Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Productaansprakelijkheid handelaar/producten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
CCC

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 13:26    Onderwerp: Productaansprakelijkheid handelaar/producten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN, opleiding Management, Economie en Recht) en ik ben bezig mijn eindscriptie te schrijven voor een bedrijf dat voornamelijk elektrakabels verhandeld. Ik kan alleen niet precies uitsluiten of zij nu wel of niet gezien worden als producent, wanneer het gaat over aansprakelijkheid. Ik hoop dan ook dat jullie mij misschien kort iets kunt toelichten, ik zal het zo kort mogelijk houden. Alvast bedankt!

In de algemene voorwaarden van het bedrijf sluiten ze ongeveer alle aansprakelijkheid uit, maar mijn vraag is of dat niet in strijd met de wet is. Hoe het proces verloopt:
- Over het algemeen kopen zij kabels in, in Duitsland e.d.;
- De kabels voldoen aan KEMA-keuren, IEC normen/keuren, etc;
- De kabels worden niet verder vervaardigd; zij kopen in en verkopen die;
- De kabels zijn voornamelijk voor bedrijven; consumenten kunnen die ook kopen maar hebben er weinig aan;

1. Kan nu op basis van art. 6:185 e.v. en op basis van EEG richtlijn 85/374/EEG , worden gezegd dat het bedrijf als producent aansprakelijk kan worden gesteld? Ze assembleren de kabel niet, zijn wel importeur.

2. Daarnaast zijn er ook kabels, waar zij verlengkabels van maken. Zij kopen de eindstukken in, en assembleren deze op de kabel. Klopt het dat zij dan sowieso aansprakelijk zijn op basis van art. 6:185, en voornamelijk 6:187 lid 2. , omdat zij dan fabrikant worden van het eindproduct?

3. En dan de laatste vraag: zij hebben ook een speciale kabel laten ontwikkelen voor hun assortiment wat nog niet veel verkocht werd (andere, nieuwe samenstelling). Deze kopen zij gewoon in en verkopen deze (geen assemblage). Kan nu gesteld worden dat het bedrijf aansprakelijk kan worden gesteld voor een gebrekkig product? (kabel komt ook uit Duitsland!)

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Groeten Coen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoek even met zoeken op productaansprakelijkheid. Er komen enkele treffers uit die de gewenste antwoorden bevatten. Zoals deze.
CCC

Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste BG (en anderen),

Via de link die je gaf, ben ik op dit forum terecht gekomen Smile. Ik denk ook wel te weten hoe de aansprakelijkheid is, maar ik zou zo graag van de experts (jullie Wink) willen weten of dit ook echt klopt, slechts een bevestiging.

En in de link van jou, maar ook van alle andere onderwerpen op het gebied van productaansprakelijkheid behandelen niet precies mijn casus.

Het bedrijf verhandeld namelijk voornamelijk, maar niet in ieder geval. In principe zijn ze wel in alle gevallen importeur van de producten en bij de assemblage zijn ze in ieder geval de producent, maar ondanks dat ze eigenlijk alle aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden uitsluiten, zijn ze toch gewoon aansprakelijk in de 3 gevallen die ik eerder heb beschreven (als importeur, als producent eindproduct en als ontwikkelaar/maar niet producent van de nieuwe kabel?

(De kabels worden trouwens voornamelijk verkocht aan bedrijven.)

Hopelijk kunnen toch even kort toelichten wat jullie ervan vinden!
In ieder geval bedankt!

Groeten Coen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder import wordt bij mijn weten verstaan het in de EU brengen van buiten de EU geproduceerde goederen - van Duitsland naar Nederland is dan geen import.

Voorzover de kabels worden gebruikt als halffabrikaat, wordt een nieuw product geproduceerd en zal de aansprakelijkheid als producent gelden, lijkt mij.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds