|
Auteur |
Bericht |
sander_fl
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 11:46 Onderwerp: Rekening houden bij oplegging sanctie? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben vrij nieuw hier, al een tijdje aangemeld en nu eens aan het rondneuzen. Ik las net deze uitspraak:
http://rechtennieuws.nl/ljn/bf3704
Mijn vraag aan jullie: vinden jullie het terecht dat het Hof in casu rekening heeft gehouden 'met de omstandigheid dat verdachte zal moeten leven met de wetenschap dat hij verantwoordelijk is voor de dood van het slachtoffer? Het is doodslag, de jongen heeft zijn ex-vriendin door verstikking omgebracht, zoals jullie kunnen lezen.
Maar is het terecht dat 'de rechtsprekende macht' in Nederland in de straftoemeting rekening houdt met het idee dat 'moordenaars' hun eigen hel creëren? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 14:26 Onderwerp: |
|
|
Bij de straftoemeting mag de rechter hier inderdaad rekening mee houden. Het kan dus zinvol zijn om berouw te tonen. Of andersom, als je laat merken dat de gevolgen van je daad je koud laten, dan kan de rechter dat gebruiken om een hogere straf te motiveren (tot aan de maximumstraf die op het gepleegde feit staat). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 20:48 Onderwerp: |
|
|
Maar wordt hier niet gevraagd hoe wij hier moreel tegenover staan?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 22:22 Onderwerp: |
|
|
Ik beantwoordde de vraag "maar is het terecht?"  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 23:58 Onderwerp: |
|
|
Goed, maar nu ben ik nog meer benieuwd naar je morele opvatting?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 1:44 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het moreel aanvaardbaar als een rechter bij het bepalen van de strafmaat rekening houdt met de mate waarop de veroordeelde al op andere wijze is gestraft voor zijn daad. Wel is het jammer dat uit het arrest niet blijkt waarom het Hof op 2 jaar minder uitkomt dan de rechtbank (al heb ik niet geprobeerd verschillen te ontdekken met het vonnis).
Waar ik me eerder aan stoor is een passage als:
Quote: | Verdachte heeft een einde gemaakt aan het leven van een jonge vrouw, die zich in de bloei van haar leven bevond en die een mooi toekomstperspectief had. Hij heeft haar het meest wezenlijke bezit, haar leven, ontnomen. Tevens heeft verdachte de nabestaanden van [slachtoffer], onder wie in het bijzonder haar ouders en haar zusje, onbeschrijflijk veel leed berokkend. De vader en het zusje van [slachtoffer] hebben ter terechtzitting in hoger beroep getracht onder woorden te brengen - voor zover dit in woorden uit te drukken valt - welke invloed de gewelddadige dood van [slachtoffer] tot op de dag van vandaag op hun leven heeft. |
Wat is hiervan de juridische functie? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sander_fl
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 10:09 Onderwerp: |
|
|
Precies! Het heeft geen juridische functie. Het is alleen om medelijden te wekken bij de rechter(s) Bijna Amerikaanse toestand! Ik vind dat dit een rechter stoort bij de beoordeling van de feiten. Volgens mij gaat het daar nog steeds om. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat deze mensen doormaken, maar een rechter treed nog steeds alleen in de beoordeling van de feiten en niet in de gevoelens van nabestaanden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 13:55 Onderwerp: |
|
|
Bovendien suggereert de tekst dat de daad minder erg zou zijn geweest (en de straf minder zwaar) als het slachtoffer een laag opgeleide vrouw van middelbare leeftijd zou zijn geweest, of als het slachtoffer geen nabestaanden zou hebben achtergelaten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 16:07 Onderwerp: |
|
|
Van mij mogen ze dat hele spreekrecht voor slachtoffers direct schrappen. Vind het maar een wantoestand, welke naar mijn idee ook moeilijk te rijmen valt met de onschuldpresumptie. |
|
|
|
 |
sander_fl
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 21:27 Onderwerp: |
|
|
Daarin kan ik je niet helemaal volgen.. Het spreekrecht voor de slachtoffers is m.i. van negatieve invloed op de rechterlijke onafhankelijkheid. Maar waarom dit niet te verenigen valt met de onschuldpresumptie begrijp ik niet helemaal. Immers, de onschuldpresumptie is zo ongeveer de enige nuance, of zo je wilt het enige tegengewicht van het spreekrecht voor slachtoffers... |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 22:14 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat dergelijke overwegingen in de uitspraak staan, betekent m.i. nog niet dat de rechter zich hierdoor (te veel) heeft laten beïnvloeden, maar vooral dat hij in de uitspraak erkenning wil uitspreken van het leed van de slachtoffers. Dat heeft misschien niet direct een juridische functie maar werkt denk ik wel ten gunste van de legitimiteit van het strafrecht, en heeft daarmee indirect wél een voor het recht belangrijke functie.
Als het slachtoffer niet zou worden gehoord, of wel zou worden gehoord maar dit zou niet zo nadrukkelijk in het vonnis te lezen zijn, waag ik te betwijfelen of dat automatisch zou betekenen dat de rechter minder snel onder de indruk zou zijn van de ernst of gruwelijkheid van een bepaalde daad. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 13:27 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het terecht dat de rechter daar rekening mee heeft gehouden.
De rechter houdt zowiezo met allerhande omstandigheden rekening maar vaak verschilt het per rechter wat ze belangrijker vinden en waar ze zich dus meer door laten leiden bij het vaststellen van de strafmaat. Meestal is hier overigens niet zoveel van terug te vinden in het vonnis. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 14:12 Onderwerp: |
|
|
sander_fl schreef: | Daarin kan ik je niet helemaal volgen.. Het spreekrecht voor de slachtoffers is m.i. van negatieve invloed op de rechterlijke onafhankelijkheid. Maar waarom dit niet te verenigen valt met de onschuldpresumptie begrijp ik niet helemaal. Immers, de onschuldpresumptie is zo ongeveer de enige nuance, of zo je wilt het enige tegengewicht van het spreekrecht voor slachtoffers... |
Op mijn beurt ontgaat mij jouw redenering enigszins.
Om even uit te leggen wat ik bedoel; strikt genomen conflicteert het spreekrecht voor slachtoffers wellicht niet met de onschuldpresumptie. Maar wanneer een slachtoffer/nabestaande ter zitting een dramatisch verhaal houdt, wordt de verdachte daarbij automatisch als "veroorzaker" aangekeken. Hij wordt immers geacht - in ieder geval door het OM en n.a.w. door degene die van het spreekrecht gebruik maakt - de veroorzaker van alle ellende te zijn. Het feit dat de rechter toestaat dat iemand een hele bak ellende impliciet/expliciet uitstort richting verdachte, gaat wel gevoelsmatig in tegen het uitgangspunt van onschuld.
Ik kan in dat opzicht iedereen eens aanraden zelf een zitting bij te wonen waar het spreekrecht wordt gehanteerd - als dat nog niet het geval is geweest - want zeker bij ontkennende verdachten levert dit zeer ongemakkelijke en onwenselijke situaties op. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 18:20 Onderwerp: |
|
|
sander_fl schreef: | Daarin kan ik je niet helemaal volgen.. Het spreekrecht voor de slachtoffers is m.i. van negatieve invloed op de rechterlijke onafhankelijkheid. Maar waarom dit niet te verenigen valt met de onschuldpresumptie begrijp ik niet helemaal. Immers, de onschuldpresumptie is zo ongeveer de enige nuance, of zo je wilt het enige tegengewicht van het spreekrecht voor slachtoffers... |
Ik ben er zelf groot voorstander van. Het lijkt me een goede zaak dat een rechter (maar zeker ook de verdachte) geconfronteerd wordt met de werkelijkheid en niet slechts de klinische feiten.
Echter, om de rechtsgang zo min mogelijk te beïnvloeden zou ik liever een zogenaamde 'victim statement of opinion' zien dan een 'victim impact statement'. Op het moment dat het slechts over de feiten gaat (even simpel gezegd, het grootste deel van 348/350 Sv) behoort een rechter zich ook alleen te beperken hiertoe. Een aparte zitting voor de straftoemeting zou kunnen volgen, waarbij een 'victim statement of opinion' op zijn plaats is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 09 okt 2008 18:59 Onderwerp: |
|
|
Wat zou een "statement of opinion" inhouden? Een mening over de vraag of de verdachte schuldig is of niet?
Het spreekrecht voor het slachtoffer vind ik op zich wel te verdedigen als het gaat om het toelichten van de ernst van de daad en de gevolgen voor het slachtoffer. Dat zijn aspecten waar de rechter bij het bepalen van de strafmaat rekening mee mag houden. Ik ben het met je eens dat een aparte zitting voor de straftoemeting daarvoor het meest geschikt zou zijn (als we in Nederland dergelijke zittingen hadden gehad).
Met de gevolgen voor de nabestaanden mag de rechter m.i. geen rekening houden. Het kan m.i. niet zo zijn dat een moord zwaarder wordt bestraft naarmate meer nabestaanden achterblijven (misschien wel in shockschade situaties). Een spreekrecht voor de nabestaanden heeft in mijn ogen daarom weinig zin.
arizona schreef: | Het feit dat dergelijke overwegingen in de uitspraak staan, betekent m.i. nog niet dat de rechter zich hierdoor (te veel) heeft laten beïnvloeden, maar vooral dat hij in de uitspraak erkenning wil uitspreken van het leed van de slachtoffers. |
Dat denk ik ook. In ieder geval wordt in de uitspraak zelf geen link gelegd tussen die opmerkingen en de straf, en dat vind ik terecht. Alleen had wat mij betreft de hele (krampachtige) passage achterwege kunnen blijven.
Wel interessant trouwens dat de nabestaanden in het strafproces min of meer de rol van slachtoffer vervullen, terwijl ze civiel in beginsel geen claim hebben (op de uitzondering van shockschade na). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|