Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 17 jun 2025 20:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Politierazzia's Den Haag
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 15:53    Onderwerp: Politierazzia's Den Haag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier en hier.

Het is hier de laatste tijd bijna elke week raak. Politiestaat?

Iemand blijkt 10.000 euro op zak te hebben. Misschien vreemd, maar waar wordt zo'n persoon dan van verdacht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DAT zoeken we nog wel op ... Wink
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij wil gewoon en auto kopen Laughing.

Gwen
MSN messenger
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn de omstandigheden waarin het zich afspeelt waardoor de politie vindt dat een persoon verdachte is. Als je bijv. 19 bent en 10.000 euries op zak hebt is dat wat anders dan dat een man van in de 40 met een driedelig strak pak aan 10.000 euries op zak heeft.

10.000 eur is veel geld om over straat mee te lopen, of is dat voor ons (a.s.) juristen/advocaten een 'zaakje' waar we 30 uur aan moeten werken? Of ben ik nu te optimistisch? Very Happy Cool
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Het zijn de omstandigheden waarin het zich afspeelt waardoor de politie vindt dat een persoon verdachte is. Als je bijv. 19 bent en 10.000 euries op zak hebt is dat wat anders dan dat een man van in de 40 met een driedelig strak pak aan 10.000 euries op zak heeft.

Dat lijken me geen criteria waarop je iemand in strafrechtelijke zin anders mag behandelen. Geld op zak hebben mag gewoon. Ik zie niet in waarom iemand het moet kunnen verantwoorden als hij toevallig met veel geld op zak loopt. In ieder geval niet als die persoon geen verdachte is van een strafbaar feit.

Ik begrijp dat de politie zo'n bedrag verdacht vindt, maar het kan de persoon geen verdachte maken. (Het is anders als die persoon ook nog een vuurwapen of een hoeveelheid drugs op zak had.)
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en wat als hij net zijn zakje met drugs had verkocht?....weet ik veel...'witte-kerst-uitverkoop?' Very Happy
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien de verdenking van het in bezit hebben van "zwart geld"?
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zolang er 'een redelijk vermoeden tot verdenking' is...mag de politie je staande houden....dus dat heb ik eigenlijk nooit kunnen rijmen met preventief fouilleren.

Het is toch ook zo dat je niet mee hoeft te werken daaraan? Je kunt nog altijd je rug toekeren en een andere weg nemen. Of ontstaat er door zo te doen 'een redelijk vermoeden tt verdenking' bij de politie? Brick wall
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebeurt waarschijnlijk op grond van de artikelen 50, 51 en 52 van de Wet wapens en munitie. De OvJ kan gelasten dat gedurende maximaal 12 uur in een door de burgemeester aangewezen veiligheidsrisicogebied, van een ieder de verpakking van goederen, inclusief reisbagage (art 50), voertuigen (art 51) en kleding (art 52) worden doorzocht op wapens en munitie. Als je niet meewerkt kun je daartoe worden gedwongen (zie dezelfde artikelen).

Het gaat dus om wapens en munitie. Het innen van boetes lijkt me nu niet direct de bedoeling. Als er bij het onderzoek iets wordt aangetroffen dat duidt op een ander strafbaar feit (iemand heeft een los hoofd in zijn rugtas of iets dergelijks), dan vormt dat natuurlijk wel aanleiding om de persoon als verdachte te bestempelen waarna de normale opsporingsbevoegdheden kunnen worden uitgeoefend.

Het aantreffen van een som geld kan m.i. niet zo'n aanleiding zijn. Je kunt niet zien waar het vandaan komt en het gaat je als opsporingsambtenaar ook niet aan om daarnaar te vragen (maar ok, er kan bij die persoon meer aan de hand zijn geweest.)
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar raar. Je moet iemand immers verdenken van een concreet strafbaar feit. Waarvan verdenk je iemand met 10.000 euro op zak? Oneerlijk rijk zijn? Ik ben zeer benieuwd met welke verdenking ze op de proppen komen.

Daarnaast vind ik de actie op het eerste oog vreemd. Als de actie als enige doel had eens even kijken wat we allemaal kunnen vangen, dan zou dat zeer laakbaar zijn in mijn ogen. Als er een concrete reden was om dit gebied aan strenge controle te nderwerpen dan kan het misschien door de beugel. Ik krijg altijd een nare bijsmaak van die veiligheidsrisicogebieden. Ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat hevige controle zo wel erg makkelijk wordt.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MterHeide

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb begrepen dat die €10.000 door de FIOD wordt onderzocht. Wat betreft het innen van de boetes, de betreffende personen staan gewoon gesignaleerd in de politiesystemen en bij de controle van de identiteit komt dat gewoon naar voren en dan zijn agenten gewoon verplicht om de betrokkene de keuze te geven: betalen of vervangende hechtenis.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Heb begrepen dat die €10.000 door de FIOD wordt onderzocht.
Wat zou de legitimatie voor dat onderzoek zijn, dan?
Cella

Cella

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet denken aan arresten als van de "hollende kleurling"enzo. Er zal wel iets verdachts zijn geweest en anders is het onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geeft zo'n preventieve fouilleringsactie (met als doel voor zover ik weet het controleren op wapenbezit) het recht om een ieders identiteit te controleren? Als iemand netjes meewerkt en geen rare dingen op zak heeft, lijkt me daar geen reden voor...

Daar wil ik niet mee zeggen dat het innen van een openstaande boete onrechtmatig is. Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom iemand pas bij zo'n actie tot betalen gedwongen kan worden.

Quote:
De Haagse profvoetballer Ricky van den Bergh (Sparta) kreeg een boete van 75 euro omdat een achterband van zijn Mercedes te glad was.

De achterband werd op verborgen messen doorzocht? Of kun je in het donker in 1 oogopslag zien dat een achterband te glad is.

Uit Aanwijzing uitbreiding identificatieplicht:
Quote:
2.2 Situaties waarin de uitoefening van de controlebevoegdheid niet zonder meer op zijn plaats is
Voorbeelden van concrete situaties waarin de uitoefening van de bevoegdheid tot identiteitscontrole niet zonder meer op zijn plaats is, zijn:
- wanneer van iemand de identiteit al bekend is;
- bij preventief fouilleren met betrekking tot personen bij wie geen wapens of drugs worden gevonden. Het toepassen van preventief fouilleren impliceert immers niet het vragen naar een identiteitsbewijs.

Eén dezer dagen zal ik ook wel in de fuik lopen. Dan zal ik zien hoe deze theorie in de praktijk uitpakt Wink.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cella schreef:
Ik moet denken aan arresten als van de "hollende kleurling"enzo. Er zal wel iets verdachts zijn geweest en anders is het onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal.

Nou, de €10.000 is op zich niet onrechtmatig aangetroffen, want de persoon met dat bedrag op zak werd rechtmatig gefouilleerd op het bezit van wapens. Bij de rechtmatige uitoefening van een bevoegdheid hoeft een opsporingsambtenaar zijn ogen niet te sluiten voor andere zaken, zolang hij maar niet verder gaat dan nodig voor de controle op wapens (Geweer-arrest). Ik vraag me hier vooral af waarom het hebben van €10.000 reden is voor verder onderzoek. Je kunt iedereen met een duur pak of een duur horloge (en ja, met een dure BMW) wel verdenken van schimmige praktijken.

Misschien is er aansluiting te vinden bij de meldplicht van banken van transacties boven een bepaald bedrag. Dat bedrag ligt echter nog wat hoger dan €10.000, en het is wat vergezocht. In ieder geval is €10.000 voor een vrij grote groep mensen (autohandelaren, boeren) een redelijk normaal bedrag om voorhanden te hebben. Het lijkt me niet dat daar een vergunning voor nodig is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds