Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 14:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Publiekrecht versus privaatrecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patrycja.d

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 9:24    Onderwerp: Publiekrecht versus privaatrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik zit vast aan een van mijn oefeningen.

Even een beetje inleiding.

Onderscheid tussen privaatrecht en publiekrecht heeft te maken met het onderscheid tussen individuele belangen en algemene belangen.
-Privaatrecht REGELT de individuele belagen, het publiekrecht REGELT de algemene belangen.

Waarom is het nodig dit woord REGELT te gebruiken en kan men niet simpelweg zeggen dat privaatrecht het recht is waarbij individuele belangen betrokken zijn en publiekrecht waarbij algemenebelangen betrokken zijn?

Kan iemand me daarmee helpen?

Alvast bedankt

Groetjes Patricia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 9:34    Onderwerp: Re: Publiekrecht versus privaatrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

patrycja.d schreef:
Ik zit vast aan een van mijn oefeningen.

Ik ben benieuwd hoe je los komt... Very Happy

Quote:

-Privaatrecht REGELT de individuele belagen, het publiekrecht REGELT de algemene belangen.
-... dat privaatrecht het recht is waarbij individuele belangen betrokken zijn en publiekrecht waarbij algemenebelangen betrokken zijn?

Ik vind het allebei vreemde zinnen.

Maar goed, als je het over een rechtsgebied hebt, dan kun je niet zeggen dat bepaalde belangen "erbij betrokken zijn". Bij een geschil zijn bepaalde belangen betrokken.

Een rechtsgebied is ontwikkeld om in specifieke (privaatrechtelijke / publiekrechtelijke) geschillen te regelen hoe de belangenafweging gemaakt moet worden om tot een oordeel te kunnen komen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou erbij kunnen zetten 'regelt de verhoudingen'.
Moderator
Duch

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas moet ik het ingewikkelder voor je maken. Zowel het publiekrecht als het privaatrecht regelt individuele EN algemene belangen. Bestuursrecht (dat is publiekrecht) heeft bijvoorbeeld voornamelijk betrekking op hoe bestuursorganen, die besluiten nemen in het algemeen belang, moeten omgaan met de individuen die daardoor getroffen worden in hun individuele belangen. Het burgerlijk wetboek (privaatrecht) regelt bijvoorbeeld, niet alleen hoe individuen hun rechten geldend moeten maken tegenover elkaar, maar ook het algemene belang van de goede marktordening en van het niet-afdwingbaar zijn van contracten die in strijd zijn met de goede zeden (ook een algemeen belang).

Dit probleem kun je imho niet oplossen door er 'regelt' tussen te zetten. beide rechtsgebieden regelen zowel individuele als algemene belangen. Al was het maar omdat een individu in beide kan opkomen voor zijn belangen, terwijl iedere wet in zekere zin in het algemeen belang behoort te zijn.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een van de laatste NJB's is ook een uitvoerig betoog terug te vinden dat het onderscheid achterhaald is. Ben benieuwd of je met zo'n betoog nog punten kan halen, maar het is wellicht verstandig om even in de bibliotheek een van de recente nummers in te zien.
patrycja.d

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Helaas moet ik het ingewikkelder voor je maken. Zowel het publiekrecht als het privaatrecht regelt individuele EN algemene belangen. Bestuursrecht (dat is publiekrecht) heeft bijvoorbeeld voornamelijk betrekking op hoe bestuursorganen, die besluiten nemen in het algemeen belang, moeten omgaan met de individuen die daardoor getroffen worden in hun individuele belangen. Het burgerlijk wetboek (privaatrecht) regelt bijvoorbeeld, niet alleen hoe individuen hun rechten geldend moeten maken tegenover elkaar, maar ook het algemene belang van de goede marktordening en van het niet-afdwingbaar zijn van contracten die in strijd zijn met de goede zeden (ook een algemeen belang).

Dit probleem kun je imho niet oplossen door er 'regelt' tussen te zetten. beide rechtsgebieden regelen zowel individuele als algemene belangen. Al was het maar omdat een individu in beide kan opkomen voor zijn belangen, terwijl iedere wet in zekere zin in het algemeen belang behoort te zijn.

Beste,

Ik ben u dankbaar voor de uitleg, hoewel het misschien ingewikkelder lijkt, heb ik het nu begrepen.

Dus als ik het goed begrijp is in het algemeen belang bijvoorbeeld ook dat mensen zich aan de koopcontracten houden anders zou het een negatieve invloed hebben op de welvaart van het land. Of ben ik mis?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

patrycja.d schreef:
Dus als ik het goed begrijp is in het algemeen belang bijvoorbeeld ook dat mensen zich aan de koopcontracten houden anders zou het een negatieve invloed hebben op de welvaart van het land. Of ben ik mis?

Dat is juist. Maar ja, op die manier is denk ik iedere materiële wet in het algemeen belang.

Het is in het algemeen belang dat rechtsbetrekkingen tussen burgers onderling goed (en waar nodig in overeenstemming met het algemeen belang) worden geregeld. Vandaar de zinsnede "de wet regelt het burgerlijk recht" in art. 107 lid 1 Gw.

Quote:
Privaatrecht REGELT de individuele belagen, het publiekrecht REGELT de algemene belangen.

Heel gelukkig vind ik de formulering niet. Het privaatrecht regelt bijvoorbeeld niet dat een individu vrijheid van meningsuiting of recht op een uitkering heeft, terwijl dat toch zeker individuele belangen zijn.

Ik zou zeggen: het privaatrecht regelt de rechtsbetrekkingen tussen burgers onderling, het publiekrecht regelt de rechtsbetrekkingen tussen burgers en overheid. Hierbij geldt dat waar de overheid optreedt op gelijke voet met burgers, meestal het privaatrecht van toepassing is. Verder geldt dat sommige rechtsbetrekkingen tussen burger en overheid (nog) niet uitputtend in het bestuursrecht zijn geregeld, in welk geval het privaatrecht aanvullend kan werken.
Moderator
Duch

Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een basaal niveau heb je gelijk. Maar dan zie je wel voorbij aan bv. uitvoering van publieke taken door private partijen, in welk geval het bestuursrecht van toepassing kan zijn.

Ik zou dan zeggen: Het privaatrecht regelt primair de rechtsbetrekking tussen burgers en privaatrechtelijke rechtspersonen (denk aan bedrijven enzo); publiekrecht regelt primair de rechtsbetrekking tussen deze burgers en partijen enerzijds en overheid anderzijds en tussen overheidsorganen onderling.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Op een basaal niveau heb je gelijk. Maar dan zie je wel voorbij aan bv. uitvoering van publieke taken door private partijen, in welk geval het bestuursrecht van toepassing kan zijn.

In dat geval treden die private partijen op als overheid.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds