamens mag afleggen Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 23:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En vanuit je cel op Kluwer Plaza rondrommelen zal er ook niet inzitten Wink
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen de gedachte al...wetend vanaf dag 1 dat je ooit tussen die muren zal overlijden...ben blij dat ik geen strafrecht ga doen, het is namelijk erg wreed allemaal in mijn ogen.

Ik ben het wel eens met ergo...het is eigenlijk een soort van uitgestelde doodstraf op natuurlijke wijze Devil

Maar het is eerder de vraag of de dood dan een straf is of een bevrijding voor iemand met 'levenslang'...
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:

Quote:
het is namelijk erg wreed allemaal in mijn ogen.

Het wordt dan ook alleen opgelegd aan mensen die zelf ook zeer wrede misdrijven begaan hebben.
Koen

Koen

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
het is namelijk erg wreed allemaal in mijn ogen.

Het wordt dan ook alleen opgelegd aan mensen die zelf ook zeer wrede misdrijven begaan hebben.

Dat ben ik met je eens. Je ziet ook dat rechters heel terughoudend zijn in het opleggen van dit soort straffen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS waar dergelijke straffen eerder regel dan uitzondering zijn.
In dit kader is overigens ook het arrest van Lucia de B. erg interessant. TBS en levenslang gaat niet samen...is natuurlijk wel wat voor te zeggen nu TBS gericht is op herstel en eventuele terugkeer in de samenleving. Maar goed dit is een andere discussie...
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien terughoudend, maar wel een stuk minder terughoudend dan tot een paar jaar terug. Ik geloof niet dat het aantal zeer wrede misdrijven zo zeer is toegenomen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

Nou eh .... d'r zijn ook genoeg zeer wrede misdrijven waar men met een stuk minder wegkomt ....
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nou eh .... d'r zijn ook genoeg zeer wrede misdrijven waar men met een stuk minder wegkomt ....

Dat zal dan aan de omstandigheden van het geval liggen. Die zijn bij ieder misdrijf weer anders.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt en daarom kun je het eigenlijk ook niet zo algemeen stellen. Wat te denken van de moord op Maja Bradaric, bijvoorbeeld?
Deze Richard H. had tenminste nog een duidelijke reden (hoe krom ook) om tot zijn daad te komen.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar het lijkt er toch op dat je voor een enkele moord sowieso bijna nooit levenslang krijgt. Hoe verschrikkelijk de feiten ook zijn.

Weet niet of er iemand is die weet of er iemand in NL levenslang heeft voor 1 moord? En dan dus niet Mohammed B want die is ook nog veroordeeld voor iets van 7 pogingen tot moord.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier voor een aantal voorbeelden (artikel "Extreme moordenaars voor altijd uit de maatschappij d.d. 16 januari 2006).
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 1:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Weet niet of er iemand is die weet of er iemand in NL levenslang heeft voor 1 moord?

Nu wel... Juliën C. voor de moord op Jesse Dingemans (LJN BC5105).

Ik vind het nogal wat, levenslang. Er kon blijkbaar geen TBS worden opgelegd, maar is dat reden voor levenslang? Of moet ik denken aan alle publiciteit rondom de moord?

Richard H. heeft overigens in hoger beroep 20 jaar met TBS gekregen.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 8:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens dit lijstje van NOS (met dank aan Anker) is dit lang niet de eerste keer dat voor één moord levenslang wordt opgelegd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar bij die andere gevallen speelden denk ik nog andere strafbare feiten (zoals bij Mohammed B.) of een flink strafblad.

Chilleeh

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stond er erg van te kijken dat het Hof aan Juliën C. levenslang heeft opgelegd. De motivering vind ik niet toereikend, ik vind de redenering niet logisch en sluitend, én de straf vind ik te hoog en niet in de lijn met andere levenslange straffen.
Wat ik sowieso erg apart vind is dat de Advocaat-Generaal 20 jaar + tbs had geëist en het Hof levenslang heeft opgelegd. Dat is nogal een grote stap, 30 jaar zit er immers ook nog tussen. De rechtbank had 12 jaar gevangenisstraf met tbs opgelegd.

Ik begrijp niet zo goed waarom er zo op de omstandigheden vooruit wordt gelopen. 12, of 20 jaar, is erg lang. Als er daarna (na 2/3) met de tbs wordt gestart dan is dat het uitgelezen moment om te bekijken of J.C. nog gevaarlijk is of niet. Levenslang vind ik in deze zaak niet juist.

Naar mijn mening de belangrijkste passages uit LJN: BC5105, Gerechtshof 's-Hertogenbosch :
Quote:
I.2.
Verdachte heeft, ondanks herhaaldelijk en uitdrukkelijk aandringen, op geen enkele wijze inzicht gegeven in zijn beweegredenen voor zijn handelwijze op 1 december 2006. Ook heeft hij geen blijk gegeven van mededogen in de richting van het slachtoffer en de nabestaanden. Voorts moet, gelet op de omstandigheid dat volstrekt onduidelijk is waarom verdachte tot deze daad is gekomen, het ervoor worden gehouden dat verdachte in staat is om ook in de toekomst een soortgelijk feit te begaan. De forensisch psychiater Suithoff heeft ook in zijn rapport d.d. 4 december 2006 verwoord dat de kans op herhaling van een soortgelijk feit niet kan worden uitgesloten.
Het hof is derhalve van oordeel dat thans niet kan worden uitgesloten dat verdachte een potentieel gevaar voor de samenleving blijft. Voorkomen moet worden dat verdachte ooit nog de gelegenheid krijgt om een ander of anderen op deze of andere wijze van het leven te beroven.
I.3.
Gelet hierop ziet het hof, zeker tegen de achtergrond van de ernst van het feit en gelet op de algemene veiligheid van personen, geen andere mogelijkheid dan het maken van een keuze uit een tijdelijke gevangenisstraf in combinatie met de TBS-maatregel en dwangverpleging, dan wel een levenslange gevangenisstraf. Met alleen een gevangenisstraf van tijdelijke duur kan naar het oordeel van het hof onder de onder I.2. geschetste omstandigheden niet worden volstaan

en
Quote:
.7.
Het hof begrijpt deze laatste volzin aldus dat er aanleiding was om, ter voorkoming van een verdergaande scheefgroei van zijn persoonlijkheid, een behandeling te adviseren.
Uit het verhandelde ter terechtzitting valt echter niet met voldoende zekerheid af te leiden dat deze scheefgroei zich ook daadwerkelijk heeft voortgezet. Immers, de onderzoekers van het PBC hebben de vraag of verdachte ten tijde van het plegen van het feit lijdende was aan een gebrekkige ontwikkeling en/of ziekelijk stoornis van zijn geestvermogens, niet kunnen beantwoorden.
De daad zelf, “het zonder enig (kenbaar) motief zo beestachtig afslachten van een weerloos kind van 8 jaar”, zoals de rechtbank in haar vonnis heeft overwogen, is mogelijk een aanwijzing, maar kan naar het oordeel van het hof niet zonder meer tot de conclusie leiden dat (ruim twee en een half jaar na de hiervoor onder J.6. genoemde rapportage) bij verdachte tijdens het begaan van het feit een geestelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens bestond.

J.8.
Nu ook overigens uit het onderzoek ter terechtzitting in hoger beroep het hof niet is gebleken dat verdachte destijds lijdende was aan een geestelijke stoornis of gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens, komt het hof, anders dan de rechtbank en de advocaat-generaal, niet tot die conclusie, zodat het opleggen van een TBS-maatregel niet tot de mogelijkheden behoort.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds