|
Auteur |
Bericht |
Jeroen1967
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 17:51 Onderwerp: Retourbon verzilveren: alleen vandaag en in deze vestiging? |
|
|
Afgelopen weekend heb ik iets bij een bouwmarkt teruggebracht. Dan krijg je bij de servicebalie een bonnetje voor de kassa waarmee je je geld terug kan krijgen (geen geld dus bij de servicebalie zelf!).
Op dat bonnetje staat: "alleen vandaag en alleen in deze vestiging". Je krijgt dus een 'geld-terug' termijn opgelegd van slechts enkele uren. Zoals te verwachten kocht ik nog wat, maar vergat dat bonnetje te verzilveren. Iemand die dat ook overkwam en uiteindelijk z'n geld niet meer terug kreeg (!) schreef dat op:
http://forum.fok.nl/topic/1133984
Waar het dan dus op uitloopt: spullen ingeleverd, maar daarvoor geen geld teruggekregen. Mijn vraag daarom: mag Gamma weigeren om de bon uit te betalen nadat de bewuste dag is verstreken? Wetsartikelen?
PS Bovenstaande voorlopig uit pure interesse, straks ga ik misschien nog even langs de Gamma en ben benieuwd of ik het geld terugkrijg.... |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 19:50 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt er onder andere aan waarom u het betreffende product heeft teruggebracht. Was het product gebrekkig of heeft u het om andere redenen geretourneerd? _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 19:55 Onderwerp: |
|
|
Als het gebrekkig is, mag u namelijk gewoon ontbinden. Een algemene voorwaarde die deze bevoegdheid inperkt is namelijk onredelijk bezwarend en dus vernietigbaar (art. 6:233 onder a BW en art. 6:236 onder b BW). |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 20:08 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Als het gebrekkig is, mag u namelijk gewoon ontbinden. Een algemene voorwaarde die deze bevoegdheid inperkt is namelijk onredelijk bezwarend en dus vernietigbaar (art. 6:233 onder a BW en art. 6:236 onder b BW). |
Klopt, al hoeft er niet per se sprake te zijn van een algemene voorwaarde. Zie art. 7:5 e.v. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 20:23 Onderwerp: |
|
|
De vraagsteller heeft ontbonden, en krijgt ook zijn geld terug.
Alleen is het bij de gamma zo dat je bij de retrourbalie de spullen terugbrengt en dan bij de kassa je geld..
Bij de kassa kunne ze namelijk geen spullen in ontvangst nemen en bij de retourbalie zijn geen kassa's. Kwestie van functiescheiding. |
|
|
|
 |
Jeroen1967
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 21:21 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: | Dat ligt er onder andere aan waarom u het betreffende product heeft teruggebracht. Was het product gebrekkig of heeft u het om andere redenen geretourneerd? |
Ik bracht het terug omdat ik me had vergist in de maten. Op zich is dat geen probleem, op hun website staat:
Wanneer kan ik een artikel ruilen of retourneren?
Als u binnen 30 dagen langskomt met de kassabon en het artikel nog ongebruikt is en in de originele verpakking zit. Alleen als we het artikel speciaal voor u besteld hebben, geldt deze service helaas niet.
Er worden dus geen speciale beperkingen gesteld aan het retourneren van artikelen. Waarschijnlijk hebben ze dat gedaan om niet 100 maal per dag een discussie te hebben met klanten die een emmer verf over hebben. Of omdat een koper zich ergens in heeft vergist (maat, kleur, merk, whatever, het is een bouwmarkt!). Maar waarom ze dan zo strikt zijn met dat bonnetje?
De reactie van Marja lijkt me niet van toepassing (maar ik heb verder geen enkele kennis van rechten...). Het retourneren was al uitgevoerd dus over het 'ontbinden' is geen discussie. Alleen het daadwerkelijk teruggeven van het geld aan mij is opeens aan een, volgens mij onredelijke, voorwaarde gebonden en dreigt niet te worden uitgevoerd omdat ik het bonnetje niet dezelfde dag bij de kassa heb overhandigd.
hilde12 schreef: | De vraagsteller heeft ontbonden, en krijgt ook zijn geld terug. |
Dat laatste is dus maar de vraag, er zijn voorbeelden waarbij artikelen zijn geretourneerd en er geen geld is teruggegeven vanwege die 1-dags termijn van het bonnetje. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 11 jan 2013 21:30 Onderwerp: |
|
|
Ik reageerde op de reacties van het ontbinden, dat daar de discussie niet over ging, vandaar dat ik zei dat het geld terug gegeven werd.
Zoals je zelf aangeeft, de vraag gaat er niet over óf er geld terug gegeven kan worden, maar of er eisen mogen worden gesteld aan de termijn van incasseren van het bonnetje. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 19:50 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Ik reageerde op de reacties van het ontbinden, dat daar de discussie niet over ging, vandaar dat ik zei dat het geld terug gegeven werd.
Zoals je zelf aangeeft, de vraag gaat er niet over óf er geld terug gegeven kan worden, maar of er eisen mogen worden gesteld aan de termijn van incasseren van het bonnetje. |
Het verstrekken van het bonnetje is heel wat anders dan het teruggeven van het geld. Met het bonnetje kun je alleen in die bouwmarkt terecht, en dan nog zelfs alleen op die dag. Je kunt er geen patat met mayonaise mee kopen, wat met geld wel kan.
Wat betreft je "kwestie van functiescheiding": zoals ik het begrijp is het bij die bouwmarkt niet mogelijk om het bonnetje bij de kassa in te ruilen voor geld.
Van een echte ontbinding zoals bedoeld in de wet lijkt me hier eigenlijk geen sprake. Als er echt wordt ontbonden ontstaat er twee ongedaanmakingsverbintenissen. De ene strekt tot het terugleveren van de gekochte goederen. De andere strekt tot het teruggeven van het geld. Bij deze bouwmarkt wordt echter geen geld teruggegeven.
Wat betreft de retourservice die de bouwmarkt biedt: in beginsel is de bouwmarkt niet verplicht om zonder opgave van redenen spullen terug te nemen. Het gaat dus ook echt om een "service", die de bouwmarkt in beginsel mag inrichten zoals hij wil. Dat gebeurt normaal gesproken in de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden van deze bouwmarkt schrijven vermoedelijk voor dat er een tegoedbon wordt verstrekt met een geldigheid van één dag (of dat er gelijk iets anders voor moet worden teruggekocht).
Als de retourservice op zo'n manier wordt ingericht dat een klant simpelweg kan vergeten die bon in te leveren, lijkt de termijn van één dag mij onredelijk bezwarend. De situatie die dan namelijk ontstaat is dat de betaalde spullen wél zijn geretourneerd, maar dat van het aankoopbedrag uiteindelijk niets wordt teruggegeven. Dat kan gewoon niet.
Ik neem aan dat de bouwmarkt niet moeilijk zal doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 20:57 Onderwerp: |
|
|
Veel mensen denken dat ze direct hun geld terug krijgen.
Alleen bij schending van het non-conformiteitbeginsel( artikel gaat kapot na 1 keer gebruik) kan jij je geld terug krijgen. Anders gelden de regels van de verkoper:). Als je een overeenkomst aan gaat met iemand, ga je toch ook niet een dag later terug krabbelen en zeggen: Oh, doe toch maar niet.
of het klantvriendelijk is, tsjah...ik vind dat weer een ander verhaal
Het is soms verstandiger via een webwinkel te kopen dan bij een gewone winkel.
Laatst aangepast door AdmiraalGeneraal op za 12 jan 2013 22:21, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Jeroen1967
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 22:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | zoals ik het begrijp is het bij die bouwmarkt niet mogelijk om het bonnetje bij de kassa in te ruilen voor geld. |
Jazeker! Ook als je niets koopt kan je gewoon cash geld terugkrijgen bij de kassa na inleveren van het bonnetje aldaar. Het is dus géén tegoedbon (of niet 'zomaar' een tegoedbon).
bona fides schreef: | Als de retourservice op zo'n manier wordt ingericht dat een klant simpelweg kan vergeten die bon in te leveren, lijkt de termijn van één dag mij onredelijk bezwarend. De situatie die dan namelijk ontstaat is dat de betaalde spullen wél zijn geretourneerd, maar dat van het aankoopbedrag uiteindelijk niets wordt teruggegeven. Dat kan gewoon niet. |
Dat was precies mijn idee... Maar toch is het eerder gebeurd dat er uiteindelijk geen geld is teruggegeven omdat het bonnetje enkele dagen later pas werd aangeboden bj de kassa. Nou zal je voor een pak spijkers van 2 euro misschien niet de moeite nemen om er een strijd van te maken, maar het kan ook zomaar gebeuren dat je een cirkelzaag van 600 euro hebt teruggebracht omdat je geheel onverwacht een dag na aankoop precies zo eentje voor je verjaardag kreeg. Er kunnen daarna allerlei redenen zijn om dat bonnetje toch even te vergeten bij de kassa...
Tot zover een ieder in elk geval zeer bedankt voor de antwoorden, het geeft de juridische leek als ik weer wat inzicht. Helaas nog geen gelegenheid gehad om het bonnetje alsnog in te leveren (gaat om 6 euro trouwens), zal wel maandag worden. Ik doe dan nog wel een reactie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 1:30 Onderwerp: |
|
|
Jeroen1967 schreef: | bona fides schreef: | zoals ik het begrijp is het bij die bouwmarkt niet mogelijk om het bonnetje bij de kassa in te ruilen voor geld. |
Jazeker! Ook als je niets koopt kan je gewoon cash geld terugkrijgen bij de kassa na inleveren van het bonnetje aldaar. Het is dus géén tegoedbon (of niet 'zomaar' een tegoedbon). |
Oh, maar in dat geval zul je ongetwijfeld je geld gewoon terugkrijgen als je erom vraagt.
Quote: | Maar toch is het eerder gebeurd dat er uiteindelijk geen geld is teruggegeven omdat het bonnetje enkele dagen later pas werd aangeboden bj de kassa. |
Dan even doorzeuren of schriftelijk klagen of iets dergelijks. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 21:40 Onderwerp: |
|
|
AdmiraalGeneraal schreef: | Veel mensen denken dat ze direct hun geld terug krijgen.
Alleen bij schending van het non-conformiteitbeginsel( artikel gaat kapot na 1 keer gebruik) kan jij je geld terug krijgen. Anders gelden de regels van de verkoper:). Als je een overeenkomst aan gaat met iemand, ga je toch ook niet een dag later terug krabbelen en zeggen: Oh, doe toch maar niet.
Het is soms verstandiger via een webwinkel te kopen dan bij een gewone winkel. |
Je redeneert wel wat kort door de bocht als je stelt dat je direct je geld kunt terugkrijgen bij non conformiteit.
Artikel 7:21 BW gaat voor 7:22 BW namelijk. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 0:44 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | AdmiraalGeneraal schreef: | Veel mensen denken dat ze direct hun geld terug krijgen.
Het is soms verstandiger via een webwinkel te kopen dan bij een gewone winkel. |
Je redeneert wel wat kort door de bocht als je stelt dat je direct je geld kunt terugkrijgen bij non conformiteit.
Ja, eerst herstel of vervang, maar het gaat over " geld terug krijgen". |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 10:38 Onderwerp: |
|
|
AdmiraalGeneraal schreef: | jpst schreef: | AdmiraalGeneraal schreef: | Veel mensen denken dat ze direct hun geld terug krijgen.
Wat in de door jouw geschetste situatie dus niet zonder meer mogelijk is. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 14:45 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: | AdmiraalGeneraal schreef: | jpst schreef: | AdmiraalGeneraal schreef: | Veel mensen denken dat ze direct hun geld terug krijgen.
Wat in de door jouw geschetste situatie dus niet zonder meer mogelijk is. |
Ik zal de volgende keer 3 keer neerzetten. Dan klopt het weer wel:) |
|
|
|
 |
|