|
Auteur |
Bericht |
88b454uf
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 8:23 Onderwerp: Relatieve competentie kantonrechter |
|
|
In de leverings voorwaarde van het postorderbedrijf staat dat geschillen moeten worden voorgelegd bij de kantonrechter in Zwolle, maar bij een consumenten koop moet dat toch kantongerecht bij mij in de buurt zijn?
Art 101 rv spreekt van ...mede.. Maar betekend dit dan dat de zaak niet ambthalve door de kantonrechter moet worden verwezen naar Alkmaar (mijn woonplaats) |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 9:00 Onderwerp: Re: Relatieve competentie kantonrechter |
|
|
88b454uf schreef: | In de leverings voorwaarde van het postorderbedrijf staat dat geschillen moeten worden voorgelegd bij de kantonrechter in Zwolle, maar bij een consumenten koop moet dat toch kantongerecht bij mij in de buurt zijn?
Art 101 rv spreekt van ...mede.. Maar betekend dit dan dat de zaak niet ambthalve door de kantonrechter moet worden verwezen naar Alkmaar (mijn woonplaats) |
Kijk ook eens in artikel 108 lid 2 Rv, waarin staat dat een forumkeuze voor (kort gezegd) "kanton-vorderingen" geen werking heeft als deze niet na ontstaan van het geschil is overeengekomen.
Artikel 101 Rv spreekt inderdaad van "mede", want er kunnen ook bijvoorbeeld consumentenkopen van boven de 25.000 euro (competentiegrens kantonrechter) zijn, en dan heeft een forumkeuze voor een bepaalde rechtbank in principe wel werking, dus in dat geval kan de eiser een keuze maken. |
|
|
|
 |
88b454uf
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 11:45 Onderwerp: |
|
|
Dus in mijn geval moet de rechter ambtshalve de zaak naar Alkmaar verwijzen? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 14:45 Onderwerp: |
|
|
88b454uf schreef: | Dus in mijn geval moet de rechter ambtshalve de zaak naar Alkmaar verwijzen? |
Als hij z'n huiswerk goed heeft gedaan wel, maar je kunt beter het risico niet nemen, en dus wel (schriftelijk) reageren en in die reactie wijzen op de (on)bevoegdheidsproblematiek. |
|
|
|
 |
88b454uf
|
Geplaatst: wo 28 sep 2011 14:50 Onderwerp: |
|
|
ik heb inmiddels de rechtbank gebeld, als er niet word gereageerd sturen ze de zaak door, als je wel verweer voert en er niet op wijst gaan ze er vanuit dat je het eens bent met behandeling bij deze kantonrechter, en inderdaad als je het er niet mee eens bent moet ik in het verweer de onbevoegd heid aankaarten, ik vraag me wel af op welk artikel ze baseren dat als ik het niet in mijn verweer opneem ze dan er vanuit ga dat ik accoord ben met de kantonrechter in Alkmaar. |
|
|
|
 |
|