|
Auteur |
Bericht |
J.Cesar
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 30 jan 2013 22:05 Onderwerp: RET |
|
|
Hallo allen,
Om te beginnen heb ik zeer weinig verstand van recht, daarom wil ik d.m.v. dit bericht wat kennis op doen. Het gaat om het volgende:
Op 14 jan 13 stapte ik de tram in, zonder in te checken, mijn studentenOV-Chipkaart was ik namelijk vergeten. Ik hoefde maar een klein stukje en had er lak om aan helemaal naar die conducteur te gaan om kaartje te halen. Maar ja hoor, na twee haltes kwamen de controleboys binnen, lucky me! Een boete dus, ach ja jammer dan, niets aan te doen. Toen vertelde ineens een gozer naast mij, die dus alles had gevolgd, dat ik een bezwaar kon aantekenen ofzoiets. Dit kon ik doen omdat de controleur zich niet had geindificeerd. Hij vertelde mij dat hij al tientallen jaren jurist was. Ik vond dit wel raar en het wekte dus mijn aandacht. Maar ik moest de volgende halte er al weer uit en heb dus niet meer informatie kunnen verzamelen toen.
Nu heb ik net de acceptgiro in mijn bus gekregen, een mooi moment om meer te weten te komen over dit akkefietje.
Is er iemand die hier dus meer over weet?
BVD
Johnny |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: do 31 jan 2013 13:42 Onderwerp: |
|
|
De mogelijkheid om bezwaar te maken tegen een boete bestaat bijna altijd. Op de website van de RET staat ook de procedure die hiervoor gevolgd moet worden.
De controleur van de RET is een buitengewoon opsporingsambtenaar en heeft volgens de ambtsinstructie een legitimatieplicht. Artikel 2 van deze instructie luidt als volgt:
Quote: | De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe. |
De vraag is dan welke van de twee omstandigheden op uw situatie van toepassing is. Indien de controleur in uniform optrad hoeft deze zich dus enkel te legitimeren indien u daar om heeft verzocht en zal een bezwaar ter zake het niet legitimeren bij uitblijven van een verzoek uwerzijds niet slagen. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
J.Cesar
|
Geplaatst: vr 01 feb 2013 0:49 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor je antwoord.
Ik meen dat ze geen uniform aanhad. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 feb 2013 22:51 Onderwerp: re. zwartrijden |
|
|
Alziendoog, je zit er toch echt naast. Als we er even van uitgaan dat de 'controleboys' buitengewoon opsporingsambtenaar zijn, dan is de regeling die je noemt niet van toepassing.
Art. 26 lid 3 van het Besluit boa bepaalt dat de boa zich desgevraagd aanstonds legitimeert. Dat betekent dat de boa die in burger is, zich ingevolge die bepaling niet hoeft te legitimeren. Hij zal dit vrijwel zeker, wel doen. Maar in uniform is het al helemaal niet verplicht.
En dat iemand al tientallen jaren jurist is zegt me ook niet zoveel. Het lijkt me erg vreemd dat een jurist een zwartrijder ongevraagd advies geeft. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 feb 2013 12:08 Onderwerp: |
|
|
Los van dat al denk ik niet dat het niet legitimeren waar kennelijk op het moment zelf helemaal geen issue was achteraf reden is om een boete te schrappen |
|
|
|
 |
J.Cesar
|
Geplaatst: wo 06 feb 2013 18:17 Onderwerp: |
|
|
Ik vond het al erg vreemd. Maar bedankt voor de informatie. |
|