|
Auteur |
Bericht |
iuRens
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 13:00 Onderwerp: Poging tot deelneming: strafbaar? |
|
|
Is poging tot deelneming - behalve op grond van art.46a Sr - strafbaar? De informatie die ik hierover vind is nogal tegenstrijdig? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 13:09 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord is gecompliceerder dan een eenvoudig "ja" of "nee".
Zie bijv. De Hullu, Materieel Strafrecht (3e druk 2006), VI.2.5 ("Poging tot deelneming aan een misdrijf") |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 14:45 Onderwerp: |
|
|
"Poging tot" kan inderdaad worden gecombineerd met doen plegen, medeplegen, uitlokking, etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
iuRens
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 19:42 Onderwerp: |
|
|
Dank. De genoemde lit. werpt inderdaad al een beter licht op de materie. Ik heb nog een iets specifiekere vraag. Wat wordt ten aanzien een medepleger in spe ten laste gelegd/gekwalificeerd wanneer er sprake is van medeplegen van poging van misdrijven die 'in vereniging' worden begaan, zoals art. 310 jo. 311 lid 1 onderdeel 4 Sr indien de persoon die fysiek weg gaat nemen wordt betrapt?
Is er dan sprake van poging tot diefstal in vereniging (ook ten aanzien van de medepleger)? Dat lijkt mij immers op grond van art. 78 Sr goed mogelijk. Medeplegen van poging van diefstal in vereniging lijkt mij dubbelop. Heb ik het begrepen? |
|
|
|
 |
|