Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 19:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rellen op het strand vervolging
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 10:57    Onderwerp: Rellen op het strand vervolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is veel te doen (geweest) rond de rellen op het strand en de dood van een 'feestganger' doordat de politie gericht heeft geschoten op de menigte mensen.

Nu zie ik in het nieuws alleen maar onderzoeken die tegen de opsporingsambtenaren en hun leiding lopen. Echter, ik zou het ook anders kunnen beredeneren.

Ik ben geen expert op het strafrechtgebied, maar in hoeverre zou de dood van diegene 'in redelijkheid' kunnen worden toegerekend aan de rellende jongeren? Afgezien van de 'Proxima-causa-theorie' waarbij de opsporingsambtenaar het dichtst bij de oorzaak staat zie ik wel een C.S.Q.N. verband en kan er gezegd worden dat de menigte opzettelijk de aannemelijke kans heeft aanvaard dat een opsporingsambtenaar die doodsangsten uitstaat gebruik zal maken van zijn dienstwapen.

Zijn er leden die dit ook zo zien of zie ik iets over het hoofd?

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 13:54    Onderwerp: Re: Rellen op het strand vervolging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je wat specifieker zijn? Waar doe je precies een beroep op? Voorwaardelijk opzet, oke, maar doodslag? En je kan in het strafrecht geen menigten strafbaar stellen, dat is niet duidelijk genoeg. Iemand die opzettelijk meedoet en daar geen kenbare afstand van neemt, zou je idd kunnen vervolgen, mits daar bewijs voor is. Je zou het dan m.i. kunnen gooien op het aanzetten tot het plegen van een strafbaarfeit, door bedreiging/geweld als zowel het laten onstaan van een dergelijke situatie dat er willens en wetens de aanmerkelijke kans is ontstaan dat een strafbaarfeit gepleegd zou worden. Geen idee of dit kans van slagen heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hebben beelden van de verdachten die de politie in het nauw dreven. Je zou kunnen stellen dat deze verdachten bewust de aanmerkelijke kans aanvaardden dat de politie in het nauw zou reageren met hun vuurwapen.

Ik stel de vraag bewust vrij ruim omdat er leden zijn die er veel meer verstand van zullen hebben dan ik.

Je zou inderdaad aan doodslag kunnen denken, maar ook dood door schuld (daar zit uiteraard geen bewuste aanmerkelijke kansaanvaarding in). Mijn inziens zouden de agenten gezien kunnen worden als middel, maar niet als voorwerp van onderzoek.

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Ze hebben beelden van de verdachten die de politie in het nauw dreven. Je zou kunnen stellen dat deze verdachten bewust de aanmerkelijke kans aanvaardden dat de politie in het nauw zou reageren met hun vuurwapen.

Ik stel de vraag bewust vrij ruim omdat er leden zijn die er veel meer verstand van zullen hebben dan ik.

Je zou inderdaad aan doodslag kunnen denken, maar ook dood door schuld (daar zit uiteraard geen bewuste aanmerkelijke kansaanvaarding in). Mijn inziens zouden de agenten gezien kunnen worden als middel, maar niet als voorwerp van onderzoek.
Sorry misschien ben ik niet helemaal duidelijk. Met 'aanzet tot' bedoel ik uitlokking. Dat zou volgensmij best wel kans van slagen kunnen hebben. Zie artikel 47 lid 1 sub 2 Sr.
Quote:
Artikel 471.Als daders van een strafbaar feit worden gestraft: 1°. zij die het feit plegen, doen plegen of medeplegen; 2°. zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken. 2.Ten aanzien van de laatsten komen alleen die handelingen in aanmerking die zij opzettelijk hebben uitgelokt, benevens hun gevolgen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, zo kun je het ook bekijken inderdaad. Ik zie de agenten meer als zijnde het moordwapen, het middel waarmee de menigte het slachtoffer heeft vermoord.

Maar ben ik nu een van de weinige die het absurd vind dat de werkzaamheden van de agenten wordt onderzocht terwijl de jongeren 'buiten schot' blijven?

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Hmm, zo kun je het ook bekijken inderdaad. Ik zie de agenten meer als zijnde het moordwapen, het middel waarmee de menigte het slachtoffer heeft vermoord.

Maar ben ik nu een van de weinige die het absurd vind dat de werkzaamheden van de agenten wordt onderzocht terwijl de jongeren 'buiten schot' blijven?
Dat het onderzocht wordt is altijd goed, daar is niets mis mee. Vervolgens zou ik het niet eens kunnen zijn met eventuele consequenties, maar die zijn er nog niet. Indien de jongeren inderdaad, zoals jij zegt, buitenschot blijven vind ik dat ook absurd. Mad
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het nieuws hebt gevolgd weet je dat de jongeren niet buiten schot zijn gebleven. En daar is natuurlijk niets verbazingwekkends aan, want er zal sprake zijn geweest van openlijke geweldpleging en soortgelijke delicten.

Medeplegen en/of uitlokking en/of doen plegen van moord of doodslag is m.i. veel te ver gezocht. Sowieso gaat het om groepsgedrag zodat het niet goed mogelijk is om het gevolg aan een individu toe te schrijven, maar daarnaast is het net zoiets als het vervolgen van iemand die door de politie wegens bepaalde gedragingen moest worden neergeschoten voor het doen plegen van een poging tot doodslag op zichzelf.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@BF: Ik doelde niet op de openlijke geweldpleging; daarvoor worden enkele strandgangers vervolgd. Ik vroeg mij juist af of hen doodslag dan wel dood door schuld verweten kon worden.

Jouw redenatie m.b.t. de vervolging van jezelf wegens een poging tot doodslag op jezelf vind ik wel een sterk punt inderdaad. Komt het dan uiteindelijk neer op 'boontje komt om zijn loontje'?

Maar m.b.t. de groepsgedrag zou het toch mogelijk moeten zijn om enkele 'stokers' daaruit te destilleren?
De rechter zal uiteraard rekening moeten houden met het groepsgedrag en eventueel gebruik van middelen waardoor het gedrag van verdachten werd beïnvloed, maar het vervolgen op zich zou dan toch wel tot resultaat kunnen leiden?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds