Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 05 jul 2025 21:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Redelijke hersteltermijn; de wet bepalend of de AV?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JuniorX

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 07 jun 2014 14:03    Onderwerp: Redelijke hersteltermijn; de wet bepalend of de AV? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een ondernemer die in maart jl. een overeenkomst is aangegaan met een bedrijf. Omdat zij vanaf het begin van de overeenkomst een verplichting niet nakomen op grond van de overeenkomst, heb ik hen onlangs een formele ingebrekestelling gestuurd (aangetekend). Hierin heb ik een hersteltermijn van 9 dagen (waarvan 6 werkdagen) gesteld. Echter zag ik later dat zij in de algemene voorwaarden stellen dat ik per schriftelijke kennisgeving kan eisen dat zij het verzuim hersteld binnen een redelijke termijn. Als redelijke termijn stellen hun 31 dagen, afgezien van bijzondere of ongewone omstandigheden. Als het verzuim aan het eind van de hersteltermijn van 31 dagen niet wezenlijks is hersteld, zou ik de overeenkomst kunnen beëindigen.
Mijn vraag: In de wet is bepaald dat je in een ingebrekestelling een 'redelijke termijn' moet stellen waarin de wederpartij de gebreken alsnog kan herstellen. Ik ben van mening dat ik hun een redelijk termijn heb gegeven. In hoeverre is de hersteltermijn van 31 dagen, welke hun stellen, rechtsgeldig/bepalend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 1:33    Onderwerp: Re: Redelijke hersteltermijn; de wet bepalend of de AV? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wettelijke regels betreffende de ingebrekestelling zijn van regelend recht en hiervan kan dus binnen redelijke kaders worden afgeweken, in jouw nadeel. Het zal van de omstandigheden af hangen of 30 dagen hier binnen vallen. Als het herstel al 6 weken heeft geduurd voordat u de brief stuurt, dan lijkt mij deze 30 dagen onredelijk bezwarend. Maar als u na 1 week een brief stuurt dan weer niet.

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb op 5 mei jl. in een aangetekende brief voor het eerst laten weten dat ik niet beschik over benodigde inloggegevens, maar dit was geen formele ingebrekestelling. Op 19 mei jl. heb ik een automatische incasso geblokkeerd. Omdat ik maar geen reactie ontving heb ik op 27 mei jl. een formele ingebrekestelling aangetekend verstuurd en verzocht om de inloggegevens voor 6 juni 2014 aan te leveren. Op 30 mei jl. Is er gereageerd om de achterstallige betaling per ommegaande te voldoen. Dit heb ik op 5 juni jl. gedaan, maar alsnog geen inloggegevens ontvangen. Deze heb ik uiteindelijk 7 juni jl. ontvangen. Dus na mijn gestelde hersteltermijn.
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inloggegevens? Ik had de indruk dat het hier om een product ging.
Niet leveren = niet betalen. Voor de maanden dat jij geen gebruik hebt kunnen maken van een dienst hoef jij niet te betalen, tenzij dit aan jou toe te rekenen is.

BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2014 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het gaat om een dienst. Het betreft een internetadverteerder, welke advertenties op het internet plaatst ten behoeve van mijn onderneming. Dit hebben zij geleverd, maar zij hoorden daarbij toegang aan mij te verlenen tot hun platform om de rapportages in te kunnen zien. Wat, naar hun eigen zeggen in de overeenkomst, telkens afdoende bewijs zal zijn van hun geleverde diensten. Dit is dus tot gisteren niet gebeurd. En gisteren was buiten de hersteltermijn die ik hen had gegeven. Dus, kan ik op grond hiervan de overeenkomst ontbinden of niet? Smile
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2014 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat dus om een kleine tekortkoming die inmiddels is weggenomen? Ontbinding lijkt mij dan niet mogelijk.

BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2014 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de overeenkomst stellen zij dat dit telkens afdoende bewijs zal zijn van hun diensten. Het is een verplichting die zij conform de overeenkomst niet na zijn gekomen, binnen een redelijk termijn.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 10 jun 2014 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JuniorX schreef:
Nee, het gaat om een dienst. Het betreft een internetadverteerder, welke advertenties op het internet plaatst ten behoeve van mijn onderneming. Dit hebben zij geleverd, maar zij hoorden daarbij toegang aan mij te verlenen tot hun platform om de rapportages in te kunnen zien. Wat, naar hun eigen zeggen in de overeenkomst, telkens afdoende bewijs zal zijn van hun geleverde diensten. Dit is dus tot gisteren niet gebeurd. En gisteren was buiten de hersteltermijn die ik hen had gegeven. Dus, kan ik op grond hiervan de overeenkomst ontbinden of niet? :)

Eenvoudig antwoord: er is al nagekomen voordat jij ontbonden hebt, dan kun je niet meer ontbinden vanwege niet nakomen!

Je kunt uiteraard wel een schadevergoeding vragen. Hoe hoog die zou moeten zijn weet ik niet, maar op basis van wat jij zegt, denk ik niet al te hoog. Er zijn ook andere manieren om te controleren of zij hun dienst geleverd hebben.

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat raar, dan heeft zo'n hersteltermijn ook weinig functie.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JuniorX schreef:
Wat raar, dan heeft zo'n hersteltermijn ook weinig functie.

Jawel dat heeft hij wel! Want je mag pas ontbinden NA die hersteltermijn! Maar als jij wacht met ontbinden na de hersteltermijn en in de tussentijd wordt alsnog gepresteerd, kun je niet meer ontbinden vanwege niet presteren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds