Petra7
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 21:51 Onderwerp: Relatiebreuk: Koophuis op 2 namen en samenlevingscontract |
|
|
De relatie van mijn vriend al maanden verbroken. Nu hebben ze nog een samenlevingscontract, een doorlopend krediet en een koophuis op beide namen. Zij wil in het huis blijven wonen, maar kan geen hogere hypotheek (om hem uit te kopen) nemen in haar eentje voor dat het doorlopend krediet is afgelost. Nu is het huis hoger getaxeerd dan waar het voor gekocht is, maar de hypotheek is nog hoger dan beide waardes van het huis. Moet hij dan bijbetalen? of wordt de overwaarde berekend als het verschil tussen de waarde van het huis toen en de waarde van het huis nu?
Daarnaast wil zij hem mee laten tekenen voor de nieuwe hypotheek. Hierdoor komt het spaardepot vrij van de huidige hypotheek en zou het doorlopend krediet afgelost kunnen worden. Hierna wil ze de hypotheek overlaten zetten op haar naam. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Ze hebben namelijk ook samen dat doorlopend krediet, maar de 1e paar duizend euro had zij al. Deze heeft hij dus eigenlijk niks mee te maken. En de laatste paar maanden kan hij zoiezo niet bij het doorlopend krediet, maar is er wel geld opgenomen. Dit deel hoeft hij in principe dus ook niet te betalen. Ik weet dat hij waarschijnlijk op papier hier net zo verantwoordelijk voor is..
Klein detail: zij is boekhouder.. En hij krijgt geen kopie van de papieren (hypotheek, samenlevingscontract en doorlopend krediet) van haar. Mijn gevoel zegt dat er hier iets niet klopt en dat hij enorm wordt opgelicht.
Ze heeft nu zonder overleg op zeer korte termijn een afspraak gemaakt bij de notaris om de nieuwe (nog hogere) hypotheek te tekenen. Mijn advies aan hem is NIET TEKENEN..
Wat kan hij hier het beste doen? Hij heeft ook al maanden geen sleutel meer van het huis, maar betaald nog wel aan de hypotheek.
Groetjes Petra |
|