|
Auteur |
Bericht |
markmu92
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 21 sep 2011 0:32 Onderwerp: Retentierecht verhuurder |
|
|
Ik zou graag weten of, en, zo ja, onder welke voorwaarden en over welke goederen een verhuurder bij een uithuiszetting (uitgesproken o.b.v. wanprestatie van de huurder) een retentierecht kan hebben. In de casus zijn zaken, waaronder hoogst persoonlijke met een beperkte vermogenswaarde zoals een rijbewijs, door de verhuurder uit het huis verwijderd en opgeslagen in een container. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 21 sep 2011 1:09 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat deze pagina het bij het rechte eind heeft:
Quote: | Op sommige sites van advocatenkantoren en andere adviseurs valt te lezen dat de verhuurder het retentierecht zonder meer tegen de curator kan inroepen. Dat hangt er maar van af. Voor uitoefenen van een retentierecht dient degene die dit recht uitoefent de zaken onder zich te hebben en er feitelijke macht over uit te oefenen. Dat houdt in dat de verhuurder over de zaken moet kunnen beschikken en de huurder dus het gehuurde moet hebben verlaten (zodat de verhuurder toegang heeft tot het pand). Is dat niet zo dan vallen de roerende zaken in de boedel en kan de verhuurder niet het retentierecht inroepen. |
Op zaken die zijn achtergebleven na een uithuiszetting lijkt de verhuurder dus een retentierecht te hebben. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 21 sep 2011 11:25 Onderwerp: |
|
|
Rijbewijs is eigendom van de staat en niet van de huurder. Lijkt me lastig om daar retentierecht op uit te oefenen. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|