|
Auteur |
Bericht |
meisje1989
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 28 mrt 2010 20:43 Onderwerp: Primair en subsidiair in de tenlastelegging?! |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag...
Is het zo dat een officier van justitie altijd iets primair en iets subsidiar tenlaste mag leggen? Zijn hier regels aan verbonden?
Want als het altijd mag, dan zou elke offcier van justitie toch altijd zowel primair als subsidiair ten laste leggen, want dan heb je toch meer kans van slagen?
Ik hoop dat iemand het weet, heb ik mijn wettenbundel zitten bladeren, maar ik heb het nergens kunnen vinden |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 mrt 2010 20:49 Onderwerp: |
|
|
Dat mag altijd, en de OvJ mag ook altijd feiten "meer subsidiair" en "meer meer subsidiair" en "meer meer meer subsidiair", etc. etc. etc., ten laste leggen. Verder mag de OvJ ook altijd meerdere feiten naast elkaar ten laste leggen.
Een OvJ zal dit alleen doen als het zin heeft. Het formuleren van een tll kost tijd en een OvJ is een professional, dus hij zal de tll toespitsen op de zaak die voor hem ligt en niet volstoppen met fantasievolle doch kansloze ingevingen. Er moet bijvoorbeeld wel een zinnig subsidiair feit te bedenken zijn voor het geval het primaire feit niet bewezen kan worden. Het is zinloos om primair diefstal, subsidiair nog een keer diefstal ten laste te leggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Phoenix Wright
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 13
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 17:59 Onderwerp: Re: Primair en subsidiair in de tenlastelegging?! |
|
|
meisje1989 schreef: | Hallo allemaal,
Ik heb een vraag...
Is het zo dat een officier van justitie altijd iets primair en iets subsidiar tenlaste mag leggen? Zijn hier regels aan verbonden?
Want als het altijd mag, dan zou elke offcier van justitie toch altijd zowel primair als subsidiair ten laste leggen, want dan heb je toch meer kans van slagen?
Ik hoop dat iemand het weet, heb ik mijn wettenbundel zitten bladeren, maar ik heb het nergens kunnen vinden |
De OvJ is vrij in het feit of hij iets tenlastelegd en zo ja, wat. Dit vloeit voort uit het opportuniteitsbeginsel.
Voorts is het dus zo dat de OvJ niet per definitie een subsidiair onderdeel in de t.l.l. hoeft op te nemen, daar is hij vrij in.
Naast de zgn. primaire/subsidiaire-t.l.l., zijn er ook nog de zgn. alternatieve, cumulatieve en enkelvoudige t.l.l.'en. _________________ - .: Ace Attorney :. - |
|
|
|
 |
|