|
Auteur |
Bericht |
fotobeesie
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 2:40 Onderwerp: Recht van weg (1974) |
|
|
Hallo, we hebben een huis gekocht, prachtig.
de buurman 3 huizen verderop loopt met zijn kliko door onze tuin, dat is zijn recht zegt hij, hij woont er 5 jaar. de andere buren doen dit niet.
de vorige bewoner is er niet uitgekomen, en om de goede vrede te bewaren heeft hij het zo gelaten.
wij hebben wel plannen met dat brede pad in onze tuin.
en zeker een stuk veiligheid. wij willen het dicht maken.
de erfdienstbaarheid die ik kan vinden dateert uit 1974, 1976,1976
Ik zal in het kort uitleggen:
een persoon is eigenaar van 1 perceel, later word het opgedeeld in 4 percelen
ze verkoopt het meest rechtse perceel. en in de akte staat dan het "recht van weg" van en naar de aan de voorkant gelegen straat.
Met de opschortende voorwaarden.
en die luid als volgt: Dat het thans aan verkoopster in eigendom verblijvende gedeelte van gemeld kadastraal perceel nr 962 zal zijn verkochten in eigendom is overgedragen.
nou die mevrouw is allang dood.
ondertussen hebben alle 4 de percelen er aan de achterkant een stuk bijgekocht en volgebouwd met garages. op die stukken die bijgekocht zijn rust geen erfdienstbaarheid. Alleen het huis op de rechterkant heeft een doorgang gelaten.
achter de garages loopt nu een gemeenteweg zodat iedereen bij zijn garage kan komen.
mijn vragen,
1) op het stuk van de garage zit geen erfdienstbaarheid, dan mag die buurman daar toch niet over dat stuk lopen?
2)die opschortende voorwaarde, houd dat in dat de erfdienstbaarheid van weg geldig was zolang die persoon nog eigenaresse was van een van haar percelen?
verder heb ik nog een opmerking waar ik ook maar weinig van begrijp.
we hebben al aardig wat ondernomen sinds we hiermee geconfronteerd werden, gebeld met juristen, juridisch loket, maar ook op het internet.
Als wij praten over "recht van weg", ook nog uit 1974. dan is het bij de ander in de tweede zin al "recht van overpad" en in die rechten zit toch echt wel een duidelijk verschil.
alvast bedankt voor jullie hulp,
jenny en john |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 10:21 Onderwerp: Re: Recht van weg (1974) |
|
|
fotobeesie schreef: | 2)die opschortende voorwaarde, houd dat in dat de erfdienstbaarheid van weg geldig was zolang die persoon nog eigenaresse was van een van haar percelen?
|
Zoals ik 'm lees gaat de erfdienstbaarheid juist in na de verkoop door de toenmalige eigenaresse. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
fotobeesie
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 11:23 Onderwerp: |
|
|
Ja je zou bijna zeggen van wel, maar zij wilde toen nog wel bij haar andere percelen komen. zeg maar zolang ze een van die percelen nog had.
maar het staat er zo vreemd, daarom ook deze vraag. |
|
|
|
 |
|