Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Procederen tegen langstudeerboete en hogere kosten 2e studie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raval

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 14:51    Onderwerp: Procederen tegen langstudeerboete en hogere kosten 2e studie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Het is natuurlijk allemaal groots in het nieuws gekomen; de langstudeerboetes en het flink hogere collegegeld voor een 2e bachelor of master studie.

Ik ben een deeltijdstudent en heb het idee dat uiteraard de plank volledig misgeslagen wordt door onze regering.

Omdat de studenten die het betreft (en dat zijn er veel) niet zo ontzettend veel geld hebben, ben ik op zoek naar een advocaat die zich het los aantrekt van deze mensen en ons als groep (kosteloos of tegen gereduceerd tarief) wil helpen. Daarnaast ben ik op zoek naar meer mensen die zich tegen dit onrecht willen verzetten en hier een kleine bijdrage voor de kosten van het procederen over hebben.

Wellicht weten sommigen van jullie het al, maar deze nieuwe wetgeving rammelt juridisch gezien aan alle kanten. Zo is deze niet in lijn met het "Internationale Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten" en dan specifiek artikel 13 lid 2, sub c.:

c. Het hoger onderwijs door middel van alle passende maatregelen en in het bijzonder door de geleidelijke
invoering van kosteloos onderwijs voor een ieder op basis van bekwaamheid gelijkelijk toegankelijk dient te
worden gemaakt;

Sterker nog, bij de tot standkoming van dit verdrag is het NEDERLAND die steeds weer bezwaar maakt bij de foutieve interpretatie/toepassing ervan. Zo ook bij dat van Algarije (en dan ook nog specifiek over artikel 13):

In the opinion of the Government of the Kingdom of the Netherlands, the interpretative declaration concerning article 13, paragraphs 3 and 4 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights must be regarded as a reservation to the Covenant. From the text and history of the Covenant it follows that the reservation with respect to article 13, paragraphs 3 and 4 made by the Government of Algeria is incompatible with the object and purpose of the Covenant. The Government of the Kingdom of the Netherlands therefore considers the reservation unacceptable and formally raises an objection to it.
[This objection is] not an obstacle to the entry into force of [the Covenant] between the Kingdom of the Netherlands and Algeria.

Buiten het feit dat de nieuwe regelgeving indruist tegen het rechtszekerheidsbeginsel, is het belangrijker dat het indruist tegen dit verdrag.

Wie-o-wie durft het aan om hier tegen in opstand te komen? Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet een ieder verbindend.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 14 feb 2012 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik volg momenteel een hbo studie, en wil hierna ( na 1,5 jaar) een master studie volgen. Klopt het dat ik dan 9000,- moet betalen voor een pre master?? Shocked
Raval

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

juniorjurist schreef:
Ik volg momenteel een hbo studie, en wil hierna ( na 1,5 jaar) een master studie volgen. Klopt het dat ik dan 9000,- moet betalen voor een pre master?? Shocked

Dat zou kunnen. De pre-master wordt niet door de staatssecretaris erkend. Onlangs heeft hij aangegeven dat universiteiten die een pre-master aanbieden hun studenten foutief ingeschreven hebben. Hij vindt dat de studenten ingeschreven moeten worden alsof ze een bachelor opleiding volgen. Als dat zo is, ben je voor de overheid een tweede bachelor opleiding aan het volgen en dan mag je flink betalen.

Daarom ben ik ook zo tegen deze nieuwe regelgeving, die niet in overeenstemming is met het door Nederland geratificeerd (en dus ondertekend) verdrag.
Thessa

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij "krijg" je 1 ba en kun je dan nog 1 ma volgen, voor het dure tarief gaat gelden.

Volgens mij geeft het verdrag dat wordt aangehaald niet per definitie ongelimiteerd toegang tot goedkoop onderwijs. Mijn verwachting zou zijn dat Nederland wel aan de eisen voldoet omdat er voor gezorgd is dat iedereen toegang heeft tot onderwijs. Er wordt een hoger tarief gevraagd voor een 2de studie.

Ik ben het niet eens met de enorme verhoging die nu toegepast wordt. Waar je eerst +/- 2000 euro per jaar kwijt bent ben je nu al snel 10.000 euro per jaar kwijt. Dat is een enorm verschil.
Maar ik snap het argument, dat kosten van een tweede studie voor de student is, ook wel weer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds