|
Auteur |
Bericht |
Molenaartje
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 apr 2009 15:32 Onderwerp: Reden afgifte Machtiging Binnentreden Woning |
|
|
Mag een hulpofficier een Machtiging Binnentreden Woning afgeven op grond van de artikelen 564 en 565 van het Wetboek van Strafvordering wanneer het ten uitvoer te leggen vonnis een vonnis is van de Familierechter betreffende Voorlopige voogdij.
Gisteren heeft bureau Jeugdzorg, die de voorlopige voogdij heeft, met deze machtiging onze twee kinderen uit huis gehaald. De voorlopige voogdij liep overigens vannacht 4-4-2009 om 00:00uur af.
Graag advies in deze.
javascript:emoticon(' ') |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 04 apr 2009 19:11 Onderwerp: Re: Reden afgifte Machtiging Binnentreden Woning |
|
|
Molenaartje schreef: | Mag een hulpofficier een Machtiging Binnentreden Woning afgeven op grond van de artikelen 564 en 565 van het Wetboek van Strafvordering wanneer het ten uitvoer te leggen vonnis een vonnis is van de Familierechter betreffende Voorlopige voogdij.
Gisteren heeft bureau Jeugdzorg, die de voorlopige voogdij heeft, met deze machtiging onze twee kinderen uit huis gehaald. De voorlopige voogdij liep overigens vannacht 4-4-2009 om 00:00uur af.
Graag advies in deze.
javascript:emoticon(' ') |
Mijn gevoel zegt mij dat dit een zuiver civiele zaak is en dat de machtiging tot binnentreden daarom niet op grond van Sv gegeven kan zijn, maar dat deze machtiging gegeven is om het civiele vonnis ten uitvoer te leggen. Wat u noem 'voorlopige voogdij', betreft dat - gezien de korte duur - niet een spoeduithuisplaatsing?
edit: zie ook http://books.google.com/books?id=vLgmsvkgEckC&pg=PA242&lpg=PA242&dq=%2Buithuisplaatsing+%2Bbinnentreden&source=bl&ots=LkpD77xtlJ&sig=eFtxDOHE5jy6pf-Ku45s6ttGeng&hl=nl&ei=k5bXSZS1IoSz-QaVpInKBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6#PPA242,M1 en artikel 812/813 Rv.
De machtiging heeft naar mijn mening niets met Sv te maken, maar is gestoeld geweest op Rv. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 apr 2009 9:57 Onderwerp: |
|
|
Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, mits de artikelen 564 en 565 Sv terecht zijn toegepast.
Zodra een beslissing van de rechter een vrijheidsbeneming impliceert van in dit geval de minderjarige kinderen kan deze route bewandeld worden. Of elke uithuisplaatsing van kinderen onder toepassing van deze artikelen valt durf ik niet te zeggen. Als er sprake is van een gesloten plaatsing elders lijkt mij dat zeker het geval.
De machtiging van de Hovj is vervolgens "gewoon" een vereiste op grond van de Algemene Wet Binnentreden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 08 apr 2009 10:39 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, mits de artikelen 564 en 565 Sv terecht zijn toegepast. |
Hoe kunnen art. 564 en 565 Sv terecht worden toegepast bij de tenuitvoerlegging van een civiel vonnis? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|