|
Auteur |
Bericht |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 7:51 Onderwerp: |
|
|
Uit de eerste post van TS blijkt dat ieder chalet zijn eigen meter heeft, dit betekent dat elke gebruiker buiten de huur om water en elektra kan afnemen van de instelling die ook de chalets verhuurd.
Deze kosten worden ook niet verhoogd tegelijk met een mogelijke huurverhoging.
Het geheel staat dan ook buiten de huur van het chalet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 11:52 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Uit de eerste post van TS blijkt dat ieder chalet zijn eigen meter heeft, dit betekent dat elke gebruiker buiten de huur om water en elektra kan afnemen van de instelling die ook de chalets verhuurd. |
Als het zo was, zou het om servicekosten gaan. Maar zo is het niet.
De chalets zijn blijkbaar niet eigendom van de campingexploitant. De exploitant verhuurt die chalets dus niet. TS is zelf eigenaar, of huurt van een eigenaar niet zijnde de exploitant.
De exploitant zit om voor mij onduidelijke redenen tussen de eigenaren en de leveranciers van water en elektriciteit. Gas wordt blijkbaar wel rechtstreeks door de eigenaren aan de leverancier betaald.
De oplossing lijkt mij eenvoudig: maak duidelijk aan Vitens en Nuon dat ze de rekening naar de verkeerde persoon sturen.
De huidige situatie is min of meer vergelijkbaar met de situatie dat een huiseigenaar zijn huis verkoopt, wel water en elektriciteit blijft betalen, en die kosten met een flinke opslag doorberekent. Duh? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 12:08 Onderwerp: |
|
|
Zit nu toch met een andere vraag.
In verband met de mogelijke risico's voor de volksgezondheid zijn de waterleidingbedrijven niet geprivatiseerd, dit betekent in principe dat er niemand anders leidingwater mag leveren dan een waterleidingbedrijf.
Vraag me dus af of de exploitant wel leidingwater mag leveren aan de vaste bewoners van de chalets. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 16:16 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat de exploitant hier kan worden gezien als waterlevarancier. De exploitant is hier eerder een tussenpersoon die voor de chaleteigenaar de aansluiting heeft geregeld.
Vergelijk het met een werkgever die voor zijn werknemer een mobiele telefoon met abonnement betaalt. De werkgever is dan geen telecomprovider.
Als chaleteigenaar en campingexploitant onderling overeenkomen om het op deze manier te doen lijkt me dat op zich toelaatbaar, maar het lijkt mij een weinig zinvolle constructie. Veel eenvoudiger lijkt het mij om de chaleteigenaar direct aan Vitens en Nuon te laten betalen.
Maar misschien zijn er bepaalde omstandigheden die nog niet goed naar voren zijn gekomen en die verklaren waarom er voor deze constructie is gekozen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 18:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Vergelijk het met een werkgever die voor zijn werknemer een mobiele telefoon met abonnement betaalt. De werkgever is dan geen telecomprovider.
|
Dit vergelijk gaat dus niet op, als eerste is de telefoonmarkt vrij dus iedereen mag telefoondiensten aanbieden en ook belminuten verkopen, daarbij komt het volgende:
Bij een mobiel abonnement heeft men zodra men belt direct contact met het telefoonnetwerk dat gebruikt wordt door de provider.
In deze stroomt het water van Vitens tot aan de hoofdwatermeter op het campingterrein in leidingen die Vitens toe behoren en onder verantwoordelijkheid vallen van Vitens.
Daarna stroomt het water door leidingen van de campingeigenaar naar oa. de chalets die vast bewoond worden.
De campingeigenaar moet aan Vitens een bedrag betalen dat overeenkomt met het verbruik op zijn watermeter, dus heeft de campigneigenaar dat water ingekocht, van dat water gebruikt hij zelf een deel en een ander deel verkoopt hij door aan de bewoners van de chalets.
Daarbij komt dat de waterpunten op een camping om een bepaalde tijd gecontroleerd dienen te worden op aanwezigheid van mogelijke ziektes en bacteriën en dient daarvan een keuringsrapport aanwezig te zijn.
Bij woningen die voor vaste bewoning bestemd zijn is dat niet verplicht en moet het waterleidingbedrijf het water garanderen, dat is in deze dus niet mogelijk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 18:29 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Dit vergelijk gaat dus niet op, als eerste is de telefoonmarkt vrij dus iedereen mag telefoondiensten aanbieden en ook belminuten verkopen, |
De vergelijking gaat wel op, want het relevante aspect is dat de werkgever in mijn voorbeeld geen telecomprovider is, net zoals de campingexploitant geen waterleverancier. Als de werkgever geen telecomprovider is, doet het er niet toe of de telecommarkt vrij is.
Quote: | In deze stroomt het water van Vitens tot aan de hoofdwatermeter op het campingterrein in leidingen die Vitens toe behoren en onder verantwoordelijkheid vallen van Vitens.
Daarna stroomt het water door leidingen van de campingeigenaar naar oa. de chalets die vast bewoond worden.
De campingeigenaar moet aan Vitens een bedrag betalen dat overeenkomt met het verbruik op zijn watermeter, dus heeft de campigneigenaar dat water ingekocht, van dat water gebruikt hij zelf een deel en een ander deel verkoopt hij door aan de bewoners van de chalets. |
Waar baseer je dit op? Dit versta ik niet onder "eigen meters". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 22:19 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | theod schreef: | In deze stroomt het water van Vitens tot aan de hoofdwatermeter op het campingterrein in leidingen die Vitens toe behoren en onder verantwoordelijkheid vallen van Vitens.
De campingeigenaar moet aan Vitens een bedrag betalen dat overeenkomt met het verbruik op zijn watermeter, dus heeft de campigneigenaar dat water ingekocht, van dat water gebruikt hij zelf een deel en een ander deel verkoopt hij door aan de bewoners van de chalets. |
Waar baseer je dit op? Dit versta ik niet onder "eigen meters". |
Een "eigen" meter houd in mijn ogen niet meer of minder in dan dat elk chalet een meter heeft die een verbruik registreert.
Elkeen kan een dergelijke meter aanschaffen en tussen leidingen monteren.
Uit het verhaal van de TS vermoed ik dat de meter dan ook van de campingeigenaar is en niet van een nutsbedrijf er wordt namelijk niet gesproken over transportkosten die netwerkbeheerders in rekening brengen.
Vandaar dat ik blijf zeggen dat het vergelijk met de mobiele telefoon niet op gaat.
Overigens mag dit wel met de elektra als de meters maar een Nederlands keurmerk (ijkwezen) draagt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 jan 2011 0:45 Onderwerp: |
|
|
Dus je baseert je slechts op een vermoeden, terwijl je zelfs van mening bent dat de situatie zoals jij die vermoedt dat zij is illegaal is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
|
Geplaatst: za 29 jan 2011 8:07 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad slechts een vermoede. |
|
|
|
 |
gerko511
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 jan 2011 14:58 Onderwerp: |
|
|
- Toen ik deze vraag stelde, was voor mij niet duidelijk dat het arrest van de Oostenrijkse zomerhuisjes een rol kon spelen in dit geheel
- Uit dat arrest blijkt ook dat het niet uitmaakt of er al dan niet sprake is van permanente bewoning.
Ik moet (als niet-jurist) tot de conclusie komen de water- en elektraprijs beschermd is via de reguliere huurbescherming. Zou dit betekenen dat wij daarom bij de huurcommissie moeten zijn om een prijscorrectie af te dwingen? Of kunnen we middels een bezwaarschrift hetzelfde bereiken?
Misschien zie ik het verkeerd maar ik hoop dat iemand hier nog een advies over kan geven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jan 2011 18:31 Onderwerp: |
|
|
gerko511 schreef: | - Toen ik deze vraag stelde, was voor mij niet duidelijk dat het arrest van de Oostenrijkse zomerhuisjes een rol kon spelen in dit geheel |
Nogmaals, dat kan het ook niet, want die opslag wordt helemaal niet berekend door een "verhuurder van woonruimte", maar door een campingexploitant die NIET de huisjes waar het om gaat verhuurt.
Zie mijn berichten van 27 jan 2011 10:49 en 28 jan 2011 10:52.
Als de huisjes zelf meters van Vitens en Nuon hebben, moeten de eigenaren gewoon contact opnemen met Vitens en Nuon om de boel recht te trekken: die eigenaren moeten voor hun huisjes een contract hebben met Vitens en Nuon, niet de campingexploitant. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gerko511
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 jan 2011 18:41 Onderwerp: |
|
|
Ok, bedankt. Ik moet kennelijk nog een hoop uitzoeken hoe dit concreet aan te pakken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jan 2011 19:11 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je één en ander voor ons nog wat verduidelijken.
Klopt het dat de campingexploitant die opslag berekent aan de eigenaren van de huisjes? Sommige eigenaren wonen zelf in zo'n huisje, andere verhuren hun huisjes.
Voor zover ik het begrijp heeft ieder huisje een eigen watermeter en een eigen elektriciteitsmeter. Zijn dat meters van Vitens en Nuon? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|