|
Auteur |
Bericht |
Pegro
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 sep 2012 14:25 Onderwerp: Positie BANK bij fraude/oplichting via rekening |
|
|
Beste mensen,
Nu zelf een keer het slachtoffer geworden van oplichting via marktplaats. Wel betaald maar niets geleverd gekregen. Ik ben niet de enige, zie daarvoor maar alle verhalen op www.opgeletopinternet.nl.
De politie heeft te weinig capaciteit en in eerste instantie neemt die dus slechts een melding op, die pas omgezet kan worden in een aangifte als ze het daadwerkelijk de moeite waard vinden om actie te ondernemen (hetgeen overigens een vertekend beeld geeft van alle doorloopsnelheden en prestatieverplichtingen). Voorts moeten er al tenminste drie meldingen gedaan zijn wil de politie via mijnpolitie.nl het bankrekeningnummer signaleren.
Het bedrag is voorts vaak te gering om individueel een civiele procedure te starten.
Ik ben echter een aantal opties aan het overwegen.
Eén daarvan is de positie van de bank in dit soort oplichtingspraktijken. Want telkenmale blijkt dat de vermeende daders meerdere keren gebruik maken van hun eigen bankrekeningnummers.
Mijn vraag hierbij is in hoeverre een bank als medeplichtige/medeaansprakelijke beschouwd kan worden, want uiteindelijk verschaft deze gelegenheid tot het verrichten van genoemde oplichtingspraktijken. Uit de praktijk blijkt ook dat banken daarvan op de hoogte zijn gesteld en dan nog steeds geen maatregelen nemen.
Zou je aangifte tegen de bank kunnen doen dan wel heeft een civiele procedure tegen de bank zin en welke aanvliegroute zou je dan moeten nemen (onrechtmatige daad, dwaling??)
Het zou overigens wenselijk zijn dat sowieso bij betalingen over en weer de NAW-gegevens van de rekeninghouders verplicht bekend zouden moeten zijn en bij de transactie al verschijnen. Een wettelijke regeling zou hier op zijn plaats zijn
Graag hoor ik jullie zienswijze. |
|
|
|
 |
quilja
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 16 sep 2012 20:53 Onderwerp: |
|
|
Is de bank medeverantwoordelijk/medeaansprakelijk voor waar jij je boodschappen doet?
De bank verschaft toch de mogelijkheid? |
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 sep 2012 4:11 Onderwerp: |
|
|
Als de bank weet dat een rekening wordt gebruikt voor oplichtingspraktijken, dan vind ik dat de bank medeplichtig is. Maar juridisch zal dit wel heel lastig liggen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 17 sep 2012 9:35 Onderwerp: |
|
|
Weet je wel zeker dat er sprake is van oplichting ?
Het kan ook nog "gewoon" een niet levering zijn, en dan is het een civiel-rechtelijke zaak.
Om iemand medeplichtig te maken, zul je eerst moeten kijken of het strafrecht wel van toepassing is. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 17 sep 2012 9:39 Onderwerp: |
|
|
Aanvulling: met "een gewone niet levering" bedoel ik het niet voldoen aan de leveringsovereenkomst.
Bij oplichting moet de opzet bij aanvang bewezen worden. Als de persoon pas ná de ontvangst van het geld besluit niet te leveren is de opzet van tevoren er niet. |
|
|
|
 |
Pegro
|
Geplaatst: za 22 sep 2012 22:07 Onderwerp: |
|
|
Er zijn op dit moment al een achttal verschillende personen die door deze persoon zijn opgelicht. Politie heeft door de meldingen de gegevens. Derhalve wordt het banknummer bij de ABN-AMRO gemeld op de website van Mijn Politie als zijnde een bij de politie bekend banknummer.
De ABN-AMRO is ook door meerdere "slachtoffers" op de hoogte gesteld van het feit dat het bewuste banknummer wordt gebruikt in relatie tot art. 326 WvSr. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 11:57 Onderwerp: |
|
|
Is de bank in beschikking gesteld van de processen-verbaal en eventueel veroordelende vonnissen? |
|
|
|
 |
Pegro
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 13:12 Onderwerp: |
|
|
Politie registreert vooralsnog meldingen en gaat pas over tot het opnemen van een PV als zij tijd heeft om een strafrechtelijk onderzoek te starten (o.a. handigheidje om discussie over te trage afhandeling van aangiftes/PV's te vermijden). Van verdere vervolging dan wel veroordeling is nu nog geen sprake.
Door capaciteitsproblemen bij de politie lijkt oplichting (wel laten betalen met opzet niet leveren) via marktplaats e.d. redelijk lucratief. De kans dat je gepakt en vervolgd wordt, lijkt minimaal.
Op basis van de meldingen (tenminste drie) maakt de politie wel kenbaar dat het banknummer bij hun bekend is. Zie daarvoor de melding op www.mijnpolitie.nl Dan kunnen toekomstige kopers in ieder geval controleren of er iets niet klopt. Moet je overigens wel op de hoogte zijn van deze mogelijkheid.
Ik weet in ieder geval van tenminste vijf gedupeerden dat zij de bank schriftelijk op de hoogte hebben gesteld onder verwijzing naar het meldingsnummer bij de politie. |
|
|
|
 |
|