Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten van de moeder
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella2010

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 21:05    Onderwerp: Rechten van de moeder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben Nederlandse en ik woon officieus samen in België met een Belg. Ik woon dus officieel in Nederland. Niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap. Wij hebben samen een kindje van 1 jaar oud. Wat zijn mijn rechten als ik bij hem weg ga en terug in Nederland ga wonen (200 km afstand)? Hij wil namelijk niet dat ons kindje bij mij komt wonen dan. En ik wil dat wel. Hij werkt fulltime, en ik werk helemaal niet. Ik kan dus fulltime voor ons kindje zorgen en hij moet haar naar een kinderdagverblijf doen, fulltime. En ik wil absoluut dat hij haar blijft zien enzo. Dus ik zou dan een goede omgangsregeling willen treffen, hoe moeilijk dat ook zal zijn, gezien de afstand. Want ik zou nooit de vader van mijn kind uit haar en zijn leven bannen!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

heeft hij het kind erkend? en heb jij alleen het ouderlijk gezag?
ella2010

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft het kind erkend. Wij staan beiden op de geboorteakte van ons kind.
ella2010

BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet wat ouderlijk gezag precies inhoud, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je als moeder automatisch het ouderlijk gezag hebt, en als je niet getrouwd bent samen en geen geregistreerd partnerschap hebt, je het als vader moet aanvragen bij de rechtbank.
sietske1980

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De inhoud van je laatste post klopt. Als jullie nooit een formulier naar de rechtbank hebben gestuurd, dan heb jij alleen het gezag. Dat betekent dat jij mag beslissen waar je met je kind woont.

Als hij ook het gezag heeft, moet je hem daarin mee laten beslissen en als jullie er dan niet uit zouden komen, zou je toestemming van de rechtbank moeten vragen op basis van 1:253a BW.

Ik weet trouwens niets van het Belgische recht. Is je kind in Nederland geboren? En heeft je kind ook de Belgische nationaliteit?
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kindje woont ook officieel in Nederland? Want als dat zo is, verandert er officieel toch niets?
ella2010

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb dit bericht ook op de Belgische site geplaatst. En volgens daar geldt het Belgische recht, omdat mijn kind in België is geboren, de Belgische nationaliteit heeft en ingeschreven staat op een Belgisch adres (bij de vader, waar ik dus ook vaak ben). En in België geldt altijd het gezamenlijk ouderlijke gezag. Dus ik vrees dat ik niets heb aan de Nederlandse wet. Maar in ieder geval bedankt!
sietske1980

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kind staat niet (ook) ingeschreven op jouw Nederlandse adres?

Het heeft via jou toch tevens de Nederlandse nationaliteit?

Ik zou naar een advocaat gaan in beide landen en je dan goed voor laten lichten.
ella2010

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, heeft niet automatisch ook de Nederlandse nationaliteit. Staat niet ingeschreven bij mij. Bedankt voor je reacties!!!
sietske1980

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je het zeker mbt de nationaliteit van je kind?

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nationaliteit-van-uw-kind

Nederlandse vader of moeder
Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het kind buiten Nederland is geboren. Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is na geboorte ook automatisch Nederlander
ella2010

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals het hier staat, zou mijn dochtertje in principe inderdaad ook de Nederlandse nationaliteit hebben. Op haar identiteitskaart (Belgische) staat weliswaar bij 'nationaliteit' 'Belg'. Maar misschien dat ze dan OOK de Nederlandse heeft. Bedankt voor de informatie in ieder geval.
Jelien

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 10 feb 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Ella!

Ik wil heel graag weten hoe het afgelopen is? Ben je terug gekeerd naar Nederland? Wie heeft de kinderen?? En welke rechten heb je nu??

Ella ik zit in hetzelfde schuitje! Precies hetzelfde! Ik wil ook terug naar Nederland met onze 2 kinderen. Bij ons zal de afstand 400 km zijn. Ik zoek overal wat de gevolgen van deze "scheiding" kan zijn. Maar het begint mij duidelijk te worden dat er twee rechten tegenover elkaar staan. Ook ik wil graag dat onze kinderen contact houden met de vader. En heb daar alles voor over. De vader wil alleen mij en de kinderen niet laten gaan. En dat zorgt voor problemen. Hij mag zovaak en zoveel contact met de kinderen als hij wil, op redelijke wijze. Maar ook ik ben bang dat hij de volledige ouderschap kan opeisen.

Ben of ken je Ella, zoek alsjeblieft contact met mij. Door hier op te reageren. Kan je altijd een email adres geven. Wil heel graag weten of het je gelukt is naar Nederland terug te keren.
Mediocrity

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als Nederlander krijgt het kind inderdaad automatisch ook de Nederlandse nationaliteit voor het Nederlands recht. Daar kan je dus wel rechten aan ontlenen als je terug gaat naar Nederland.

Ik ben ook benieuwd hoe het afgelopen is!
Jelien

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2011 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt. Maar het probleem is hier als volgt;

Zodra ik terug ga wonen in Nederland. ZONDER een schriftelijke toezegging van mijn parnter of van een rechter. Ontvoer ik de kinderen (eigenlijk belachelijk als je bedenkt dat ik de moeder Nederlandse ben. En we in een EU land wonen. ) Dus stel dat ik het hier niet meer uit hou en toch besluit met de kinderen naar NL te gaan ontvoer ik mijn kinderen. Het Belgische recht zal mij als ontoerekenings vatbaar verklaren, en de kinderen aan hun vader toewijzen! En dan ben ik mijn kinderen kwijt!! Dus blijft mij nog steeds de vraag;

Klopt het dat ik de kinderen ontvoer als ik ze naar mijn land mee terug neem?? Of ontvoer ik pas mijn kinderen als ik ze naar een ander willekeurig land meeneem? In België woont de vader, zijn nationaliteit! Waarom heb ik geen recht om terug naar mijn land te gaan. Waar ik nog steeds mijn nationaliteit van heb. En als mijn kinderen 2 nationaliteiten hebben, dan mag het toch geen ontvoering zijn??!!!!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds