|
Auteur |
Bericht |
hrorije
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 14:59 Onderwerp: Rechtsgeldigheid schuldbekentenis |
|
|
Mijn ex-vrouw, waarvan ik sinds 2000 gescheiden ben, stuurde mij een aangetekende brief waarin een kopie van een door mijzelf opgestelde schuldbekentenis uit 1992 aan haar (inmiddels overleden) ouders. Mijn ex vrouw en ik hadden dat toen geleend van hun. Zij claimt nu dat ik dat geld aan haar moet betalen, terwijl ik dat toendertijd allang aan haar ouders terugbetaald heb. Alleen ik heb daar geen bewijs meer van. Mijn vraag is: is dit nog rechtsgeldig.
En kan zij nog aanspraak maken via de rechter op dit geld????
Kunt u mij advies geven?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: di 19 feb 2008 15:39 Onderwerp: |
|
|
Een dergelijke vordering verjaart in principe na 5 jaar. Is de afgelopen 5 jaar de vordering niet gestuit en is in de 'schuldbekentenis' niets anders bepaald dan hoeft u zich dus geen zorgen te maken. Komt deze zaak voor de rechter dan dient u zich wel zelf op de verjaring te beroepen. |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 9:46 Onderwerp: |
|
|
Sorry, misschien een domme vraag, maar wat bedoeld u met vordering niet gestuit??? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 9:55 Onderwerp: |
|
|
"Verjaring" betekent dat iemand na verloop van tijd (in dit geval 5 jaar) geen rechten meer kan ontlenen aan zo'n schuldbetekentenis.
"Stuiting" betekent, dat het tellen van die tijd opnieuw gaat lopen als iemand tussentijds bijvoorbeeld een herinnering stuurt. Dus als je sinds 1992 in elk geval om de vijf jaar een herinnering hebt gehad van je schoonouders (of hun erfgenamen) dat je dat geld nog moest terugbetalen, dan is de vordering níet verjaard. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 11:41 Onderwerp: |
|
|
Ja sorry ik heb het een beetje onhandig geformuleerd.
De 'stuiting' is een verklaring van de schuldeiser waaruit u op kunt maken dat de schuldeiser aanspraak blijft maken op zijn vordering. De verjaring begint dan opnieuw te lopen vanaf het moment van de stuiting. |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 11:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de uitleg, dus ik hoef mij geen zorgen te maken. |
|
|
|
 |
mcvg
|
Geplaatst: wo 20 feb 2008 12:13 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij ook niet. Zoals al gezegd moet u zich wel zelf op de verjaring beroepen bij een procedure. De schuldeiser dient daarna de eventuele stuiting te bewijzen. |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 11:16 Onderwerp: |
|
|
Ik heb deze vraag ook voorgelegd op het Belgsch forum en daar is een nieuwe verjaringswet is in werking getreden op 27 juli 1998. Is dat hier bij ons ook??? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 12:19 Onderwerp: |
|
|
Nee.
Heeft deze zaak iets met België te maken? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 12:36 Onderwerp: |
|
|
Nee helemaal niks. Ik ha deze vraag ook op het Belgische forum geplaatst, vandaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 21 feb 2008 12:38 Onderwerp: |
|
|
hrorije schreef: | Nee helemaal niks. Ik ha deze vraag ook op het Belgische forum geplaatst, vandaar. |
Daar moet je niet zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: vr 22 feb 2008 9:47 Onderwerp: |
|
|
Nee maar ik kwam er later pas achter dat dit een belgische site was.
Dus ik hoef mij in het geheel geen zorgen te maken? |
|
|
|
 |
hrorije
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 13:11 Onderwerp: |
|
|
Ik was nog vergeten te zeggen dat in de schuldverklaring staat 'Tussen schuldenaar en schuldeiser is echter een onbeperkt tijdslimiet ingesteld'. Maar er staat ook: De hoofdsom zal op een zo snel mogelijke termijn worden afgelost.
Is de verjaring van 5 jaar hiermee nog steeds van toepassing??? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 13:53 Onderwerp: |
|
|
Als er al afgeweken kan worden van de wettelijke verjaringstermijn (dit kan in principe wel) dan zou ik me als ik jou was toch op verjaring beroepen dan wel op rechtsverwerking voor zover het beroep op verjaring niet wordt gehonoreerd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 13:54 Onderwerp: |
|
|
Hmnm, in dat geval gaat de termijn van 5 jaar volgens mij pas lopen na de mededeling van de schuldeiser dat hij tot opeising overgaat. Zie art. 3:307 lid 2 BW.
Als jij kunt bewijzen dat de schuld al langer dan 5 jaar geleden een keer is opgeëist, dan is de schuld verjaard.
Zijn haar ouders overleden nadat jullie zijn gescheiden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|