Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 11:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten als verkoper via Marktplaats
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Britt89

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 10:08    Onderwerp: Rechten als verkoper via Marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar maanden geleden heb ik op Marktplaats.nl een nieuwe paardendeken geplaatst. Aangezien het product nog nieuw in de verpakking zat, heb ik een officiele verkoopfoto(geen eigen foto dus) geplaatst. Dit was omdat ik het zonde vond om nieuwe dingen uit de verpakking te halen.
Na een tijdje kreeg ik een reactie van iemand die wel interesse had in deze deken. Goed, koop was rond en de persoon in kwestie heeft gekregen wat ik verkocht: Een nieuwe paardendeken.
Helaas dacht de verkoopster dat ik een officiele ruitershop had, omdat ik een officiele verkoopfoto had en mijn mailtjes professioneel overkwamen. (Ja, tegenwoordig is het knap als je een mailtje in normaal ABN terug schrijft en ben je dus automatisch een ondernemer. Shocked ) Echter, mijn mailadres, bankreknr. en mijn mailtjes waren duidelijk alleen aan mij verbonden en nergens heb ik vermeld dat ik een (officiele) ruitershop had.

Nadat de koper de deken binnen had gekregen, stuurde ze mij een bericht met een bedankje en de vraag of ik nog wel even de aankoopbon kon sturen, omdat ze die nodig had voor de garantie.
Het merk van de deken in kwestie heeft namelijk twee jaar fabrieksgarantie, dit geldt echter alleen volgens de officiele site van het merk als de koper een aankoopbon heeft en de deken niet kapot is gegaan door invloeden van buitenaf.

Na ongeveer een week kreeg ik het bericht dat de deken opeens kapot was. Er zaten van de een op de andere dag gaatjes in de dekens volgens de koper. Naderhand heb ik hier foto's van gezien en kwam tot de conclusie dat de gaatjes nooit zomaar hebben kunnen ontstaan, het leek er meer op dat het paard ergens achter was blijven hangen.

Toentertijd heb ik de kwestie even opzij geschoven en niets meer van me laten horen, aangezien de koper een echte zeur is en ik toen in mijn eindexamenperiode kwam. (Het is slecht van me inderdaad, maar ik had wel meerdere en belangrijkere dingen aan m'n hoofd vanwege school Embarassed )

Tevens beweert zij nu dat ik meerdere keren heb gezegd dat zij garantie heeft, maar ik heb al haar mails nog en nergens heb ik dit beweerd. Ondertussen ben ik haar leugens meer dan zat en sta ik echt weer op het punt om het gewoon af te kappen. Ik ben namelijk op dit moment nog zo aardig om via de oorspronkelijke verkoper(degene van wie ik de deken heb gekocht) een nieuwe deken te krijgen, maar dat zou ik nu ook nog het liefste mee stoppen.

Nu vraag ik me af, wat is mijn recht als particulier verkoper?
Alvast bedankt voor antwoorden, en vragen kunnen natuurlijk ook altijd nog gesteld worden Wink

De koper heeft overigens de deken 25,- goedkoper gekregen dan in de winkel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is meer toeval dan gewoonte dat spullen op marktplaats worden aangeboden door bedrijven.

Het gaat er om wat jij ten tijde van de koop wist of had moeten weten m.b.t. de eisen die de ander had ten aanzien van de voorwaarden waaronder de koop werd gesloten.

Als ik jouw verhaal zo lees, heeft de ander nooit gevraagd of er garantie op het artikel zat. Echter, dit werd pas na het sluiten van de koop genoemd.

Nog een belangrijk punt is dat de deken duidelijk goedkoper is dan in de winkel.

Aangezien het artikel ongebruikt verkocht is en er daarna ineens gaten in zaten, ligt de bewijslast bij de koper.

De koper heeft door op marktplaats iets te kopen een bepaald risico aanvaard en is tegenover jouw niet duidelijk geweest m.b.t. bepaalde voorwaarden.

Laat de koper maar bewijzen dat hij/zij ergens heeft aangegeven dat hij/zij de koop niet zou hebben gesloten zonder garantie en dat de gaatjes door een fout van jouw kant zijn gekomen.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 25 sep 2008 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afkappen die handel. Dat zij een bepaalde onjuiste vooronderstelling had komt voor haar eigen rekening. Als zij aan kan tonen dat het product dat ze van je kocht gebrekkig was dan heeft ze nog een punt. Dan moet ze dus aantonen dat die gaatjes zijn ontstaan vanwege een gebrek aan de deken. Als jij al van de foto's kunt zien dat dit niet zo is, zou ik het afkappen. Overigens is het gegeven dat de deken nog in de doos zat ook een teken dat het niet gebrekkig zal zijn geweest.

En als je het afkapt, misschien respectloos, maar wat wil ze daar tegen doen? Ze zou je kunnen gaan stalken maar een rechtzaak zal ze er niet voor aanspannen lijkt mij. Wanneer ze iets in een brief zet zou ik het per brief afkappen en alle aansprakelijkheid etc. wegwuiven en erbij zeggen dat je niet meer ingaat op eventuele vervolgbrieven.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2008 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat cia76 aangeeft is wel geoorloofd, maar je zou het eerst op een manier kunnen proberen waarbij beide partijen er in berusten, inplaats van één boze partij en een partij die een rotgevoel over houdt.

Ik zou in deze situatie reageren via een brief/mail richting de koper, waarin je uitlegt dat het voor jou nooit kenabaar is geweest dat het zo belangrijk is geweest dat het om een consumentenkoop moest gaan en jij dus een bedrijf had moeten zijn. Gewoon je excuses aanbieden maar wel aangeven dat er niks meer aan de situatie te doen is. Als een mens iets niet weet, kan hij daar ook niet naar handelen.
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 23:42    Onderwerp: Re: Rechten als verkoper via Marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Britt89 schreef:
Een paar maanden geleden heb ik op Marktplaats.nl een nieuwe paardendeken geplaatst. Aangezien het product nog nieuw in de verpakking zat, heb ik een officiele verkoopfoto(geen eigen foto dus) geplaatst. Dit was omdat ik het zonde vond om nieuwe dingen uit de verpakking te halen.
Na een tijdje kreeg ik een reactie van iemand die wel interesse had in deze deken. Goed, koop was rond en de persoon in kwestie heeft gekregen wat ik verkocht: Een nieuwe paardendeken.
Helaas dacht de verkoopster dat ik een officiele ruitershop had, omdat ik een officiele verkoopfoto had en mijn mailtjes professioneel overkwamen. (Ja, tegenwoordig is het knap als je een mailtje in normaal ABN terug schrijft en ben je dus automatisch een ondernemer. Shocked ) Echter, mijn mailadres, bankreknr. en mijn mailtjes waren duidelijk alleen aan mij verbonden en nergens heb ik vermeld dat ik een (officiele) ruitershop had.

Nadat de koper de deken binnen had gekregen, stuurde ze mij een bericht met een bedankje en de vraag of ik nog wel even de aankoopbon kon sturen, omdat ze die nodig had voor de garantie.
Het merk van de deken in kwestie heeft namelijk twee jaar fabrieksgarantie, dit geldt echter alleen volgens de officiele site van het merk als de koper een aankoopbon heeft en de deken niet kapot is gegaan door invloeden van buitenaf.

Na ongeveer een week kreeg ik het bericht dat de deken opeens kapot was. Er zaten van de een op de andere dag gaatjes in de dekens volgens de koper. Naderhand heb ik hier foto's van gezien en kwam tot de conclusie dat de gaatjes nooit zomaar hebben kunnen ontstaan, het leek er meer op dat het paard ergens achter was blijven hangen.

Toentertijd heb ik de kwestie even opzij geschoven en niets meer van me laten horen, aangezien de koper een echte zeur is en ik toen in mijn eindexamenperiode kwam. (Het is slecht van me inderdaad, maar ik had wel meerdere en belangrijkere dingen aan m'n hoofd vanwege school Embarassed )

Tevens beweert zij nu dat ik meerdere keren heb gezegd dat zij garantie heeft, maar ik heb al haar mails nog en nergens heb ik dit beweerd. Ondertussen ben ik haar leugens meer dan zat en sta ik echt weer op het punt om het gewoon af te kappen. Ik ben namelijk op dit moment nog zo aardig om via de oorspronkelijke verkoper(degene van wie ik de deken heb gekocht) een nieuwe deken te krijgen, maar dat zou ik nu ook nog het liefste mee stoppen.

Nu vraag ik me af, wat is mijn recht als particulier verkoper?
Alvast bedankt voor antwoorden, en vragen kunnen natuurlijk ook altijd nog gesteld worden Wink

De koper heeft overigens de deken 25,- goedkoper gekregen dan in de winkel.

Ik heb het idee dat de koper niet zozeer een garantie bedoelt van jouw kant als verkopende partij, maar dat zij gewoon graag jouw factuur wil om zelf met de kapotte deken naar het bedrijf te gaan waar jij de deken vandaan hebt.
Wat is er op tegen om de koper jouw factuur te zenden, zodat zij aanspraak kan maken op (fabrieks)garantie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds