|
Auteur |
Bericht |
Ivanhoe2005
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 feb 2010 23:00 Onderwerp: Rente als aftrekpost in de inkomstenbelasting bij maatschap |
|
|
Mijn zwager treedt vanaf volgende week toe tot een maatschap (fysio).
Zijn inbreng betreft het ter beschikking stellen van fitnessapparatuur voor de maatschap. Hij betaalt hiertoe vanuit zijn prive-vermogen een bedrag. Echter moet hij hiervoor een lening aangaan bij de bank.
In de maatschapovereenkomst is opgenomen dat het maatschapaandeel wordt bepaald op basis van bijdrage in de omzet.
Nu is de vraag of de rente op deze lening aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting?
Daarnaast de vraag of de jaarlijkse afschrijving op de apparatuur aftrekbaar is?
Ik hoop dat jullie mij met dit vraagstuk kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Ivo. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 0:22 Onderwerp: |
|
|
De rente op de lening lijkt me zeker aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Het inkomen uit de maatschap lijkt mij te vallen onder "winst uit onderneming", en de rentekosten zijn gemaakt om dit inkomen te kunnen verwerven en komen dus op dit inkomen in aftrek.
Wat betreft de afschrijving, ik denk dat je moet kijken naar de hoogte van de vordering die je zwager op de maatschap krijgt zou hij uit de maatschap treden. De afschrijving op die vordering lijkt me aftrekbaar (en is wellicht precies gelijk aan de afschrijving op de apparatuur).
Voor alle zekerheid lijkt het me geen slecht idee om niet (alleen) af te gaan op wat ik denk, maar om dit zeker ook bij een belasingadviseur of bij de belastingdienst zelf na te vragen. En waarschijnlijk kunnen de huidige leden van de maatschap hier ook wel iets over vertellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|