Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 23:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Propedeuse in 1 jaar behaald, verstandig om naar UNI te gaan
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rosannen



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 19:57    Onderwerp: Propedeuse in 1 jaar behaald, verstandig om naar UNI te gaan Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb dit jaar mijn propedeuse behaald (in 1 jaar). Nu zit ik in dubio of ik gelijk naar de universiteit zal gaan. Ik weet niet wat me te wachten staat op de universiteit. Ik weet dat het meer zelfstudie is en dat er meer verdieping zal zijn.

Maar wat is het verschil als je HBO-Rechten afmaakt en dan nog 2 jaar naar de uni gaat? Of dat je na je propedeuse gelijk naar de uni gaat.
VWO-leerlingen gaan meestal ook rechtstreeks naar de uni, terwijl zij er (meestal) helemaal niets vanaf weten. Nu ik mijn propedeuse heb, heb ik toch een kleine voorsprong? Of heb ik dat verkeerd?

Heeft iemand ervaring met de universiteit Utrecht? En waarom raden mensen de universiteit in Nijmegen erg af?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Rosannen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

- Wat voor cijfers heb je op het HBO gehaald?
- Vond je het makkelijk of moeilijk?
- Hoe lang was je bezig met het maken van opdrachten etc.

Als het je gemakkelijk afgaat is de uni geen slechte keuze Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lampje



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 33


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het, indien je het niveau hebt voor een universitair diploma, gemakkelijker om al na je eerste jaar over te stappen naar de universiteit. De manier van studeren is toch anders dan aan het HBO, en als je in het eerste jaar instapt heb je meer tijd om daar aan te wennen - het is voor iedereen nieuw, en idd neem ik aan dat je een voorsprong hebt. Die zelfstudie en verdieping kun je dan meteen aan wennen. HBO-studenten vinden de schakelprogramma's vaak heel zwaar en ik weet dat sommige universiteiten het dan ook ontmoedigen omdat veel studenten afhaken. Zo'n programma zit toch ook minder goed in elkaar dan een 'gewoon' vierjarig traject. Het veranderen van onderwijsinstelling etc. kost toch ook energie. Als je vier jaar de tijd hebt ben je gewoon wat meer flexibel.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel studenten die een schakelprogramma deden en die dat heel zwaar vonden. Sowieso zou ik goed nadenken over de vragen die Nobility stelt, en als het je idd gemakkelijk afgaat zou ik zeker overstappen.

Ohja en over de Radboud Universiteit of Universiteit Utrecht: in de keuzegidsen voor het Hoger Onderwijs komt juist Nijmegen er altijd heel goed uit en in mijn omgeving staat die absoluut beter aangeschreven dan Utrecht. Dus waarom de RUN wordt afgeraden moet je aan die mensen vragen denk ik Smile

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rosannen



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@nobility: ik heb redelijk goede cijfers gehaald, gemiddeld allemaal een 7. Als ik kijk naar het afgelopen jaar is het ontzettend snel gegaan. Ik heb niet echt zo iets van: "Poeh wat was dit een zwaar jaar" het ging me redelijk gemakkelijk af (ondanks dat ik een zwaar halfjaar gehad heb wegens prive omstandigheden). Als ik zo over jouw vragen nadenk denk ik dat ik de Uni wel aan zou kunnen.
Ik ben alleen heel erg bang dat ik het opeens niet meer ga snappen of zo iets.

Ze zeggen dat je op de uni geen projectgroepen meer hebt. Wat is precies het verschil tussen de uni en HBO qua leren/studeren/zelfstudie etc. Er moet toch een groot verschil zijn tussen HBO en de uni?

De meeste masters zijn toch in het engels? Hoe gaat dat op de uni voor Rechten?

Groetjes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rosannen



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@lampje: wat is precies het verschil tussen het manier van studeren bij de uni en het HBO?

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik heb tot 1 augustus de tijd om me in te schrijven.

Groetjes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rosannen schreef:
Wat is precies het verschil tussen de uni en HBO qua leren/studeren/zelfstudie etc. Er moet toch een groot verschil zijn tussen HBO en de uni?

Op de universiteit krijg je een boek van 800 pagina's dat je min of meer zelfstandig moet doorwerken. Het gaat om het begrijpen van de stof, niet om het doen van projectjes.

Zevens op het HBO lijkt me niet echt hoog, maar belangrijker is denk ik of jij op het HBO vooral de projectjes leuk vond of vooral het zelfstandig tot je nemen van grote hoeveelheden stof. (Maar op de universiteit gaat het dus om 100-150 pagina's taaie stof per week in plaats van 10-15 pagina's op het HBO.)

Nederlands recht is in het Nederlands.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had ook niet echt hele hoge cijfers ofzo. Het ligt er gewoon erg aan welk onderwijssyteem je goed ligt. Ik vond de zelfstandigheid erg prettig.
Wat ik vooral vind is dat het HBO je een kunstje leert, bepaalde vaardigheden, stappenplannen etc. Op de universiteit is het meer abstract en dien je meer out of the box te denken.

Succes met je keuze!!
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rosannen



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het liefst studeer ik alleen. Ik vind in projectgroepen werken maar niets. Er zitten er altijd wel een paar bij die niets doen en die van het behaalde cijfer profiteren. Zelfstandig werken ligt me beter. Over die zevens, tja, het is wellicht niet hoog, maar als ik die prive problemen niet had gehad waren de cijfers ook hoger geweest. Daar maak ik me ook geen zorgen om.

Thanx voor alle reacties!

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zou ik zeggen ga ervoor. Niet geschoten is tenslotte altijd mis. Toen ik zelf de overstap maakte had ik voor mezelf het plan dat ik het een paar maanden zou aankijken. Als het niet lukte kon ik dan nog met februari mijn 2e jaar HBO rechten in. Maar het is mij goed bevallen. Succes!!
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lampje



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat iedereen al zegt: de verschillen zitten in de hoeveelheden stof en de zelfstandigheid waarmee je die moet bestuderen. Daarnaast is het op de universiteit de bedoeling dat je wordt gevormd tot een zelfstandig, kritisch denker. Dat je dingen niet alleen kunt reproduceren, maar ze snapt, je een mening vormt over dingen. Met name in de master ga je ook echt nadenken over waarom het systeem is zoals het is en hoe het beter kan.

Ik vind de strategie van Patricia heel verstandig: gewoon proberen, als het niet lukt kun je altijd nog terug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rosannen



Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Patricia20 schreef:
Dan zou ik zeggen ga ervoor. Niet geschoten is tenslotte altijd mis. Toen ik zelf de overstap maakte had ik voor mezelf het plan dat ik het een paar maanden zou aankijken. Als het niet lukte kon ik dan nog met februari mijn 2e jaar HBO rechten in. Maar het is mij goed bevallen. Succes!!


Dat is inderdaad een optie!

Ik denk dat ik me maar ga inschrijven!

Iedereen bedankt voor alle info!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KMvdB

KMvdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 71


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik hoorde van de mensen die van het HBO naar de Uni kwamen is dat ze de tentamens beduidend moeiljker vonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het vooral ligt aan het niveau van de school waar je vanaf komt of de tentamens op een Uni veel moeilijker zijn (en uiteraard de Uni waar je heen gaat).

Ik kom van de HAN en vind het verschil best meevallen. Het schakelprogramma heb ik (net als de rest van de opleiding) naast een 40 urige werkweek gedaan. Ik had een ruime 7 gemiddeld voor mijn bachelor (inclusief schakelprogramma) en behaal nu tijdens mijn master ook gewoon 8'en en 9'ens.

Op de Uni wordt gewoon van je verwacht dat je zelf een analyse van de tekst maakt en daaruit de belangrijke punten haalt. Op het HBO worden de leerstukken en belangrijkste punten aan je voorgelegd. Dit houdt in dat je de leerstof op de Uni ook echt wel zult kunnen volgen maar dat jouw vermogen om hoofd- en bijzaken te scheiden wordt beproefd.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
priyazinta



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 61


BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt negen jaar de tijd op de uni (stufi) dus ik zou zeggen gewoon doen. Als je hbo eerst gaat afronden en dan pas naar de uni gaat zul je meer kosten hebben...je hebt nog maar 3 jaar gratis reizen na het hbo...en je kan in ieder geval ervan uitgaan dat de uni 5/6 jaar zal duren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 134


BerichtGeplaatst: zo 18 jul 2010 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat leuk dat je je gaat inschrijven!
Ik zie dat je ook op de HAN hebt gezeten dit jaar? Toevallig aan de Canniussingel in Nijmegen? Daar zat ik namelijk en ik ga nu ook overstappen naar de Radboud in Nijmegen!

Weet jij al of je naar Utrecht of Nijmegen gaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds