|
Auteur |
Bericht |
jovel
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 17:56 Onderwerp: Recht van weg/overpad bij garage |
|
|
Misschien dat jullie ons kunnen helpen.
Mijn ouders wonen nu al 13 jaar in een huis dat een garage in de tuin heeft. Deze garage komt uit op een terrein waar andere garages staan en deze worden verhuurd door een particulier.
De garage van mijn ouders maakt geen onderdeel uit van deze garageboxen, de tuin van mijn ouders sluit alleen aan op dit terrein en zodoende ook hun tuinhek en garage.
Nu is dit terrein al jaren lang toegankelijk voor iedereen en mijn ouders rijden dus ook al jaren over dit terrein. De vorige bewoners deden dit ook al, het blijkt dat de garage er al staat (Nouja, een oudere hij is vervangen) sinds 1961.
Nu is het terrein met boxen verkocht aan een ander en deze man wil een poort maken zodat alleen de huurders van de boxen toegang hebben.
Hebben mijn ouders ook recht op overpad/recht van weg in dit geval?
In het taxatierapport staat vermeld dat het om een garage gaat en geen schuur. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 18:12 Onderwerp: |
|
|
Als je ouders kunnen bewijzen dat er al minstens 20 jaar gebruik wordt gemaakt van de uitweg via het terrein (contact opnemen met de vorige bewoners dus), en als dit gebruik niet berustte op een overeenkomst tussen de bewoners en de eigenaar van het terrein (maar bijv. stilzwijgend goedvinden of zelfs niet weten van het gebruik), dan rust er door verjaring een recht van overpad op het terrein.
Je ouders mogen dan gebruik maken van het terrein zoals eerder het geval was. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 19:16 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Als je ouders kunnen bewijzen dat er al minstens 20 jaar gebruik wordt gemaakt van de uitweg via het terrein (contact opnemen met de vorige bewoners dus), en als dit gebruik niet berustte op een overeenkomst tussen de bewoners en de eigenaar van het terrein (maar bijv. stilzwijgend goedvinden of zelfs niet weten van het gebruik), dan rust er door verjaring een recht van overpad op het terrein. |
Onder het recht van vóór 1 januari 1992 konden alleen voortdurende en zichtbare erfdienstbaarheden door verjaring ontstaan. Een recht van overpad is normaal gesproken niet zo'n erfdienstbaarheid. In dat geval is de verjaringstermijn pas op 1 januari 2012 voltooid.
Het is denkbaar dat onder het oude recht een erfdienstbaarheid is ontstaan door "bestemming". Daarvan kon volgens mij onder bepaalde voorwaarden sprake zijn bij de splitsing van een erf. Natuurlijk is het ook denkbaar dat er ooit een erfdienstbaarheid is gevestigd, maar daar zegt jovel niets over.
Vraag aan jovel: kan de garagepoort met de auto alleen worden bereikt over dit terrein?
edit: misschien is er sprake van een "buurweg". Zie dit bericht. En verder is er een kansje dat HR 27 september 1996, NJ 1997, 496 uitkomst biedt, zie diezelfde oude draad een paar berichten verderop. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jovel
|
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 19:43 Onderwerp: |
|
|
Over een ooit gevestigde erfdienstbaarheid is mij niets verteld dus ik denk niet dat daar sprake van is.
De garage van mijn ouders grenst meteen aan dit terrein en ook hun tuinhek. Mijn ouders moeten ook over het terrein rijden om bij de openbare weg te komen.
De vorige bewoners zijn bekenden van mijn ouders en zij hebben ook altijd gebruik gemaakt van het terrein en de garage. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 mrt 2010 22:27 Onderwerp: |
|
|
art. 719 BW (oud) schreef: | Voetpaden, dreven of wegen aan verscheiden geburen gemeen, en welke hun tot eenen uitweg dienen, kunnen niet dan met gemeene toestemming worden verlegd, vernietigd of tot een ander gebruik gebezigd, dan waartoe dezelfde zijn bestemd geweest. |
Aan het eerste deel is hier volgens mij voldaan, want het gaat om een terrein dat meerdere aangrenzende terreinen tot uitweg dient en die aangrenzende terreinen zijn niet allemaal eigendom van dezelfde persoon.
De vraag is dan of het terrein ook "bestemd" was voor dit gebruik. Daarvoor is het nodig dat de eigenaar van het terrein op een moment vóór 1 januari 1992 (stilzwijgende) toestemming heeft verleend voor het gebruik als uitweg. Ook dat lijkt het geval te zijn.
Ik heb daarom het sterke vermoeden dat er hier sprake is van een buurweg, ontstaan onder het recht van vóór 1 januari 1992. Zonder toestemming van je ouders kan die buurweg niet worden opgeheven.
edit: in mijn vorige bericht had ik willen linken naar dit bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jovel
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 21:37 Onderwerp: |
|
|
Bona fides: Bedankt voor je uitleg, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt.
Het is trouwens zo dat ook de achterkant van 2 winkels en de tuinen van een flat grenzen aan dit terrein en ook zij maken allemaal gebruik van het terrein. Dit is al jaren zo en er komt zelfs een brandgang van een andere straat (waar dus ook weer allemaal tuinen aan grenzen) uit op het terrein. Ook deze mensen maken allemaal gebruik van het terrein. |
|
|
|
 |
|