Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 19:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van opstal en belanghebbende (1:2 Awb)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 20:38    Onderwerp: Recht van opstal en belanghebbende (1:2 Awb) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een meneer A die op huisnummer 48 woont, hij wil klagen over het gebruik van de grond door zijn buurman B op nummer 56 (buurman B verhuurt ligplaatsen voor zeil- en motorbootjes in de sloot die deel uitmaakt van zijn perceel grenzend aan perceel nummer 58 ). Op grond van de afstand tussen nummer 48 en 56 en geen zicht e.d. betoog ik dat meneer A geen belanghebbende in de zin van de Awb is. *MAAR* de zoon C van meneer A woont op nummer 58, de grond is eigendom van de vrouw van meneer A (getrouwd op huwelijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen), die recht van opstal heeft verleend aan meneer voor het bouwen van het huis waar zoon C in woont. Heeft iemand een idee/suggestie/hint hoe/op welke grond ik kan betogen dat meneer A geen belanghebbende is aangezien hij slechts recht van opstal heeft?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wel een arrest gevonden waar de eigenaar, niet zijnde bewoner, van een naastgelegen pand als belanghebbende wordt aangemerkt bij de verlening van een vergunning ingevolge de Monumentenwet, wegens de ruimtelijke uitstraling voor naastgelegen panden (ABRS 3 september 2003, AB 2004, 344). Misschien een a contrario redenering dat het in casu geen bouwwerkzaamheden met een ruimtelijke uitstraling betreft?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Privaatrechtelijke verbanden lijken me niet zo van belang voor de vraag wie belanghebbende is in de zin van de Awb. Een ingewikkelde privaatrechtelijke relatie zal hooguit aanleiding geven tot een afgeleid belang, en daarmee word je geen belanghebbende.

Misschien heb ik nu vrijwel per ongeluk al antwoord gegeven op je vraag: meneer A heeft slechts een afgeleid belang?

C lijkt me wel belanghebbende, niet vanwege het privaatrechtelijke verband, maar op grond van het zichtcriterium.

Ik heb niet je vraag tot in detail geanalyseerd, maar helpt dit?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de inleiding van mijn beschouwing maar even posten:
1. Inleiding
1.1.1 De heer Baars en de heer Snoeck zijn beiden woonachtig aan Twaalfmorgen aan de plas Vogelenzang in Loskoop. De heer Snoeck woont op nummer 56, de heer Baars woont vier percelen verderop op nummer 48.
1.1.2 Reeds sinds 1965 verhuurt Snoeck, gedurende het vaarseizoen, ligplaatsen voor zeil- en motorbootjes bij zijn woning, in het slootje tussen zijn perceel en Twaalfmorgen 58.
1.1.3 Al enige tijd probeert Baars om onduidelijke redenen en met wisselende argumenten Snoeck te bewegen tot het staken van zijn ligplaatsenverhuur. Baars heeft Snoeck verschillende malen per persoonlijk verzoek en vervolgens via zijn advocaat per schriftelijke sommatie geprobeerd tot beëindiging van de verhuur over te laten gaan. Hierna heeft Baars het hogerop gezocht door middel van een schriftelijk verzoek aan het College van Burgemeester en Wethouders om handhavend tegen Snoeck op te treden.
1.1.4 Het College heeft Baars ingelicht om verschillende redenen geen actie te zullen ondernemen tegen Snoeck. Hierop heeft Baars bezwaar aangetekend, welke door het College niet-ontvankelijk is verklaard, aangezien Baars geen belanghebbende in de zin van de Awb is. Vervolgens heeft Baars beroep aangetekend tegen de niet-ontvankelijkheidbeslissing van het College.

Ik behandel nu als advocaat van het College van B&W de beroepszaak, beginnend met aan te voeren dat Baars inderdaad niet als belanghebbende aangemerkt kan worden. Omdat hij 1. zich beroept op het belang van zijn zoon (overlast) en milieubelangen, dus geen eigen belang, en 2. geen sprake van persoonlijk belang want voldoet niet aan afstand- en zichtcriterium (en mevrouw Kiki wordt in het jaarverslag van de Raad van State al onderuit geschopt).
Het lijkt mij niet handig om aan het recht van opstal voorbij te gaan, want mijn tegenpleiter zal zich daar zeker op beroepen, ik weet alleen niet zo goed wat ik als tegenargument moet aanvoeren gezien dat arrest wat ik hier boven noemde waarin een eigenaar/ niet bewoner wel als belanghebbende wordt aangemerkt...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat afgeleid belang lijkt me idd een goed punt.. maar wat als mijn tegenpleiter zich op bovengenoemd arrest beroept?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan inderdaad wel nuttig zijn om nauwkeurig te analyseren waar de redenering van dat arrest niet meer noodzakelijk opgaat voor meneer A.

Beetje dom van meneer A trouwens dat hij zich niet laat machtigen door zoon C. Maar anders was het geen leuke casus geweest waarschijnlijk Wink. Misschien geeft dit wel een argument: zoon C heeft kennelijk nergens last van, waarom A (via nummer 58 ) dan wel?

Ik zou in ieder geval hameren op afgeleid belang. Probleem is wel dat Konijnenbelt hier vooral over contractuele belangen praat, en een recht van opstal is dat niet.

Wellicht leveren de verwijzingen in voetnoot 51 nog wat op...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga nog eens even kijken in voetnoot 51 Wink

Tja, het verhaal meldt dat de zoon geen zin heeft in heibel met de buurman, de positie van A is sowiezo al een beetje zwak omdat ie verschillende redenen aanvoert, ook in de verschillende acties die hij ondernomen heeft voert hij verschillende redenen aan... A is dus gewoon een ouwe zeikerd Wink Dat probeer ik ook in mijn inleiding (en dat wordt in de pleitnota nog wat nadrukkelijker dan in deze beschouwing) te benadrukken..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2006 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk kan het arrest dat je noemt heel goed in je voordeel werken: kennelijk is het niet vanzelfsprekend dat een eigenaar wegens zijn eigendomsrecht belanghebbende is. Inderdaad een a contrario redenering. Maar helaas, als ik lees "reeds omdat hij eigenaar is van dit pand is het belang van B. rechtstreeks betrokken bij het verlenen van de onderhavige vergunning tot wijziging van het monument ten behoeve van werkzaamheden, die een ruimtelijke uitstraling hebben voor naastgelegen panden" blijft er toch maar weinig ruimte over.

Inderdaad lijkt je het te moeten gooien op ruimtelijke uitstraling... ik kan het eigenlijk alleen maar met je analyse eens zijn. Als het probleem echter is dat verhuurbedrijfje door de uitstraling of overlast een waardevermindering van de opstal veroorzaakt, zie ik niet zo snel in waarom A geen belanghebbende is...

Misschien kun je aanvoeren dat A niet ontvankelijk is wegens misbruik van recht. Inderdaad omdat hij een ouwe zeikerd is. In het privaatrecht zijn er zulke arresten (over die garage die voor 1 cm op de grond van een ander staat en iets met een toren die speciaal gebouwd is om het zicht van een ander te verpesten).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is wel een goede... misbruik van recht Very Happy Ik denk dat ik dat er in ga gooien, vinden ze vast een briljante vondst... Misschien een goed uitsmijter Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de zekerheid zou ik me toch ook maar voorbereiden op de mogelijkheid dat A wel belanghebbende is Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 8:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk Very Happy Subsidiar overtreedt B geen regels, en als laatste is het College niet verplicht handhavend op te treden tegen een eventuele overtreding...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 8:31    Onderwerp: Re: Recht van opstal en belanghebbende (1:2 Awb) Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Ik heb een meneer A die op huisnummer 48 woont, hij wil klagen over het gebruik van de grond door zijn buurman B op nummer 56 (buurman B verhuurt ligplaatsen voor zeil- en motorbootjes in de sloot die deel uitmaakt van zijn perceel grenzend aan perceel nummer 58 ). Op grond van de afstand tussen nummer 48 en 56 en geen zicht e.d. betoog ik dat meneer A geen belanghebbende in de zin van de Awb is. *MAAR* de zoon C van meneer A woont op nummer 58, de grond is eigendom van de vrouw van meneer A (getrouwd op huwelijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen), die recht van opstal heeft verleend aan meneer voor het bouwen van het huis waar zoon C in woont. Heeft iemand een idee/suggestie/hint hoe/op welke grond ik kan betogen dat meneer A geen belanghebbende is aangezien hij slechts recht van opstal heeft?

A is wat mij betreft alleen al vanwege het feit dat zijn echtgenote eigenaar is van de grond van 58 belanghebbende.

Die zoon is zelf belanghebbende, zijn belangen kunnen vader/moeder geen belanghebbende maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is op het moment veel discussie over dit soort problemen. Een oplossing zal kunnen zijn een soort relativiteitsvereiste. Hoewel we deze niet of nog niet kennen in de AwB kan je misschien wel er wat aan hebben in je betoog. Ik kan je daarbij aanraden de oratie van prof. Jurgens van de UU.
_________________
It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.

Sir Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 16:15    Onderwerp: Re: Recht van opstal en belanghebbende (1:2 Awb) Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
A is wat mij betreft alleen al vanwege het feit dat zijn echtgenote eigenaar is van de grond van 58 belanghebbende.

Die zoon is zelf belanghebbende, zijn belangen kunnen vader/moeder geen belanghebbende maken.

Ik betwijfel sterk dat familierelaties iemand belanghebbende maken. Het eigendom van de vrouw of het woongenot van de zoon is geen eigen belang van A.

Als de vrouw of zoon zelf niet voor hun belangen willen opkomen hebben ze daar wellicht een goede reden voor. (Bovendien hadden ze A heel eenvoudig kunnen machtigen.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2006 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Tuurlijk Very Happy Subsidiar overtreedt B geen regels, en als laatste is het College niet verplicht handhavend op te treden tegen een eventuele overtreding...

zeker gezien het feit dat de overtreder aan het 40 jaar stilzitten van de gemeente intussen wel vertrouwen mag ontlenen. (Maar iets van die strekking heb je ongetwijfeld ook al.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds