Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 13:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Regelmatige overtreding van RVV 1990:28
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PcDealer

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 17:48    Onderwerp: Regelmatige overtreding van RVV 1990:28 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderstaande thread heb ik gelezen, maar dat dekt niet de lading van mijn vraag:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/12912/start/30/postdays/0/postorder/asc/highlight/lawaai%252Bburengerucht/

Ik zat nog te twijfelen over Civielrecht, maar aangezien bovenstaande ook al hier stond, plaats ik het hier.

Jullie zullen ongetwijfeld weten dat aangehaald wetsartikel gaat over het ongeoorloofd claxonneren en dit onder een onrechtmatige daad volgens BW6:162 valt.

Ik huur sinds eind 2005 een huis bij een woningcorporatie. Sinds de zomer van 2006 is het mij opgevallen dat wanneer er iemand komt of vertrekt bij de buren 3 deuren verder, zij steevast toeteren.

Nu kun je denken: "nou en?" Ik vind het niet zo prettig om 's morgens uit mijn slaap te worden gewekt en dat op een gegeven moment tweemaal per week.

Deze buren (de vrouwelijke helft althans) kwamen het eerste jaar regelmatig hier op bezoek en toen heb ik dat meerdere keren terloops aangegeven dit gedrag niet prettig te vinden. Dat haalde niets uit. Daarna ben ik er langs geweest om speciaal hierover te spreken. De broer van de vrouw die er woond was er ook met zijn vriendin en die bedreigde mij. Uiteindelijk hebben zij toegezegd meer rekening te houden met anderen. De eerste maand was het rustig en toen begon alles van voor af aan.

Klacht ingediend bij de verhuurder, die aangaf dat ik zelf nog eens te moest proberen op te lossen. Ik heb met ze nogmaals gesproken en mijn vriendin nog een keer. Haalde uiteindelijk weer niets uit.

Toen de politie maar eens gemaild met de betreffende kentekens. Hij heeft ze gebeld (vriendin van de broer gesproken) en gaven toe op de hoogte te zijn van mijn klacht. Ze waren bereid er over te praten zij de buurtbrigadier. Dat bleek: die avond kwamen ze aan de deur met wederom bedreigingen. Mijn vriendin is toen nogmaals naar de buren gegaan om aan te geven niet op prijs te stellen dat haar gezin bedreigt werd en dat ze iets aan hun overlast moesten doen. Anderhalve maand was het stil.

Sindsdien alle overlast genoteerd en aan de politie doorgebriefd t.b.v. dossiervorming. Vorige maand verhuurder voor de tweede maal een klacht gestuurd. Ik ben toen gebeld door hen. Zij geven aan geen andere klachten te hebben en met de buren te praten. Ik heb gezegd dat ik daar vanaf zie omdat het meermaals geen zin heeft gehad. Eergisteren nogmaals een klacht gestuurd en een opsomming van feiten van de laatste maand naar de politie.

Gisteren is de rayonbeheerder langsgeweest en hij geeft aan geen wettelijke macht te hebben op te treden omdat de overtredingen niet in het huis bevinden of in gemeenschappelijke ruimtes.

Ik quote de algemene huurvoorwaarden:
Quote:
Huurder dient ervoor zorg te dragen dat aan omwonenden geen overlast of
hinder wordt veroorzaakt door huurder, huisgenoten, huisdieren of derden die
zich vanwege huurder in het gehuurde of in de gemeenschappelijke ruimten
bevinden.

Nu lijkt me dat wel een erg makkelijke om er vanaf te komen en ook hebben ze tot nog toe niet de indruk gewekt dat zij geen mogelijkheden hadden.

De poltitie zegt alleen op heterdaad te kunnen betrappen. Dus alles rest mij een civiele zaak. Of niet?

Hallo StevenK! Goodbye

Tags: burengerucht, overlast, lawaai

Laatst aangepast door PcDealer op vr 28 sep 2007 1:07, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RVV 1990:28.
Ik kan het niet vinden. Beginnertje hé.

Je hebt een overlast probleem. Lastige aangelegenheid. Dat kan ik je uit eigen ervaring zeggen.

Ik kan even niet verder.
PcDealer

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
RVV 1990:28.
Ik kan het niet vinden. Beginnertje hé.

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Reglement%20verkeersregels%20en%20verkeerstekens%201990%20(RVV%201990)
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 22:17    Onderwerp: Re: Regelmatige overtreding van RVV 1990:28 Reageer met quote Naar onder Naar boven

PcDealer schreef:
De poltitie zegt alleen op heterdaad te kunnen betrappen. Dus alles rest mij een civiele zaak. Of niet?

Civiel bereik je niks. Je struikelt dan over de hoofdregel: 'als je geen last van buren wil hebben, moet je in een hutje op de hei gaan wonen.'.

Theoretisch zou je natuurlijk een aanhouding op heterdaad kunnen verrichten, maar ik vermoed dat dat niet bij zal dragen aan de harmonieuze verhoudingen.
Quote:

Hallo StevenK!

Huh, wie? ik? Ik kom nooit op GoT...
Bekijk de homepage
M

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een praktisch iets:

Verhuurder geeft aan dat ze geen andere klachten ontvangen heeft, maar dat kan er natuurlijk ook gewoon aan liggen dat veel mensen niet bij een verhuurder zullen gaan klagen of gewoon maar steunend en kreunend het lawaai aan zich voorbij laten gaan.

Wat ik me dan afvraag: in hoeverre hebben de andere buren in de directe omgeving er last van? Heb je die er wel eens over gesproken en wat zeggen zij? Met meer mensen sta je wat sterker alhoewel het dan ook nog steeds de vraag blijft of je er iets tegen kunt doen. Maar bijvoorbeeld een verhuurder zal een klacht mogelijk serieuser nemen als er bijvoorbeeld nog twee andere buren gaan klagen.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De link doet het niet. Het geeft: ‘Op basis van uw zoekvraag zijn geen resultaten gevonden.’
@PcDealer: lastig hoor.
StevenK schreef:
Quote:
Civiel bereik je niks. Je struikelt dan over de hoofdregel: 'als je geen last van buren wil hebben, moet je in een hutje op de hei gaan wonen.'.

Heftig. Hier vallen bakens te verzetten.
PcDealer

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
De link doet het niet. Het geeft: ‘Op basis van uw zoekvraag zijn geen resultaten gevonden.’
Je moet de link in zijn geheel overnemen (inclusief haakjes).
@PcDealer: lastig hoor.

@ M
Er zijn buren die inmiddels zijn verhuisd die er ook last van hebben gehad. Mijn ene buurman is er nooit en die was dan ook verbaasd dat de rayonbeheerder bij mij langs kwam, nadat hij bij de buurman de oplevering van de woning aan het bespreken was. Gaat ook verhuizen.

@ StevenK:
Ik proef dat je advocaat van de duivel speelt. Confused "hutje op de hei" is wel erg makkelijk gezegd. Ik word in mijn (nacht/ochtend)rust gestoord. En dat niet een enkele keer, maar structureel. En ik heb denk ik aangetoond dat het een onrechtmatige daad is.

De verhoudingen met de betreffende buren zijn dusdanig verstoord, dat mijn vriendin die graag de lieve vrede behoudt, ook al is het ergerlijk, vind dat de maat vol is. Een aanhouding is praktisch gezien moeilijk. Vanwege de verschillende tijdstippen van de overtreding en het is "toet toet" en weg met de auto.

Wat ik me verder afvraag: heeft de verhuurder geen zorgplicht? Kan zij inderdaad haar handen er vanaf trekken? Is zij dan wel een goed verhuurder evenals ik en de buren een goed huurder moet zijn?

Waar kan ik hier jurisprudentie over vinden?

Behalve 6:162 BW heb ik de volgende nog opgesnort:
7:204, lid 2 BW
5:37 BW
WvS:142/431
APV Veldhoven 2.1.5.1 /5c, 2.4.6 /1b, 4.1.5 /1

Laatst aangepast door PcDealer op do 04 okt 2007 13:52, in totaal 2 keer bewerkt
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PcDealer schreef:
@ StevenK:
Ik proef dat je advocaat van de duivel speelt. Confused "hutje op de hei" is wel erg makkelijk gezegd. Ik word in mijn (nacht/ochtend)rust gestoord. En dat niet een enkele keer, maar structureel. En ik heb denk ik aangetoond dat het een onrechtmatige daad is.

Dan zou je - in theorie - naar de rechter kunnen stappen en een verbod vragen, met oplegging van een dwangsom.
Quote:

De verhoudingen met de betreffende buren zijn dusdanig verstoord, dat mijn vriendin die graag de lieve vrede behoudt, ook al is het ergerlijk, vind dat de maat vol is. Een aanhouding is praktisch gezien moeilijk. Vanwege de verschillende tijdstippen van de overtreding en het is "toet toet" en weg met de auto.

Wat ik me verder afvraag: heeft de verhuurder geen zorgplicht? Kan zij inderdaad haar handen er vanaf trekken? Is zij dan wel een goed verhuurder evenals ik en de buren een goed huurder moet zijn?

Wat heeft de verhuurder nu te maken met de bezoekers van een andere huurder? Die zorgplicht zal niet zover reiken.
Bekijk de homepage
PcDealer

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verhuurder heeft dusverre met het bezoek van de huurders te maken dat de huurders verantwoordelijk kunnen worden geacht en worden geacht vogens de huurvoorwaarden voor gedragingen van hun bezoek. In dit geval betreft storende gedrag zowel de huurders als hun bezoek.

Op de site van de Woonbond gevonden:
Quote:
Daarnaast kan, als tweede weg, de gemeenschappelijke verhuurder door het slachtoffer worden aangesproken op grond van de verplichting u een rustig woongenot te bieden (art. 7:204 en 214 BW). De verhuurder moet namelijk gebreken verhelpen. Overlast door een huurder van dezelfde verhuurder kan een gebrek zijn zodra er objectief gezien inbreuk wordt gemaakt op het (woon)genot van (een) andere huurder(s) en de gemeenschappelijke verhuurder geen actie onderneemt om daar een eind aan te maken.

Als de verhuurder niets doet, komt hij zijn wettelijke verplichting niet na en kan het slachtoffer een procedure starten tegen de verhuurder waarin de rechter wordt verzocht de verhuurder te dwingen om maatregelen te nemen of zelfs de huurovereenkomst te ontbinden en de overlastveroorzaker te ontruimen. De verhuurder komt pas in beeld als de stappen die redelijkerwijs van het slachtoffer konden worden verwacht, niet hebben geholpen. Wat dat is hangt sterk af van de situatie. Zo voeren sommige woningcorporaties een strikt anti-overlastbeleid, gericht op een snelle ontruiming als dat nodig is. Deze verhuurders zullen bij voortdurende overlast vaak zelf al naar de rechter stappen.

En dat is wat ik al dacht en logisch vond.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het ook eigenlijk wel. Op grond van de overlast die je ervaart vrees ik echter dat het niets wordt. Dat soort procedures gaat meestal over ontzettende lawaaipapegaaien (die tot 6 uur 's ochtends de muziek keihard aan hebben) en de boel vervuilen etc etc.

Zo'n toeter om de 3 dagen is dan een relatief licht iets.

Zie het maar een beetje Orwelliaans: some pigs are more equal than others.

Wel heeeeeeeeeeel flauw dat ze er gewoon niets aan willen doen. Het is toch geen drama om niet te toeteren? (sowieso een stomme gewoonte....). Ik voel in je frustratie mee. Maar ja, daar heb je weinig aan.

Laatst aangepast door tikSimone op do 27 sep 2007 12:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
PcDealer

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog wat gevonden:
Besluit beheer sociale-huursector:12a

Zaterdag is er een buurt bbq. Ik weet van vorig jaar dat velen de betreffende bewoners op zijn zachtst gezegd rare mensen vinden. Jammere van dit is dat de straat dusdanig lang is en er weinig van mijn directe omgeving komen. Maar wie weet.

Ik ga overigens niet akkoord met de uitleg van de rayonbeheerder niets te kunnen doen. Op zijn minst kunnen zij een brief sturen met verzoek overlast te staken. Dat was mij telefonisch in de zomer van 2006 ook gezegd in de zin van: als we ze daarop zouden aanspreken of een brief zouden sturen, zou dat de relatie wellicht niet ten goede komen.
PcDealer

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van LJN BA7188, 435217 vv 07-30m voel ik mij gesterkt in mijn overtuiging dat verhuurster weldegelijk actie kan en moet ondernemen jegens de buren.

Ik zal dan ook een brief opstellen en richten aan de woningcorporatie, ik weet nog niet wie, wellicht toch de weer rayonbeheerder.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 16:27    Onderwerp: Re: Regelmatige overtreding van RVV 1990:28 Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Theoretisch zou je natuurlijk een aanhouding op heterdaad kunnen verrichten, maar ik vermoed dat dat niet bij zal dragen aan de harmonieuze verhoudingen.

Dit betreft een overtreding van het RVV, dus een gedraging verricht door een betrokkene en geen ovetreding danwel misdrijf verricht door een verdachte. De bestuurder is dus geen verdachte en kan niet worden aangehouden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 16:57    Onderwerp: Re: Regelmatige overtreding van RVV 1990:28 Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Dit betreft een overtreding van het RVV, dus een gedraging verricht door een betrokkene en geen ovetreding danwel misdrijf verricht door een verdachte. De bestuurder is dus geen verdachte en kan niet worden aangehouden.

Bedoel je dat overtreding van art. 28 RVV i.t.t overtreding van sommige andere bepalingen uit het RVV geen strafbaar feit inhoudt, of dat het feit onder de WAHV valt en dat daarom het Wetboek van Strafvordering niet van toepassing is?

In het algemeen kan overtreding van het RVV m.i. wel degelijk een strafbaar feit opleveren.

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2007 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet houden aan de RVV is een overtreding en daardoor een onrechtmatige daad. Daartegen kan een boete van de eerste cat. woren geëist.

Hoe dat zich met aanhoudingen verhoudt weet ik niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds