|
Auteur |
Bericht |
uk64
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 12:23 Onderwerp: Recht op pensioen na echtscheiding |
|
|
In 2002 ben ik gescheiden middels een flitsscheiding. Ik ben destijds niet op de hoogte gesteld van de verdelingsaanspraak van het pensioen van de partner. Kan dat alsnog geregeld worden ? Met mijn exman heb ik geen contact meer. |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 jul 2011 10:41 Onderwerp: |
|
|
Heb je bij je huwelijk huwelijkse voorwaarden opgesteld?
Of hebben jullie bij de echtscheiding afspraken gemaakt over pensioenverevening?
Om dit te kunnen beoordelen is wat meer informatie nodig.
Van wanneer tot wanneer was je gehuwd?
heeft je echtgenoot in die periode pensioenrechten opgebouwd?
heb je zelf in die periode pensioenrechten opgebouwd?
Om je rechten tegenover de pensioenuitvoerder te kunnen uitoefenen had je binnen twee jaren na de inschrijving van de echtscheiding daarvan melding moeten maken bij de pensioenuitvoerder. Nu dat niet is gebeurd, kun je je rechten uitoefenen bij je ex. _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
uk64
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 jul 2011 11:02 Onderwerp: |
|
|
Beste Fiscalist,
Dank u voor uw response.
Er zijn geen afspraken gemaakt omtrent het pensioen.
In het huwelijk wat 15 jaar duurde, zijn langs beide zijden pensioenrechten opgebouwd.
Kan dit gerechtelijk alsnog toegewezen /vastgelegd worden ? |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 jul 2011 12:17 Onderwerp: |
|
|
Voor zover mij bekend is het niet meer te regelen dat de pensioenuitvoerder direct de pensioenuitkeringen splitst.
Je zou kunnen proberen een verzoek in te dienen bij de pensioenuitvoerder, wellicht dat je er wat mee bereikt. Naar mijn inschatting zijn die kansen groter indien je een gezamenlijk verzoek indient.
Wettelijk gezien is het volgens mij zo dat jullie over en weer jegens elkaar aanspraak kunnen maken op 50% van de tijdens de huwelijksperiode opgebouwde pensioenrechten. Indien dat voor jullie allebei ongeveer gelijk ligt, zou je ook kunnen overwegen om daar alsnog afspraken over te maken.
Wanneer je ex met pensioen gaat, zou je hem eens een briefje kunnen schrijven, dat je nog wat geld van hem krijgt. _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
|