|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 01 okt 2009 20:59 Onderwerp: Protest tegen de Plasterk-plannen |
|
|
Ben maar zo vrij geweest dit even van SIN te kopiëren:
Quote: | Hallo allemaal,
Zoals jullie misschien al gehoord hebben heeft minister Plasterk zijn
plannen doorgezet om een tweede studie veel duurder te maken. Op de site www.stopplasterk.nl staat daarover het volgende:
Ondanks de ruim 3800 jongeren die via de petitie op deze website lieten
weten niet gecharmeerd te zijn van de plannen van minister Plasterk, is
de wet rondom een tweede studie aangenomen. Een tweede master wordt
duurder, veelal onbetaalbaar zelfs. Het CDJA is hier over teleurgesteld
en laat het er niet bij zitten.
Via gesprekken met vertegenwoordigers uit de Eerste Kamer gaan we alsnog proberen een stokje te steken voor de wet van Plasterk. Het mag niet zo zijn dat studeren ontmoedigd wordt. Nederland wil excelleren in
kenniseconomie. Dan moet je ook de durf hebben om daar conclusies aan te verbinden. Teken de petitie en steun ons in de strijd tegen de plannen van Plasterk.
Het komt er op neer dat:
- Iedere student per september 2010 recht heeft 1 bachelor en 1
masteropleiding te volgen voor het wettelijk vastgestelde collegegeld
van €1600,- per jaar.
- Dat je, als je een tweede studie wilt volgen, zelf je instellingsgeld
moet gaan betalen. Dit bedrag mag door de onderwijsinstelling zelf
worden bepaald en ligt tussen de €6.000,- en €15.000,- per studiejaar!
- Dit geldt ook voor de studenten die al aan hun tweede studie begonnen
zijn EN voor deeltijdopleidingen.
-Daarnaast heeft iedere student recht op slechts vier jaar
studiefinanciering en zal het bedrag wat studenten per maand wordt
uitgekeerd de komende twee jaar worden bevroren.
En dus wil ik jullie allemaal oproepen de petitie tegen deze wet te
tekenen op de site www.stopplasterk.nl en deze mail zoveel mogelijk door
te sturen! Vergeet niet je inschrijving voor de petitie te bevestigen!
Bedankt! |
_________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 01 okt 2009 21:06 Onderwerp: Re: Protest tegen de Plasterk-plannen |
|
|
tikSimone schreef: | - Dit geldt ook voor de studenten die al aan hun tweede studie begonnen zijn EN voor deeltijdopleidingen. |
Hoe zat het ook alweer met het Harmonisatie-arrest? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 01 okt 2009 21:16 Onderwerp: |
|
|
Niets nieuws onder de zon, bedoel je?
Waarom zit ik toch altijd middenin die moderniseringen?
Op de uni ook al dat geshit met 'de nieuwe opzet'. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 okt 2009 0:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Niets nieuws onder de zon, bedoel je? |
Dat, maar ook: is dit niet, precies zoals toen, een inbreuk op de het rechtszekerheidsbeginsel? (Waar de HR indertijd meende niet aan te mogen toetsen, maar wel opmerkte dat de desbetreffende formele wet die toets niet zou doorstaan.)
HR schreef: | Het eerste onderdeel van het in dit beroep voorgedragen middel stelt de vraag aan de orde of art. 120 Gr.w de rechter vrijheid laat de wet (in formele zin) te toetsen aan fundamentele rechtsbeginselen. In het arrest van 16 mei 1986, NJ 1987, 251 ligt reeds besloten dat deze vraag naar het oordeel van de HR ontkennend moet worden beantwoord. Aan dat oordeel meent de HR - hoezeer ook hij de te dezen bestreden bepalingen van de zgn. Harmonisatiewet (Wet van 7 juli 1977, Stb. 334) in strijd acht met gerechtvaardigde verwachtingen van de betrokken studenten en derhalve met het rechtszekerheidsbeginsel - te moeten vasthouden. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 03 okt 2009 10:21 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar ik vrees dat niemand zich daar aan gaat storen, op de studenten die er onder lijden, na, dan. Overigens geldt die inbreuk natuurlijk alleen voor degenen die nu studeren.
Hetzelfde punt heb ik met mijn uni. Door die veranderingen wordt het voor deeltijders eigenlijk onmogelijk de studie nog in deeltijd af te maken. Voor zover men vakken nog 's avonds geeft houdt dat 's avonds meer en meer in: om 17.00 uur. Ik vind dat je dat niet kunt maken ten opzichte van de mensen die enige jaren geleden aan hun bachelor begonnen zijn in het volste vertrouwen de studie ook in de avonduren geheel te kunnen afronden, maar goed, ik ben geloof ik een van de weinigen die daar fel tegen heeft geprotesteerd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|