|
Auteur |
Bericht |
sprincky
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 9:58 Onderwerp: Rechten en plichten bij erfdienstbaarheid? |
|
|
Wij hebben in ons koopcontract een clausule van erfdienstbaarheid staan en de buurman die ons de erfdienstbaarheid moet toestaan ook maar nu wil hij een poort en een muur plaatsen. Mag hij dit zo maar doen? Ik krijg wel een sleutel van deze poort maar aangezien mijn garagedeur electrisch is wil ik ook dat hij deze nog te plaatsen poort electrisch maakt. Kan ik dit eisen? Mag hij de toegang afsluiten ook al geeft hij mij een sleutel? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 10:36 Onderwerp: Re: Rechten en plichten bij erfdienstbaarheid? |
|
|
sprincky schreef: | Wij hebben in ons koopcontract een clausule van erfdienstbaarheid staan en de buurman die ons de erfdienstbaarheid moet toestaan ook maar nu wil hij een poort en een muur plaatsen. Mag hij dit zo maar doen? Ik krijg wel een sleutel van deze poort maar aangezien mijn garagedeur electrisch is wil ik ook dat hij deze nog te plaatsen poort electrisch maakt. Kan ik dit eisen?
|
Dat lijkt me heel redelijk, want:
Quote: |
Mag hij de toegang afsluiten ook al geeft hij mij een sleutel? |
Nee, dat mag niet, wanneer daarmee de aard en de mogelijkheden van de erfdienstbaarheid veranderen. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 13:40 Onderwerp: |
|
|
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor erfdienstbaarheid het betreft. Er zijn zoveel verschillende soorten erfdienstbaarheden. Uit je verhaal vermoed ik dat het een erfdienstbaarheid is om via anders perceel te komen en gaan naar bijv. een openbare weg, maar je zegt hier niets over. Kan best zijn dat in de bepalingen van de erfdienstbaarheid al een oplossing voor het probleem bieden.
Daarbij is een vraag of het erfdienstbaarheid al is gevestigd. In een koopcontract wordt regelmatig afgesproken dat er bij de levering een erfdienstbaarheid zal worden gevestigd. Dit dient dan nog wel te gebeuren. Vraag is dus wat er is opgenomen in de akte van levering (en derhalve is ingeschreven bij het Kadaster). _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
sprincky
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 okt 2006 14:16 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat klopt. De garage staat haaks op het einde van mijn tuin en loopt gedeeltelijk achterlangs het perceel van de buren rechts naast ons. De erfdienstbaarheid heb ik met de achterburen. Ik moet links naast hun huis langs om tot mijn garage te komen zo´n 25 meter van de openbare weg. Volgens de koopakte is geregistreerd bij het kadaster de volgende text. Artikel 6. Wordt gevestigd de erfdienstbaarheid van uitweg ter breedte van ongeveer twee meter zestig centimeter over de bestaande uitrit- van- en naar de .. straat ten bate en ten nutte van het bij deze akte overgedragen perceel en ten laste van het kadastrale perceel gemeente ... sectie B nr ....
Tevens wil mijn achterbuurman dit stuk grond gaan beklinkeren en dan een bestaand fundament wat nu c.a. tien centimeter boven de grond uitsteekt als basis gaan gebruiken voor zijn nieuwe tuinmuur. Hierkomt er een hoogteverschil van tien centimeter t.o.v. mijn huidige garage. Dit kan lijkt mij tot wateroverlast gaan lijden in mijn garage. Dit is toch ook niet toegestaan of wel? |
|
|
|
 |
|