Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van overpad
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees1976

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 16:39    Onderwerp: Recht van overpad Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen maand hebben we een hoekhuis gekocht met een oppervlakte van bijna 250m2. Daar gaat echter 100m2 overpad vanaf. Graag zou ik dit stuk ook bij onze tuin willen trekken. De situatie is als volgt:

Achter het rijtje woningen waar ons huis deel van uitmaakt, staan garages. Via onze tuin en de tuin van de bewoners van het andere hoekhuis zouden de eigenaars of huurders bij deze garages kunnen komen. Of de toegang via de andere kant ook daadwerkelijk van de bewoners van het andere hoekuis is, is niet duidelijk. Op het Kadaster staat het als een apart gedeelte aangegeven. Zo ook de grond voor de garages.

Het komt erop neer dat de eigenaars van de garages rond ons blok huizen kunnen rijden. Ware het echter niet, dat halverwege een primitief hekje staat van betonvlechtijzer. Naar mijn idee slechts om dat rondrijden te voorkomen.

In de oude koopovereenkomst staat niets beschreven over het verlenen van overpad. Nergens staat iets op papier. De vorige eigenaar had dat gedeelte van zijn tuin niet nodig.

Is het juridisch gezien mogelijk om te eisen dat dat hekwerkje weggehaald wordt en 'alle verkeer' (het zijn ongeveer 14 garages) via het pad aan de andere kant van het blok te laten rijden? Dan kunnen ze toch bij de garages komen, terwijl ik mijn rechtmatige grond kan gebruiken.

Voordat ik naar de notaris ga, zou ik daar graag uitsluitsel over willen. Wellicht is het van belang één en ander op te nemen in het koopcontract?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar dingen zijn mij niet duidelijk:
- je schrijft dat je het huis afgelopen maand hebt gekocht, maar vraagt je af of het van belang is nog iets in het koopcontract op te nemen. Heb je al gekocht of niet? Misschien heb je gekocht en denk je aan de leveringsakte?
- over welke "oude" koopovereenkomst heb je het? Is dat de overeenkomst op basis waarvan de vorige eigenaar het huis kocht?

Verder schrijf je dat er een recht van overpad is. Is dat alleen "feitelijk" (de andere bewoners rijden af en aan over een stuk grond, maar hebben daar eigenlijk geen recht toe), of is er ooit een erfdienstbaarheid gevestigd ten gunste van de andere bewoners?

Omdat je schrijft dat in de oude koopovereenkomst niets staat over een recht van overpad, lijkt het erop dat er in jouw koopovereenkomst wel iets over staat. Wat staat er in jouw koopovereenkomst?

Het zou mij niet verbazen als er ooit een erfdienstbaarheid is gevestigd. Dit hoef je niet terug te zien in het oude koopcontract. Erfdienstbaarheden worden via een notariële akte ingeschreven in het kadaster. Je kunt het kadaster eventueel tegen betaling een erfdienstbaarhedenonderzoek laten uitvoeren, maar wellicht kan de verkoper of de verkopende makelaar je vertellen dat het inderdaad om een bij erfdienstbaarheid gevestigd recht van overpad gaat.

Erdienstbaarheden kun je alleen met medewerking van eigenaars van de 'heersende erven' opheffen. Die zijn niet verplicht om hieraan mee te werken (en zullen dat zonder goed alternatief en financiële compensatie wel niet doen).

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het komt erop neer dat de eigenaars van de garages rond ons blok huizen kunnen rijden. Ware het echter niet, dat halverwege een primitief hekje staat van betonvlechtijzer. Naar mijn idee slechts om dat rondrijden te voorkomen.
Waar staat dat hekje? En van wie is het?
Kees1976

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:

ik bedoelde het voorlopig koopcontract. De passeerdatum is nog niet geweest. En voordat deze komt, wil ik graag meer duidelijkheid, zeker ook omdat er wellicht iets notarieel vastgelegd moet worden.

De oude koopovereenkomst is inderdaad van de huidige bewoners.

Ik denk dat het recht van overpad feitelijk is. Temeer omdat de huidige bewoner niets op papier heeft staan. Het 'af en aan' rijden valt wel mee, per dag bezoeken ongeveer 4 - 5 mensen hun garage (van de Cool.

In mijn koopovereenkomst staat totaal niets over dit recht van overpad. Met andere woorden: ik twijfel dus zeer of ik verplicht ben dit recht te verlenen. Overpad is volgens mij bedoeld om verplicht doorgang te verlenen aan mensen die niet bij hun huis / garage kunnen komen. ALs dat hekje weggehaald wordt kunnen ze via de andere kant. Hoewel ik direct toegeef dat dit niet zo sterk is: de eigenaar van het pad aan de andere kant kan staat maken op eenzelfde redenering en iedereen over mijn rijpad laten gaan.

Zowel de kopende als de verkopende makelaar adviseren om de zaak te laten rusten. Ik heb mijn bedenkingen daartegen.
Kees1976

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone:

het huizenblok staat langs een doorgaande weg. Parallel aan het huizenblok staat aan de achterkant een rij garages. Langs onze (toekomstige) hoekwoning loop een pad en langs de hoekwoning aan de andere kant van het rijtje loopt ook een pad. Beide paden leiden naar de garages. De garages zijn slechts via deze twee rijpaden te bereiken. Achter het middelste huis van het rijtje staat het hekje. Van wie het is weet ik niet. Het ziet er zeer gammel uit, maar het dwingt mij wel om de garages aan mijn kant over pad te verlenen. Een situatie die ik eigenlijk niet wil omdat het mij bijna 100 m2 tuin kost.

Ik hoop dat dit verduidelijkend is.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kees1976 schreef:
ik bedoelde het voorlopig koopcontract. De passeerdatum is nog niet geweest. En voordat deze komt, wil ik graag meer duidelijkheid, zeker ook omdat er wellicht iets notarieel vastgelegd moet worden.

Veel veranderen kun je niet, aan het "voorlopig" koopcontract zit je vast. Tenzij je de financiering niet rond kunt krijgen, etc.

Quote:
In mijn koopovereenkomst staat totaal niets over dit recht van overpad. Met andere woorden: ik twijfel dus zeer of ik verplicht ben dit recht te verlenen.

Als er in de vorm van een erfdienstbaarheid een recht van overpad op de grond rust, gaat dat automatisch over op de nieuwe eigenaar. Dat kun je niet tegenhouden.

Dat de koopovereenkomst geen melding maakt van het bestaan van zo'n erfdienstbaarheid zegt niets.

Quote:
Overpad is volgens mij bedoeld om verplicht doorgang te verlenen aan mensen die niet bij hun huis / garage kunnen komen. ALs dat hekje weggehaald wordt kunnen ze via de andere kant. Hoewel ik direct toegeef dat dit niet zo sterk is: de eigenaar van het pad aan de andere kant kan staat maken op eenzelfde redenering en iedereen over mijn rijpad laten gaan.

Als er een erfdienstbaarheid op de grond rust gaat de redenering in het geheel niet op.

Quote:
Zowel de kopende als de verkopende makelaar adviseren om de zaak te laten rusten. Ik heb mijn bedenkingen daartegen.

Als er er een erfdienstbaarheid op de grond rust, kun je er niets tegen doen.

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:

maar hoe kom ik te weten of er erfdienstbaarheid op mijn grond rust?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kees1976 schreef:
maar hoe kom ik te weten of er erfdienstbaarheid op mijn grond rust?

Dat kan via een erfdienstbaarhedenonderzoek, zie de link in mijn eerste reactie.

Aan de andere kant bedenk ik nu dat de verkoper de grond moet leveren vrij van alle bijzondere lasten en beperkingen, met uitzondering van die welke de koper uitdrukkelijk heeft aanvaard (art 7:15 BW). Normaal gesproken zou in het "voorlopig" koopcontract daarom iets teruggevonden moeten kunnen worden over deze erfdienstbaarheid (zo die inderdaad bestaat).

Maar als het koopcontract hier echt niets over zegt, betekent dit niet dat er geen erfdienstbaarheid is. Het zou wel betekenen dat je schadevergoeding van de verkoper zou kunnen vorderen mocht blijken dat zo'n erfdienstbaarheid wel bestaat.

Dus de verkoper is verplicht in het koopcontract melding te maken van een eventuele erfdienstbaarheid, maar wat echt telt is wat in het kadaster is te vinden. (Strikt genomen ook niet helemaal juist ivm de mogelijkheid van verjaring, maar die kan zich hier niet voordoen; recht van overpad verjaart pas sinds 1992 en dus niet voor 2012.)

Als het recht van overpad helemaal niet is geregeld, dan kun je straks als eigenaar (dwz na de levering) verlangen dat men niet meer over jouw grond rijdt, of dat hekje er nu staat of niet. Zoals ik het begrijp kunnen de andere bewoners dan helemaal niet meer bij hun garage. Dat is dan hun probleem, niet jouw probleem. Omdat dit een vreemde situatie zou zijn, zou ik verwachten dat het recht van overpad wél is vastgelegd.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds