Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 0:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Publiceren (promotie-)fotos van bands op een website?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FT



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 0:17    Onderwerp: Publiceren (promotie-)fotos van bands op een website? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Momenteel beheer ik een website waarop mensen zich in kunnen schrijven om een profiel over zichzelf te maken, en elkaar berichten te sturen.

Nu wil ik deze website uitbreiden door van een groot aantal bands een 'profiel' aan te maken, waarop wat algemene informatie over de band te vinden is, alsmede een overzicht van gepubliceerde albums, en concerten van de betreffende band in Nederland & omgeving.

Zie *hier* voor een screenshot van wat de bedoeling is.

Mijn vragen :

1) Mag ik op deze manier fotos van een bepaalde band, afkomstig van de eigen website van de band, publiceren?

2) Mag ik de kleine 100x100 pixels afbeeldingen van de albumcovers op deze wijze publiceren?

Alvast bedankt voor jullie medewerking Smile

- F
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) Niet zonder toestemming van de persoon die het auteursrecht op de foto's heeft.

2) Dit valt wellicht onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet 1912). Voor zover redelijkerwijs mogelijk moet je de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze vermelden (aldus het artikel). Dit lijkt mij te betekenen dat je niet kunt volstaan met vermelding van de naam van de band en de titel van de cd, maar dat je ook de naam van de fotograaf moet aangeven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FT



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
1) Niet zonder toestemming van de persoon die het auteursrecht op de foto's heeft.


Duidelijk, dankjewel Smile
Er zijn zeker ook geen mogelijkheden waarop dit valt te omzeilen?

bona fides schreef:
2) Dit valt wellicht onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet 1912). Voor zover redelijkerwijs mogelijk moet je de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze vermelden (aldus het artikel). Dit lijkt mij te betekenen dat je niet kunt volstaan met vermelding van de naam van de band en de titel van de cd, maar dat je ook de naam van de fotograaf moet aangeven.


Omdat het hier niet om fotos gaat maar om de cover van een album, waarbij ik dus te maken zou hebben met een eventuele fotograaf, een tekenaar, een bewerker, enz, vraag ik me af waar de precieze afbeeldingsrechten van een albumcover liggen. Ook omdat albumcovers openlijk getoond worden bij online cd-winkels (amazon.com, bol.com, enz) zonder dat hierbij een copyrightvermelding aanwezig is.

En dan had ik nog een derde vraag ;
Wanneer gebruikers van mijn website in bijvoorbeeld hun profiel een foto plaatsen - die ze zelf uploaden - waar het copyright van een ander op rust, ben ik hier dan voor aansprakelijk?
Want met de bijna 4.000 leden die ik momenteel heb, en de verwachte groeispurt die eraan komt, is het onmogelijk om van alle fotos de herkomst op te zoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 8:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
1) Niet zonder toestemming van de persoon die het auteursrecht op de foto's heeft.

2) Dit valt wellicht onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet 1912).

Als je citeert uit de foto, heb je geen toestemming nodig van de fotograaf (rechthebbende). Dat is nou net de lol van citeren.

Citeren mag voor aankondiging, dus in zoverre past dat bij wat de OP wil. Maar inderdaad moet je de naam van de fotograaf noemen.

Als het gaat om een cover, zullen de auteursrechten in de regel bij de uitgever/platenmaatschappij liggen. In die gevallen is aparte naamsvermelding van de ontwerper niet nodig.

Ik neem aan dat Amazon en Bol contractueel geregeld hebben dat ze die covers mogen gebruiken zonder verdere naamsvermelding.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:
1) Niet zonder toestemming van de persoon die het auteursrecht op de foto's heeft.

2) Dit valt wellicht onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet 1912).

Als je citeert uit de foto, heb je geen toestemming nodig van de fotograaf (rechthebbende). Dat is nou net de lol van citeren.

Ik geef twee antwoorden op twee vragen...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:
1) Niet zonder toestemming van de persoon die het auteursrecht op de foto's heeft.

2) Dit valt wellicht onder het citaatrecht (art. 15a Auteurswet 1912).

Als je citeert uit de foto, heb je geen toestemming nodig van de fotograaf (rechthebbende). Dat is nou net de lol van citeren.

Ik geef twee antwoorden op twee vragen...

Antwoord 2 past ook bij vraag 1. Bij het aankondigen of bespreken van een band kun je ook een foto van die band laten zien.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Antwoord 2 past ook bij vraag 1. Bij het aankondigen of bespreken van een band kun je ook een foto van die band laten zien.

Daar heb je een punt. De pagina met zo'n enkele foto moet dan wel in het teken van de bespreking staan, lijkt me.

Over citeren:
Arnoud Engelfriet schreef:
Als het gaat om een cover, zullen de auteursrechten in de regel bij de uitgever/platenmaatschappij liggen. In die gevallen is aparte naamsvermelding van de ontwerper niet nodig.

Even aangenomen dat de fotograaf niet in dienst was van de uitgever/platenmaatschappij, lijkt de fotograaf mij de maker van de cover. Dat de uitgever/platenmaatschappij vervolgens de rechten op de cover verkrijgt verandert toch de maker niet meer? (Misschien zie ik hier een bepaling of iets anders over het hoofd.)

Over toestemming voor het gebruik van foto's van de site van de band:
FT schreef:
Er zijn zeker ook geen mogelijkheden waarop dit valt te omzeilen?

Zie opmerking van Arnoud. Zolang het als "citeren" wordt gezien in het kader van een bespreking of aankondiging is het ok. Je moet dan wel voldoen aan de normale citeerregels, waaronder vermelding van bron en maker.

Misschien is er nog een mogelijkheid: door de foto's niet zelf te kopieren, maar er direct naar te (inline)linken. Of dit juridisch mag is volgens mij nog niet in hoogste instantie beslist. Het lijkt mij geen inbreuk op het auteursrecht, maar mogelijk wel een onrechtmatige daad. Er wordt hier in ieder geval verschillend over gedacht. Op eigen risico dus.

FT schreef:
Omdat het hier niet om fotos gaat maar om de cover van een album, waarbij ik dus te maken zou hebben met een eventuele fotograaf, een tekenaar, een bewerker, enz, vraag ik me af waar de precieze afbeeldingsrechten van een albumcover liggen.

Het auteursrecht zal normaal gesproken bij de platenmaatschappij liggen. Met toestemming van de platenmaatschappij mag je de cover zonder meer op je website zetten.

Zonder toestemming kun je nog wel gebruik maken van het citaatrecht. Voor het citeren van een albumcover moet je m.i. de cover flink verkleinen, maar je moet ook voldoen aan alle andere criteria van art. 15a Auteurswet 1912. Voor jouw doeleinden lijkt de belangrijkste voorwaarde mij de vermelding van bron en naam van de maker. De fotograaf of tekenaar (die niet in loondienst werkt) is normaal gesproken de maker.

Quote:
Ook omdat albumcovers openlijk getoond worden bij online cd-winkels (amazon.com, bol.com, enz) zonder dat hierbij een copyrightvermelding aanwezig is.

Die hebben wellicht toestemming.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FT



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay, bedankt voor jullie snelle reacties allebei Smile

Wat ik nu dus ongeveer heb begrepen is zoiets als :

1) De albumcovers zouden onder het citaatrecht kunnen vallen, omdat dit slechts ter referentie opgenomen afbeeldingen van 100x100 pixels zijn. Zo niet, dan zou ik erachter moeten zien te komen wat voor deal bol.com en andere dergelijke sites (ook o.a. cd-reviewsites) met platenmaatschappijen (?) hebben gemaakt om toestemming te krijgen voor het publiceren van de albumcovers. Dit lijkt mij op zich geen probleem, omdat dit alleen maar extra reclame voor betreffende platenmaatschappij is.

2) De 'grote' afbeeldingen van de bands (400x300 pixels), bedoeld ter illustratie, vallen voor zover ik uit jullie reacties heb kunnen lezen niet onder het citaatrecht, en hierbij dien ik dus toestemming van de rechthebbende te hebben.
Als ik nu bijvoorbeeld de fotos van Wikipedia (voor een voorbeeld klik hier), waarvoor een Public Licence oid geldt, gebruik, mag dit dan wel? Voor zover ik zo uit die tekst heb begrepen wel, omdat het 'released into the public domain' is. Op die manier kan ik dan weliswaar geen promofotos plaatsen, maar in ieder geval wel fotos.

3) Hoe is de situatie wanneer iemand op zijn/haar profiel op mijn site een auteursrechtelijk beschermde foto upload? Ben ik hier dan voor aansprakelijk, en zo ja, hoe kan ik dergelijke zaken dan voorkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FT schreef:
1) De albumcovers zouden onder het citaatrecht kunnen vallen, omdat dit slechts ter referentie opgenomen afbeeldingen van 100x100 pixels zijn. Zo niet, dan zou ik erachter moeten zien te komen wat voor deal bol.com en andere dergelijke sites (ook o.a. cd-reviewsites) met platenmaatschappijen (?) hebben gemaakt om toestemming te krijgen voor het publiceren van de albumcovers. Dit lijkt mij op zich geen probleem, omdat dit alleen maar extra reclame voor betreffende platenmaatschappij is.

Het lijkt mij inderdaad binnen het citaatrecht vallen, wanneer je de covers laat zien bij een aankondiging of bespreking van de albums in kwestie. Let wel dat gebruik ter versiering van je website geen citaat is, ook niet bij 100x100 pixels!

Quote:
2) De 'grote' afbeeldingen van de bands (400x300 pixels), bedoeld ter illustratie, vallen voor zover ik uit jullie reacties heb kunnen lezen niet onder het citaatrecht, en hierbij dien ik dus toestemming van de rechthebbende te hebben.

Dat klopt.

Quote:
Als ik nu bijvoorbeeld de fotos van Wikipedia (voor een voorbeeld klik hier), waarvoor een Public Licence oid geldt, gebruik, mag dit dan wel? Voor zover ik zo uit die tekst heb begrepen wel, omdat het 'released into the public domain' is. Op die manier kan ik dan weliswaar geen promofotos plaatsen, maar in ieder geval wel fotos.

Op zich mag dat van de Wikipedia-licentie, maar je moet er dan wel op vertrouwen dat die foto rechtmatig daar geplaatst is. Een Wikipediaan kan tenslotte ook inbreuk op het auteursrecht plegen.

Quote:
3) Hoe is de situatie wanneer iemand op zijn/haar profiel op mijn site een auteursrechtelijk beschermde foto upload? Ben ik hier dan voor aansprakelijk, en zo ja, hoe kan ik dergelijke zaken dan voorkomen?

Jij bent aansprakelijk zodra je weet van de inbreuk en je dan niets doet. Je moet een adres vermelden waar rechthebbenden klachten heen kunnen sturen. En ik zou bij het upload formulier een duidelijk verbod neerzetten dat men geen materiaal mag uploaden waarop men niet zelf het auteursrecht heeft (of een toereikende licentie om te mogen uploaden).

Voor foto's die jij zelf uitkiest en publiceert, ben jij altijd aansprakelijk. Ook als leden ze aanleveren.

Zie Aansprakelijkheid voor foto’s geplaatst door leden op mijn blog.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds