Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 5:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van overpad, persoons- of zaaksgebonden?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kanibaal

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 23:30    Onderwerp: Recht van overpad, persoons- of zaaksgebonden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over echt van overpad. Het is me duidelijk dat wanneer ik een perceel koop waarover de buren al sinds jaar en dag mogen lopen om in hun tuin te komen (dit recht is verkegen door verjaring) ik dat als nieuwe eigenaar toe moet staan. Maar hoe zit het met die twintig jaren termijn (ter kwader trouw) als de persoon die het recht van overpad claimt te hebben er zelf nog geen twintig jaar woont? Kan en mag hij de 10 jaar dat zijn voorganger (van wie hij zijn huis kocht) over het perceel liep optellen bij de de 12 jaar die hij nu overet perceel loopt? Om zo op de termijn van twintig jaar te komen? M.a.w. is dit perceels- of persoonsgebonden? Het lijkt me vreemd dat het 'geven' van overpad zaaksgebonden is (rechtsopvolger moet het recht eerbiedigen) maar dat het de andere kant op persoonsgebonden is.

Een andere vraag. Mag voor het verkrijgen van recht van overpad (door verjaring) er maar 1 perceel tussen de tuin en de openbare weg zitten of kan het ook zijn dat over meerdere percelen gelopen wordt om de openbare weg te bereiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kanibaal schreef:
Kan en mag hij de 10 jaar dat zijn voorganger (van wie hij zijn huis kocht) over het perceel liep optellen bij de de 12 jaar die hij nu overet perceel loopt?

Ja.

Quote:
Het lijkt me vreemd dat het 'geven' van overpad zaaksgebonden is (rechtsopvolger moet het recht eerbiedigen) maar dat het de andere kant op persoonsgebonden is.

Een recht van overpad in de vorm van een erfdienstbaarheid is zaaksgebonden, inderdaad dus beide kanten op.

Quote:
Een andere vraag. Mag voor het verkrijgen van recht van overpad (door verjaring) er maar 1 perceel tussen de tuin en de openbare weg zitten of kan het ook zijn dat over meerdere percelen gelopen wordt om de openbare weg te bereiken?

Kan ook over meerdere percelen. Heersend en dienend erf hoeven niet aan elkaar te grenzen.

Overigens kan een recht van overpad pas sinds 1 januari 1992 door verjaring ontstaan. Dat betekent dat die verjaring pas op 1 januari 2012 kan zijn voltooid. Het is inmiddels 2012, maar mocht bijv. het gebruik in 1990 zijn aangevangen, dan zou de verjaring nog in 2011 kunnen zijn gestuit (hoewel dat meer dan 20 jaar is na aanvang van het gebruik, maar dus vóór het einde van de verjaringstermijn die vanaf 1 januari 1992 loopt).

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie Bona fides!

bona fides schreef:
Kanibaal schreef:
Kan en mag hij de 10 jaar dat zijn voorganger (van wie hij zijn huis kocht) over het perceel liep optellen bij de de 12 jaar die hij nu overet perceel loopt?

Ja.

Duidelijk. In de jurisprudentie kon ik dat niet terugvinden (mocht je een naam van een arrest weten dan hoo ik het graag), wat ik vond betrof alleen zaken waarbij de grond waarover gelopen werd verkocht was en de nieuwe eigenaar in tegenstelling tot zijn voorganger dat recht niet wilde erkennen. Gevoelsmatig is voor de nieuwe eigenaar een persoongebonden recht 'eerlijker' (in het bijzonder wanneer verkregen door verjaring en niet duidelijk bij de aankoop van de grond) want een en ander heeft toch te maken met hoe prettig je je voelt bij de persoon die over jouw grond loopt maar ik begrijp dat de juridische werkelijkheid anders is.

Quote:
Het lijkt me vreemd dat het 'geven' van overpad zaaksgebonden is (rechtsopvolger moet het recht eerbiedigen) maar dat het de andere kant op persoonsgebonden is.

Een recht van overpad in de vorm van een erfdienstbaarheid is zaaksgebonden, inderdaad dus beide kanten op.

Quote:

Kan ook over meerdere percelen. Heersend en dienend erf hoeven niet aan elkaar te grenzen.

Heersend is de tuin van de bewoner die om op de openbare weg te komen over de ander zijn grond (kennelijk dienend erf?) moet?

Overigens kan een recht van overpad pas sinds 1 januari 1992 door verjaring ontstaan. Dat betekent dat die verjaring pas op 1 januari 2012 kan zijn voltooid. Het is inmiddels 2012, maar mocht bijv. het gebruik in 1990 zijn aangevangen, dan zou de verjaring nog in 2011 kunnen zijn gestuit (hoewel dat meer dan 20 jaar is na aanvang van het gebruik, maar dus vóór het einde van de verjaringstermijn die vanaf 1 januari 1992 loopt).

Niet gestuit.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de bewijslast. Ik kan me voorstellen dat een poort naar het dienende erf duidelijkheid schept maar het lijkt me lastiger om te bewijzen in geval van open erven (zoals in dit geval). Hoe toont iemand dat dan aan? Kunnen dat verklaringen van buren zijn? Iets anders kan ik niet bedenken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kanibaal schreef:
bona fides schreef:
Kanibaal schreef:

Ja.

Duidelijk. In de jurisprudentie kon ik dat niet terugvinden (mocht je een naam van een arrest weten dan hoo ik het graag), wat ik vond betrof alleen zaken waarbij de grond waarover gelopen werd verkocht was en de nieuwe eigenaar in tegenstelling tot zijn voorganger dat recht niet wilde erkennen.

Door het zonder recht gebruik maken van het perceel neemt de buurman bezit van een gepretendeerde erfdienstbaarheid van overpad (zonder dat hij daartoe dus het recht heeft). De eigenaar van het perceel kan nu vorderen dat aan die onrechtmatige situatie een eind komt. Daarvoor heeft hij 20 jaar. Na 20 jaar verjaart de vordering. Door die verjaring ontstaat er van rechtswege een echte erfdienstbaarheid.

Gelet op het feit dat verjaring van een recht van overpad pas sinds 1 januari 1992 mogelijk is, zodat de eerste termijnen pas op 1 januari 2012 zijn voltooid, zal hier maar weinig rechtspraak over zijn te vinden (maar wat mij betreft is er werkelijk geen enkele twijfel mogelijk). Wel zijn er arresten te vinden over bijv. de verjaring van de eigendom van een strook grond. Heeft de vorige eigenaar van een woning zonder recht een stuk grond van zijn buurman (of van de gemeente) in bezit genomen, dan kan de huidige eigenaar de termijnen bij elkaar optellen om tot de verjaringstermijn te komen.

Quote:
Gevoelsmatig is voor de nieuwe eigenaar een persoongebonden recht 'eerlijker' (in het bijzonder wanneer verkregen door verjaring en niet duidelijk bij de aankoop van de grond) want een en ander heeft toch te maken met hoe prettig je je voelt bij de persoon die over jouw grond loopt maar ik begrijp dat de juridische werkelijkheid anders is.

Waarom eerlijker voor de nieuwe eigenaar? De nieuwe eigenaar heeft er baat bij dat hij de termijnen kan optellen. Voor de eigenaar van het dienende erf (die het overpad na verjaring moet toestaan) is het misschien niet leuk, maar als hij tijdens de verjaring een onaangename buurman krijgt kan hij er tenminste nog wat aan doen. Krijgt hij pas na de verjaring een onaangename buurman, dan kan hij niets meer doen.

Hoe dan ook kan de eigenaar van het dienende erf ook gewoon zijn aandacht bij de zaak houden en niet 20 jaar blijven stilzitten. Heeft hij geen probleem met de persoon van de buurman, dan kan hij die persoon ook uitdrukkelijk toestemming geven om over zijn perceel te lopen. Maakt zijn buurman met persoonlijke toestemming gebruik van het perceel, dan is er geen onrechtmatige situatie en kan er van verjaring geen sprake zijn. Een nieuwe bewoner zal dan opnieuw toestemming moeten vragen.

Quote:
Ik ben overigens wel benieuwd naar de bewijslast. Ik kan me voorstellen dat een poort naar het dienende erf duidelijkheid schept maar het lijkt me lastiger om te bewijzen in geval van open erven (zoals in dit geval). Hoe toont iemand dat dan aan? Kunnen dat verklaringen van buren zijn? Iets anders kan ik niet bedenken?

Alles kan dienen als bewijs, dus ook verklaringen van buren. Het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen of iets voldoende overtuigend is aangetoond.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds