Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 10:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rectificatie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schildpad

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 02 dec 2013 21:46    Onderwerp: Rectificatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de krant las ik over een dame van de PVDA die een proces had aangespannen om uitspraken te laten rectificeren. Kan iemand mij meer vertellen over de (on)mogelijkheden om zo'n procedure aan te spannen, zoals:

1. Op grond van wat voor wet kan ik zo’n proces starten. (Ik heb zelf overigens al uitgevonden dat een strafrechtelijke zaak niet meer mogelijk is vanwege een termijn van drie maanden voor het doen van aangifte van belediging.)

2. Gelden er termijnen voor het opstarten van de zaak na het doen van de uitspraken dan wel na kennisname van de uitspraken.

3. Hoe lang duurt zo’n procedure grofweg tot er een uitspraak is. (Een spoedeisend karakter valt m.i. niet aannemelijk te maken.)

4. Dienen de uitspraken een bepaalde mate van verspreiding te kennen. Het bedrijf waarom het gaat heeft de uitspraken, voor zover mij bekend, alleen kenbaar gemaakt aan mij en mijn medewerker. Binnen dat bedrijf hebben medewerkers wel uitspraken gedaan over mij richting hun directie.

5. Start ik een procedure tegen het bedrijf, tegen de individuele medewerkers of is beide mogelijk?

6. Is een advocaat nodig voor een dergelijke rechtszaak. (Er is geen financieel belang bij de zaak. Het gaat om mij als persoon en niet om mijn bedrijf.)

7. Mijn bewijsvoering rust voor een belangrijk deel op onaangekondigde geluidsopnamen met medewerkers van het bedrijf. Wat is de juridische status van de gesprekken met deze heren?

En misschien vergeet ik nog relevante vragen te stellen?

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 07 dec 2013 2:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vraag lijkt voort te komen uit een persoonlijk vraagstuk en niet een algemene belangstelling. Wellicht is het handiger dat je gewoon de relevante feiten beknopt voor ons schetst.

BerichtGeplaatst: ma 09 dec 2013 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit moment wil ik niet teveel in detail treden maar het komt er op neer dat mijn ex-klant A zegt en ik B. Ik wil, bijvoorbeeld door een rechterlijke uitspraak, aantonen dat het B is.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 10 dec 2013 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. moet je tenminste een indikatie geven van je belang terzake; een beetje tempo svp. Sleepy

BerichtGeplaatst: di 10 dec 2013 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat jullie me willen helpen en dat jullie de deskundigen zijn en ik niet, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarvoor je die info nodig hebt. Of zijn er zoveel mogelijkheden? Juist gezien de beledigende aard van de zaak wil ik liever niet teveel info geven. Maar geloof me: ik (en met mij ieder weldenkend mens) voel mij beledigd door hetgeen mijn ex-klant zegt. Mijn belang is dus emotioneel, maar ook kan het zakelijke reputatieschade voorkomen.
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 dec 2013 2:37    Onderwerp: Re: Rectificatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schildpad schreef:
In de krant las ik over een dame van de PVDA die een proces had aangespannen om uitspraken te laten rectificeren. Kan iemand mij meer vertellen over de (on)mogelijkheden om zo'n procedure aan te spannen, zoals:

1. Op grond van wat voor wet kan ik zo’n proces starten. (Ik heb zelf overigens al uitgevonden dat een strafrechtelijke zaak niet meer mogelijk is vanwege een termijn van drie maanden voor het doen van aangifte van belediging.)
Onrechtmatige daad (6:162 BW).

2. Gelden er termijnen voor het opstarten van de zaak na het doen van de uitspraken dan wel na kennisname van de uitspraken.
Vijf jaar na het bekend worden met het schadetoebrengende feit en de veroorzaker.

3. Hoe lang duurt zo’n procedure grofweg tot er een uitspraak is. (Een spoedeisend karakter valt m.i. niet aannemelijk te maken.)
Een bodemprocedure duurt ongeveer 8 maanden. Dit wordt veel langer als getuigen moeten worden gehoord.

4. Dienen de uitspraken een bepaalde mate van verspreiding te kennen. Het bedrijf waarom het gaat heeft de uitspraken, voor zover mij bekend, alleen kenbaar gemaakt aan mij en mijn medewerker. Binnen dat bedrijf hebben medewerkers wel uitspraken gedaan over mij richting hun directie.
Het bereik van de uitlating is in het algemeen relevant voor de onrechtmatigheid ervan.

5. Start ik een procedure tegen het bedrijf, tegen de individuele medewerkers of is beide mogelijk?
In ieder geval tegen de werknemers, en tegen het bedrijf voor zover het gedrag van hen aan het bedrijf kan worden toegerekend.

6. Is een advocaat nodig voor een dergelijke rechtszaak. (Er is geen financieel belang bij de zaak. Het gaat om mij als persoon en niet om mijn bedrijf.)
Nee, u kunt procederen bij de kantonrechter.

7. Mijn bewijsvoering rust voor een belangrijk deel op onaangekondigde geluidsopnamen met medewerkers van het bedrijf. Wat is de juridische status van de gesprekken met deze heren?
In civielrechtelijke zin kunnen deze opnames tot bewijs van uw betoog dienen.

En misschien vergeet ik nog relevante vragen te stellen?
Als u geen financieel belang heeft bij de zaak, moet u zich ernstig afvragen of u het de moeite vind een juridische procedure te beginnen. U loopt het risico op afwijzing van de vordering wegens onvoldoende belang en een veroordeling in de proceskosten.

Bij voorbaat dank!
Schildpad

BerichtGeplaatst: za 14 dec 2013 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds