|
Auteur |
Bericht |
Raymonm
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 15:38 Onderwerp: Privacy Geschonden?!? |
|
|
Hoi,
Graag jullie mening in de volgende casus...
Werknemer komt bij een bedrijf werken, en komt met vlag en wimpel door de proeftijd heen. Na de proeftijd vind er een zwaar antecedenten onderzoek plaats dat erg ver gaat. (lees als: medewerker heeft gevoelige functie; komt veel in aanraking met banken/politie/justitie) voor zijn functie.
Uit het onderzoekt blijkft dat werknemer samenwoont met een huisgenoot. huisgenoot heeft een moeilijke achtergrond (waar ook schulden in voorkomen, de schulden zijn ontstaan door fysieke mihandeling door de ouders van huisgenoot die dus bij de werknemer van het nieuwe bedrijf woont)
Onderzoek toont nu aan dat de huisgenoot van werknemer niet helemaal '"fris" is, en werkgever vind nu dat hij medewerker zou mogen ontslaan, omdat hij gevoeliger is voor frauduleuze handelingen.
Echter, werknemer zit in een jaarcontract dat tot volgend jaar Juni loopt.
a)Mag werkgever werknemer hierop ontslaan.
b)word de privacy van huisgenoot niet ontzettend geschonden, (wellicht wist huisgenoot niets af van de achtergrond) waardoor de werknemer dus ook in een moeilijk pakket gebracht word.
LEt op: er is geen spraken van een relatie/huwelijk. De 2 delen gewoon de voordeur! |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 16:00 Onderwerp: |
|
|
Een antecedentenonderzoek mag volgens mij niet worden verricht zonder voorafgaande toestemming van de sollicitant (waarbij uiteraard geldt dat de sollicitant geen kans maakt op de baan als hij weigert, maar dat lijkt mij redelijk zolang het inderdaad om een vertrouwensfunctie gaat). Na afloop van de proeftijd hiermee beginnen is rijkelijk laat.
De werknemer valt weinig te verwijten. Opzegging na de proeftijd en tijdens het eerste jaar is meestal niet eens mogelijk. De werkgever kan proberen via de kantonrechter te ontbinden. Het lijkt mij dat de werkgever de werknemer het volledige jaar zal moeten doorbetalen. Op basis van wat je hier schrijft dan... als blijkt dat de werknemer bij de sollicitatie relevante zaken heeft verzwegen ligt het helemaal anders. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Raymonm
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 16:10 Onderwerp: Privacy geschonden?!? |
|
|
De werknemer heeft hij sollicitatie geen dingen verzwegen. zoals al gezegd, de 2 wonen samen in 1 huis en delen de voordeur. (net als dat de keuken badkamer etc. gedeeld worden)
Er is niet gesproken over een dergelijke situatie, en inderdaad, werknemer heeft wel ingestemd met antecedentenonderzoek.
Werknemer wist echt niet af van de problemen van huisgenoot. Daarom vraag ik mij af, of zijn (=de huisgennot) ) privacy niet ernstig geschonden word.
Contract beeindigen zal inderdaad moeilijk worden, vooral omdat men er mee na de proeftijd komt en het bij contract voor bepaalde tijd moeilijk is dit tussentijds te beeindigen. |
|
|
|
|
|