Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 3:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsmiddelen; APV/a.v.v.v.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 11:14    Onderwerp: Rechtsmiddelen; APV/a.v.v.v. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey allemaal,

Als ik wat wil doen tegen een APV wat kan ik dan naast een civiele procedure nog doen?

Oh en hebben dieren ook het zelfbeschikkingsrecht, zo ja, waar is dit geregeld? Ik heb veel over dierenrechten gevonden maar niet over het zelfbeschikkingsrecht. Omdat dieren geen plichten hebben, moet ik aannemen de ze dit recht niet hebben?

Bedankt?


Moderatione: titel wat aangepast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de totstandkoming van een avv staat geen beroep open zoals je zult weten. Tegen een zogenaamd concretiseringsbesluit of een ander besluit niet zijnde een avv (maar bijvoorbeeld wel gebaseerd op een avv) staat wel bezwaar en beroep open. De vraag is dus: Kun je wat concreter zijn?

Laatst aangepast door cia76 op wo 13 sep 2006 8:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een gemeentelijke verordening, bedoel ik dus. Die gewoon al van kracht is. Wat kan je naast een civiele procedure (onrechtmatige overheidsdaad bijv.) nog doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat je als uitgangspunt neemt dat er iets mis is met een bepaling van de APV, bijvoorbeeld wegens strijd met hogere wetgeving. Zoals je zelf al aangeeft kun je dan via een civiele procedure proberen die bepaling onverbindend te laten verklaren. Je moet hier dan wel (civielrechtelijk) belang bij hebben. Zie hier voor een voorbeeld.

Een andere mogelijkheid is simpelweg de verordening overtreden en via het bestuursrecht (of strafrecht) een boete aanvechten op grond dat de bewuste bepaling onverbindend zou zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kevin

Kevin

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 131


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik neem aan dat je als uitgangspunt neemt dat er iets mis is met een bepaling van de APV, bijvoorbeeld wegens strijd met hogere wetgeving. Zoals je zelf al aangeeft kun je dan via een civiele procedure proberen die bepaling onverbindend te laten verklaren. Je moet hier dan wel (civielrechtelijk) belang bij hebben. Zie hier voor een voorbeeld.

Een andere mogelijkheid is simpelweg de verordening overtreden en via het bestuursrecht (of strafrecht) een boete aanvechten op grond dat de bewuste bepaling onverbindend zou zijn.


Briljant waarom was ik daar zelf niet opgekomen: als ik een apv overtreedt dan krijg ik een beschikking, en daar kan ik bezwaarschrift of wel administratief beroep tegen indienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het overtreden van de APV te bezwaarlijk zou zijn, het is bijvoorbeeld een te groot risico dat je toch een hoge boete moet betalen, dan kun je ook proberen de gemeenteraad om een bestuurlijk rechtsoordeel te vragen over de verbindendheid van de bepaling. De kans lijkt me klein dat de gemeenteraad over de eigen APV oordeelt dat deze onverbindend is, maar zo'n (voor jou) negatief oordeel wordt door de rechter wellicht als besluit aangemerkt. Ik garandeer niet dat dit werkt, maar het is nog een mogelijke bestuurlijke rechtsgang.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:

Briljant waarom was ik daar zelf niet opgekomen: als ik een apv overtreedt dan krijg ik een beschikking, en daar kan ik bezwaarschrift of wel administratief beroep tegen indienen.


Had je ook al uit mijn tekst af kunnen leiden en het is inderdaad niet bijster slim dat je daar niet op was gekomen.
Dat bestuurlijk rechtsoordeel geef ik eveneens weinig kans. Ik denk eigenlijk niet dat het mogelijk is tenzij het over regels uit de Apv gaat waarvan de interpretatie niet duidelijk is of hoeft te zijn. Maar hier komt ie weer: geen concrete info voorhanden....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: di 12 sep 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Kevin schreef:

Briljant waarom was ik daar zelf niet opgekomen: als ik een apv overtreedt dan krijg ik een beschikking, en daar kan ik bezwaarschrift of wel administratief beroep tegen indienen.


Had je ook al uit mijn tekst af kunnen leiden en het is inderdaad niet bijster slim dat je daar niet op was gekomen.
Dat bestuurlijk rechtsoordeel geef ik eveneens weinig kans. Ik denk eigenlijk niet dat het mogelijk is tenzij het over regels uit de Apv gaat waarvan de interpretatie niet duidelijk is of hoeft te zijn. Maar hier komt ie weer: geen concrete info voorhanden....


Los van het feit dat ik niet denk dat als iemand iets niet direct begrijpt dat degene daarmee gelijk niet bijster slim is, ben ik dan ook niet bijster slim, want het staat er dan misschien wel, maar niet zodanig dat ik daar direct beelden bij had.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als het overtreden van de APV te bezwaarlijk zou zijn, het is bijvoorbeeld een te groot risico dat je toch een hoge boete moet betalen, dan kun je ook proberen de gemeenteraad om een bestuurlijk rechtsoordeel te vragen over de verbindendheid van de bepaling. De kans lijkt me klein dat de gemeenteraad over de eigen APV oordeelt dat deze onverbindend is, maar zo'n (voor jou) negatief oordeel wordt door de rechter wellicht als besluit aangemerkt.

Nu ik er nog eens over nadenk, lijkt me de kans vrijwel nihil dat de bestuursrechter zo'n oordeel over de verbindendheid van een APV als appelable besluit zou aanmerken. De Awb bepaalt juist redelijk ondubbelzinnig dat de APV niet appelabel is (want een avv). De rechter zal je via de weg van een bestuursoordeel niet om zo'n verbod heen laten werken. Je kunt dus alleen naar de civiele rechter (of je lokt door overtreding een beschikking uit).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Had je ook al uit mijn tekst af kunnen leiden en het is inderdaad niet bijster slim dat je daar niet op was gekomen.

Is dat nodig? Kevin stelt een vraag (die weliswaar nog wat ingevuld moet worden), krijgt antwoorden, en geeft er blijk van dat hij de antwoorden zorgvuldig heeft gelezen.

In je tekst staat overigens niets over het uitlokken van een beschikking. Een concretiseringsbesluit is iets anders. A.v.v.v. is waarschijnlijk algemeen verbindend voorschrift (avv).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin schreef:
een gemeentelijke verordening, bedoel ik dus. Die gewoon al van kracht is. Wat kan je naast een civiele procedure (onrechtmatige overheidsdaad bijv.) nog doen?

Nu ik "onrechtmatige overheidsdaad" lees, bedenk ik me dat zo'n bestuurlijk rechtsoordeel over de rechtmatigheid van een besluit eigenlijk niets anders is dan een zelfstandig schadebesluit, helemaal als het ook je bedoeling was om schadevergoeding te vragen (ik dacht zelf meer aan onverbindend verklaren).

Voor een zelfstandig schadebesluit geldt de connexiteitseis: het is een (appelabel) besluit precies dan wanneer de handeling waarop het betrekking heeft een (appelabel) besluit is. De APV is een niet-appelabel besluit, dus het zelfstandig schadebesluit is ook niet-appelabel. Conclusie blijft dus dat je voor zoiets (schade direct ten gevolge van de APV) bij de civiele rechter moet zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moderatie: aantal berichten verwijderd.
Gelieve on-topic en inhoudelijk te blijven.

_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Is dat nodig? Kevin stelt een vraag (die weliswaar nog wat ingevuld moet worden), krijgt antwoorden, en geeft er blijk van dat hij de antwoorden zorgvuldig heeft gelezen.

In je tekst staat overigens niets over het uitlokken van een beschikking. Een concretiseringsbesluit is iets anders. A.v.v.v. is waarschijnlijk algemeen verbindend voorschrift (avv).

Dat vond ik inderdaad nodig. Hij geeft er geen blijk van dat hij de antwoorden zorgvuldig leest want in zijn reacties levert hij niet de antwoorden op de vragen uit de antwoorden, namelijk de concretere info. Voorts staat er in mijn eerdere reactie niet alleen iets over concretiseringsbesluiten (iets wat heel goed van toepassing zou kunnen zijn i.c.) maar ook over besluiten anders dan avv die gebaseerd zijn op een avv. Reeds eerder is al vastgesteld dat de Apv een avv betreft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelfbeschikkingsrecht voor dieren, misschien een puntje voor het verkiezingsprogram voor de Partij van de Dieren? Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds