Pegro
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 sep 2012 14:24 Onderwerp: Positie BANK bij fraude/oplichting via rekening |
|
|
Beste mensen,
Nu zelf een keer het slachtoffer geworden van oplichting via marktplaats. Wel betaald maar niets geleverd gekregen. Ik ben niet de enige, zie daarvoor maar alle verhalen op www.opgeletopinternet.nl.
De politie heeft te weinig capaciteit en in eerste instantie neemt die dus slechts een melding op, die pas omgezet kan worden in een aangifte als ze het daadwerkelijk de moeite waard vinden om actie te ondernemen (hetgeen overigens een vertekend beeld geeft van alle doorloopsnelheden en prestatieverplichtingen). Voorts moeten er al tenminste drie meldingen gedaan zijn wil de politie via mijnpolitie.nl het bankrekeningnummer signaleren.
Het bedrag is voorts vaak te gering om individueel een civiele procedure te starten.
Ik ben echter een aantal opties aan het overwegen.
Eén daarvan is de positie van de bank in dit soort oplichtingspraktijken. Want telkenmale blijkt dat de vermeende daders meerdere keren gebruik maken van hun eigen bankrekeningnummers.
Mijn vraag hierbij is in hoeverre een bank als medeplichtige/medeaansprakelijke beschouwd kan worden, want uiteindelijk verschaft deze gelegenheid tot het verrichten van genoemde oplichtingspraktijken. Uit de praktijk blijkt ook dat banken daarvan op de hoogte zijn gesteld en dan nog steeds geen maatregelen nemen.
Zou je aangifte tegen de bank kunnen doen dan wel heeft een civiele procedure tegen de bank zin en welke aanvliegroute zou je dan moeten nemen (onrechtmatige daad, dwaling??)
Het zou overigens wenselijk zijn dat sowieso bij betalingen over en weer de NAW-gegevens van de rekeninghouders verplicht bekend zouden moeten zijn en bij de transactie al verschijnen. Een wettelijke regeling zou hier op zijn plaats zijn
Graag hoor ik jullie zienswijze. |
|