|
Auteur |
Bericht |
Nura
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 13:49 Onderwerp: Registratie GBA |
|
|
Beste lezer,
Per welke leeftijd mag een tiener zich zelfstandig registreren bij de gemeente. Dus Gemeentelijke Basis Registratie??
Mijn dochter van 16jaar en 10 maanden staat geregistreerd bij haar vader en woont nu 10 van de 14 dagen bij mij.
Alvast dank voor jullie antwoord. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 14:36 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik kan opmaken uit artikel 82 jo. artikel 79 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens kan iedereen boven de 16 jaar zelf vragen om verbetering van deze informatie.
Artikel 82
Quote: | 1. Het college van burgemeester en wethouders voldoet binnen vier weken kosteloos aan het verzoek van betrokkene hem betreffende gegevens in de basisadministratie te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien deze feitelijk onjuist dan wel onvolledig zijn of in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.
(...)
4. Artikel 79, vierde en vijfde lid, is van overeenkomstige toepassing.
|
Artikel 79 vijfde lid:
Quote: | 5. De verzoeken, bedoeld in het eerste, het tweede en het derde lid, worden gedaan door: a. ouders, voogden of verzorgers voor minderjarigen jonger dan 16 jaar; b. curatoren voor onder curatele gestelden. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 14:59 Onderwerp: |
|
|
Als je het niet als verbetering maar als adreswijziging ziet (bijv. van één gemeente naar een andere), dan kom je op artikel 66 jo. 73 en dezelfde conclusie, nl. dat de 16-jarige dit zelf kan doen. Gezien artikel 73 onder b kan ook iedere ouder dit doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nura
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 okt 2007 10:59 Onderwerp: |
|
|
Mijn dank voor de reacties,
Ben nu wat wijzer geworden  |