|
Auteur |
Bericht |
Usimady
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 apr 2011 23:30 Onderwerp: Poging tot bedreiging/mishandeling? |
|
|
Hallo,
mijn middelste dochter wordt al geruime tijd lastiggevallen,uitgescholden en bedreigd door een groep jongeren.Er is 1 persoon die de boel aanzet.Hij is de exvriend van onze oudste dochter en denkt dat het grappig is onze andere dochter (en haar vrienden)lastig te vallen.Anderen van de groep doen hier dan aan mee.Deze jongeren zijn allen 17 en 18(bijna 19 zelfs) en onze dochter en vrienden 13 en 14.
Ze worden ook op het fietspad afgesneden met scooters enz.
Vandaag is hij echt tever gegaan.Hij heeft geprobeerd dochter met zijn scooter aan te rijdenZij stond in de berm naast het fietspad.Dochter dacht dat hij vlak voor haar neus wel zou afremmen maar sprong voor de zekerheid naar achteren,hij bleek dus totaal niet af te remmen.Omdat hij haar mistte heeft hij haar vriendinnetje wel aangereden die aan de andere kant van het fietspad stond.De klap was volgens omstanders zeer hard en duidelijk hoorbaar.Vriendinnetje heeft een aantal blauwe plekken op armen en benen en schaafwonden op hand.Zou graag willen weten of in dit geval ook echt iets met een aangifte gedaan zou worden.Andere moeder en ikzelf willen zo snel mogelijk aangifte doen(helaas is het in dit geval morgen een zondag ivm 2e paasdag).Wat zijn punten waar wij rekening mee moeten houden of niet moeten vergeten te melden?Want dit gedrag van een 18 bijna 19 jarige tegenover een 13 en 14 jarige is gewoon van de zotte en moet gewoon stoppen.
Hopelijk heeft u bruikbare tips voor ons voordat wij naar de politie stappen.
Bij voorbaat dank!
Groet,Christina |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 0:36 Onderwerp: |
|
|
Wij weten natuurlijk alleen wat u ons in uw bericht verteld heeft, dus we kunnen niet echt specifiek advies geven.
In het algemeen: ga aangifte doen en wees zo volledig mogelijk. De politie kan dan zelf de relevante feiten er wel uithalen. |
|
|
|
 |
Usimady
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 8:41 Onderwerp: |
|
|
Ben gister toch even naar een ander politiebureau gegaan die wel open was.Omdat mijn dochter niet daadwerkelijk is aangereden kan zij geen aangifte doen?.Onze wijkagent neemt contact met ons op om te bemiddelen met deze jongen.Maar het probleem is dat als wij een afspraak hebben met deze jongen mijn dochter nog altijd als getuige in de aangifte van vriendin opgeroepen kan worden.Kortom enerzijds gaan wij akkoord met een afspraak en anderzijds getuigt ze dan tegen hem.Wat is wijsheid hierin?.
En volgens mij kunnen wij toch aangifte doen van poging tot mishandeling/bedreiging?.
Want een bedreiging kan ook gepleegd worden door daden. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 9:32 Onderwerp: |
|
|
Een poging is alleen strafbaar bij zware mishandeling (art. 302 Strafrecht).
Bij mishandeling is poging niet strafbaar (art. 300 Strafrecht).
Dan zult u dus aangifte moeten doen van poging tot zware mishandeling.
Bedreiging is pas strafbaar als het voldoet aan de eisen gesteld in artikel 285 Strafrecht:
Quote: | Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen,
met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen,
met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat, met verkrachting,
met feitelijke aanranding van de eerbaarheid,
met enig misdrijf tegen het leven gericht,
met gijzeling, met zware mishandeling of met brandstichting |
Poging tot bedreiging is niet mogelijk. |
|
|
|
 |
Usimady
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 10:56 Onderwerp: |
|
|
Dank voor uw reactie!
Mochten wij toch aangifte willen doen van bedreiging (3 personen uit deze groep hebben eerder al en vaker dreigingen geuit van:ik steek je neer en ik steek je hele familie neer)
en/of aangifte van poging tot zware mishandeling,blijft het probleem dat bewezen moet worden dat hij opzettelijk op onze dochter wilde inrijden.
Situatie was dat zij aan de rechterkant van het fietspad op de stoep stond en hij hard op haar af kwam rijden.Dochter dacht eerst,die stopt wel maar sprong toch voor de zekerheid opzij,zij heeft zich erg bedreigd gevoeld want hij was anders frontaal op haar ingereden.En dit is niet de eerste keer dat hij in dit geval(ook anderen uit de groep)heeft geprobeerd haar aan te rijden,af te snijden van de fiets enz..
Omdat hij haar heeft gemist is hij naar de linkerkant van het fietspad uitgeweken en daar vriendin geraakt die ook naast het fietspad stond.
Hij heeft toen gezegd:lekker voor je ,jammer maar de volgende keer rij ik je harder aan. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 apr 2011 17:06 Onderwerp: |
|
|
Het meest kansrijke strafbare feit is m.i. een poging tot zware mishandeling (302 sr. i.c.m. 45 sr.) Het op iemand inrijden kan eventueel gekwalificeerd worden als een poging tot zware mishandeling. Of dat ook werkelijk zo is hangt af van de precieze omstandigheden. Het moet bijv. wel hard genoeg gegaan zijn om zwaar letsel te kunnen veroorzaken. |
|
|
|
 |
|