|
Auteur |
Bericht |
Sam01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 21:41 Onderwerp: Rechtsgevolg of feitelijk handelen |
|
|
Hallo allemaal,
Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer er nou sprake is van rechtsgevolg. Dit is natuurlijk van belang om te bepalen of er een rechtshandeling en dus een besluit is in de zin van de Awb.
Stel, een gemeente stelt een kalender op met kramen die op de weekmarkten mogen staan. Ik wil daarop komen. Daarnaast is er nog een standplaatsvergunning nodig. Is het alleen plaatsen op de kalender dan aan te merken als een rechtshandeling, zonder dat de vergunning al binnen is? M.a.w. heeft het rechtsgevolg? Ik neem aan van wel, aangezien het toch een vereiste is om aan de markt deel te nemen (hoewel dit nergens te vinden is). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 21:49 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat zo'n kalendar juridisch bindend rechtsgevolg heeft. Ik denk dat je eerst moet kijken naar de wettelijke basis voor die kalender. Waarschijnlijk is die er niet.
Verwijst de gemeentelijke marktverordening (of hoe de verordening ook mag heten) naar de kalender? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sam01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 13 dec 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
Er staat in een hoodfstuk van de APV dat de burgemeester de kalender opstelt. Er kunnen ook geen rechten aan ontleend worden, behalve indien er twee dezelfde kramen inschrijven op dezelfde standplaats.
Mijn redenering zou zijn dat er toch wel enig rechtsgevolg is. Waarom zou de gemeente anders willen dat er zo'n kalender is? Wat als je een vergunning wil, maar niet op die kalender staat? |
|
|
|
 |
|