|
Auteur |
Bericht |
Marc1
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 9:05 Onderwerp: Poging tot een strafbaar feit. |
|
|
In het Nederlandse strafrecht wordt een verschil gemaakt tussen een poging en een voltooide strafbare handeling. Dit verschil is van belang omdat voor een poging een lagere straf geld. Mijn vraag is echter hoeveel lager is zo'n straf nou? verschilt dit ook weer per verschillende handelingen? en waar kan ik hier meer over vinden?
Alvast bedankt,
Marc |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 25 jun 2009 10:40 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 45 Sr. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 20:16 Onderwerp: Re: Poging tot een strafbaar feit. |
|
|
Marc1 schreef: | Dit verschil is van belang omdat voor een poging een lagere straf geld. |
Die lagere straf heeft toch slechts betrekking op de maximaal op te leggen straf?
Het kan vlgs mij best zo zijn dat een 'poging' door een recidivist zwaarder wordt bestraft dan een 'voltooid' misdrijf door een first offender. En zo zijn er vast veel meer situaties te bedenken waarvoor dat op zou kunnen gaan.
Het is, in de praktijk, toch niet zo dat de rechter een straf vaststeld alsof het misdrijf voltooid zou zijn, en dat met een derde verminderd, omdat het bij een poging is gebleven? _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 20:42 Onderwerp: Re: Poging tot een strafbaar feit. |
|
|
elmajimbe schreef: | Het is, in de praktijk, toch niet zo dat de rechter een straf vaststeld alsof het misdrijf voltooid zou zijn, en dat met een derde verminderd, omdat het bij een poging is gebleven? |
Dat denk ik ook niet.
Vergelijk bijvoorbeeld het geval dat iemand wordt neergestoken en komt te overlijden (doodslag) met het geval dat iemand wordt neergestoken en als een kasplantje verder leeft (poging tot doodslag). Het lijkt me niet dat dit verschil hoeft te leiden tot een verschil in de op te leggen straf (behalve natuurlijk als de strafmaxima worden bereikt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 21:34 Onderwerp: |
|
|
Hmz, food for thought, want de rechter zal natuurlijk ook hebben voor het gevolg van de actie, maar hoort de blik niet vooral op het feit te liggen?
Als ik iemand dood probeer te prikken met een mes, dan kan dat heel verschillend aflopen, afhankelijk van of het mes je raakt en waar het je dan raakt. Maar waar het je raakt kan best van andere factoren afhankelijk zijn dan mijn doel, bijvoorbeeld omdat ik ineens een duw kreeg ofzo. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Hmz, food for thought, want de rechter zal natuurlijk ook hebben voor het gevolg van de actie, maar hoort de blik niet vooral op het feit te liggen? |
En dan zou je dus per definitie geen onderscheid maken tussen een voltooide poging en een voltooid delict (en dus ook de stelling van elmajimbe bevestigen). Maar je zou ook geen onderscheid meer maken tussen enerzijds dood door schuld en anderzijds onvoorzichtigheid die verkeerd had kunnen aflopen maar goed is afgelopen.
De (in een strafrechtelijk causaal verband staande) gevolgen zijn m.i. wel degelijk van belang voor de strafmaat, en de rechter moet daar ook naar kijken. Maar het lijkt mij dat het wettelijke strafmaximum vooral dient om een bovengrens te stellen en niet als uitgangspunt. Een gedwongen tongzoen valt onder verkrachting, maar de straf zal denk ik toch eerder op die voor aanranding lijken dan op die voor een "reguliere" verkrachting. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 22:14 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel ook helemaal niet te zeggen dat het gevolg helemaal buiten beeld moet blijven (integendeel), maar de focus ligt toch voornamelijk op het feit?
Een beetje: waar ligt de grens van dat proberen?
Soms begin je ergens aan, bedenk je je halverwege: "Hmz, misschien toch maar niet", maar dan kan het toch ongelukkiger aflopen dan bedoeld was.
Bovendien: de ene poging is de andere niet; de ene actie gaat verder dan de andere.
Er zit een reden achter dat lagere maximum, want als je uitgaat van een "pechsituatie" voor de dader (de andere partij gaat niet dood) dan hangt hem een lager maximum boven het hoofd (omdat het dan bij een poging blijft) en dat zou toch ook niet echt eerlijk zijn? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 22:34 Onderwerp: Re: Poging tot een strafbaar feit. |
|
|
bona fides schreef: | (behalve natuurlijk als de strafmaxima worden bereikt). |
Hoevaak worden de strafmaxima nu werkelijk bereikt in de praktijk? De maxima zijn toch meer bedoeld om een zekere 'ergheid' van het delict te normeren?
Daarbij heeft de wetgever wellicht voor ogen gehad dat, in het algemeen gesteld, een poging 1/3 minder erg zou zijn dan een voltooid misdrijf. De grote vrijheid die de rechter toekomt in ons strafrechtsstelsel vwb de straftoemeting, zorgt ervoor dat ieder geval op zich beoordeelt kan worden, en zodoende 'erge' pogingen zwaarder gestraft kunnen worden dan 'minder erge' voltooide misdrijven.
Het ging mij er even om dat het niet zo is dat op een poging tot misdrijf per definitie een lagere straf gesteld zou zijn.
(zou je daarentegen een poging tot misdrijf ondernemen in vereniging met een of meerdere personen, en het mislukt je zelfs dan nog steeds, dan komt er vaak weer 50% bij de maximale straf op. ) _________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 22:49 Onderwerp: Re: Poging tot een strafbaar feit. |
|
|
elmajimbe schreef: | Hoevaak worden de strafmaxima nu werkelijk bereikt in de praktijk? De maxima zijn toch meer bedoeld om een zekere 'ergheid' van het delict te normeren? |
Het gebeurt wel eens, anders zou er nooit levenslang worden gegeven.
Bij straffen die het strafmaximum voor een bepaald feit benaderen speelt het strafmaximum vaak ook een rol, omdat een rechter voor ogen zal houden dat er nog wat ruimte moet overblijven voor een situatie die nog net wat erger is maar hetzelfde strafbare feit oplevert en dus aan hetzelfde strafmaximum is gebonden.
Quote: | Daarbij heeft de wetgever wellicht voor ogen gehad dat, in het algemeen gesteld, een poging 1/3 minder erg zou zijn dan een voltooid misdrijf. |
Ongetwijfeld. Maar in een concreet geval hoeft dat dus niet zo te zijn.
Quote: | Het ging mij er even om dat het niet zo is dat op een poging tot misdrijf per definitie een lagere straf gesteld zou zijn. |
We zijn het helemaal eens  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|