Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Poging doodslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stippels

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 20:03    Onderwerp: Poging doodslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben slachtoffer geworden van een poging tot doodslag. De zaak ligt nu bij het OM en ik zou op de hoogte worden gehouden van het verloop van de strafzaak. Ik heb een brief gestuurd dat ik graag een gesprek wil met de OvJ en het dossier van te voren wil inzien, maar ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn brief. Mijn vraag is, of ik een advocaat nodig heb om het dossier te mogen lezen.

Sowieso zou ik willen weten of ik het beste aan advocaat kan inschakelen ja of nee. Ik kom niet in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand en heb eigenlijk al genoeg kosten moeten maken, o.a. vanwege deze gebeurtenis.

De dader vindt hetgeen hij gedaan heeft uitermate gerechtvaardigd, dit weet ik omdat hij mijn werkgever, m'n vrienden en anderen benaderd heeft met brieven en telefoontjes waarin hij zichzelf vrijpleit. Hij ziet zichzelf als slachtoffer in deze zaak. Voor mij is het extra vervelend dat hij zich op deze manier opdringt in mijn privé-leven en nog eens extra zout in de wonden strooit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is nu een zaak tussen het OM en de verdachte. Je hebt niet het recht om het dossier in te zien. De verdachte heeft uiteraard het recht om zichzelf vrij te pleiten.

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je snelle reactie, Bona Fides. Naar ik had begrepen op de site van het OM kan het slachtoffer inzage krijgen in het dossier wanneer deze zich moet voegen in het strafproces, dit is bij mij het geval. Maar ik weet niet of dit betekent dat ik het gehéle dossier mag inzien. Er liep nml al een onderzoek door de politie toen deze poging doodslag gepleegd werd (ook van verdachte versus mij).

Ik begrijp dat de verdachte het recht heeft om zichzelf vrij te pleiten, maar het is best moeilijk dat hij dit doet dmv karaktermoord op mij. M'n familie, vrienden en werkgever staan achter mij, maar het is best moeilijk wanneer iemand je eerst geprobeerd heeft om het leven te brengen en je daarna nog gaat betichten van labiliteit etc ook.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het slachtoffer heeft zeker recht op inzage van het dossier en het is ook gebruikelijk dat je - desgevraagd - van het parket een afschrift ontvangt, tenminste voor de advocaat die optreedt voor het slachtoffer is dat gebruikelijk.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, er is inderdaad art. 51d Sv.

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat die optreedt voor het slachtoffer? Betekent dit, StevenK, dat ik het beste een advocaat kan inschakelen? Zoals ik al zei, ik heb geen recht op financiële tegemoetkoming en ik heb ook geen rechtsbijstandverzekering, betekent dit dat ik de kosten voor een advocaat zelf moet dragen of zijn deze te verhalen op verdachte? En hoe kom ik aan een goeie advocaat? Kan deze mij bijv ook zeggen wat hij/zij verwacht dat er geëist gaat worden qua straf, ik heb al op Rechtspraak.nl zitten zoeken maar er zijn vrijwel geen gevallen te vinden die vergelijkbaar zijn met het mijne.
maartjedevries

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stippels schreef:
De advocaat die optreedt voor het slachtoffer? Betekent dit, StevenK, dat ik het beste een advocaat kan inschakelen? Zoals ik al zei, ik heb geen recht op financiële tegemoetkoming en ik heb ook geen rechtsbijstandverzekering, betekent dit dat ik de kosten voor een advocaat zelf moet dragen of zijn deze te verhalen op verdachte? En hoe kom ik aan een goeie advocaat? Kan deze mij bijv ook zeggen wat hij/zij verwacht dat er geëist gaat worden qua straf, ik heb al op Rechtspraak.nl zitten zoeken maar er zijn vrijwel geen gevallen te vinden die vergelijkbaar zijn met het mijne.

Volgens mij kun je de kosten van een advocaat verhalen op de verdachte mits hij ook veroordeeld wordt. Dit kan ik het strafproces, dan kan je advocaat een schadevergoeding indienen of later via civiele weg.
MSN messenger
Stippels

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Maartje, dit wist ik niet. Kan ik het beste eens vrijblijvend opnemen met een advocaat? Of zorgen dat ik eerst het dossier kan inzien?

Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of hij veroordeeld wordt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen van niet. Hij is op heterdaad gepakt... Ik vraag me af of er strafuitsluitingsgronden zijn voor poging tot doodslag, maar die zullen dan neem ik aan hooguit in de categorie "noodweer (exces)" ofzo vallen, niet "ik werd kwaad en toen knapte er iets"...

Wordt een poging tot doodslag over het algemeen zwaar bestraft? En komen er tussendoor meestal nog een of meerdere regiezittingen, of waarsch direct een proces? Ik wil nml graag weten of ik nog iets kan verwachten qua bij de politie komen/verklaringen afleggen, de poging doodslag is nu al een tijdje geleden en ik ben verbaasd dat het zo lang duurt, verdachte is na twee weken vrijgelaten uit voorarrest vanwege dringende persoonlijke omstandigheden en ik vind het best eng dat hij tussendoor op vrije voeten loopt. Hij heeft overigens wel een contact- en straatverbod gekregen, maar tis natuurlijk afwachten of hij zich daar ook aan houdt... Ik ben best bang voor represailles.
Ellana

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zwaar iemand bestraft wordt kunnen wij jou niet vertellen. Dit is geheel afhankelijk van hetgeen is voorgevallen, de persoon van de dader en vele andere factoren. Het kan natuurlijk varieren van vrijspraak, ontslag van alle rechtsvervolging tot aan celstraf. Dus zelfs alleen een taakstraf is mogelijk. Vrijwel zeker zal de verdachte subsidiar ook (zware) mishandeling tenlaste gelegd worden. Dus of er echt sprake was van poging doodslag zal de rechter ook moeten bezien. Hij kan dan voor poging tot doodslag vrijgesproken worden en veroordeeld worden voor mishandeling. De conclusie is dan ook dat je echt van niemand op een forum een schatting van de straf van de verdachte kan verwachten.
maartjedevries

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stippels schreef:
Dank je Maartje, dit wist ik niet. Kan ik het beste eens vrijblijvend opnemen met een advocaat? Of zorgen dat ik eerst het dossier kan inzien?

Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of hij veroordeeld wordt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen van niet. Hij is op heterdaad gepakt... Ik vraag me af of er strafuitsluitingsgronden zijn voor poging tot doodslag, maar die zullen dan neem ik aan hooguit in de categorie "noodweer (exces)" ofzo vallen, niet "ik werd kwaad en toen knapte er iets"...

Wordt een poging tot doodslag over het algemeen zwaar bestraft? En komen er tussendoor meestal nog een of meerdere regiezittingen, of waarsch direct een proces? Ik wil nml graag weten of ik nog iets kan verwachten qua bij de politie komen/verklaringen afleggen, de poging doodslag is nu al een tijdje geleden en ik ben verbaasd dat het zo lang duurt, verdachte is na twee weken vrijgelaten uit voorarrest vanwege dringende persoonlijke omstandigheden en ik vind het best eng dat hij tussendoor op vrije voeten loopt. Hij heeft overigens wel een contact- en straatverbod gekregen, maar tis natuurlijk afwachten of hij zich daar ook aan houdt... Ik ben best bang voor represailles.

Ik raad je in deze situatie echt aan om toch contact te zoeken met een advocaat of anders een juridisch loket. Hij/zij kan je helpen met het indienen van de schade en daarnaast een goed oordeel geven. Deze situatie is voor mij te complex en daarnaast alleen vanuit jouw kant belicht waardoor het heel lastig is om een goed advies te geven.

Een strafuitsluitingsgrond kan noodweer of noodweerexces zijn, maar of daar een beroep op gedaan kan worden is volledig afhankelijk van de situatie die zich voorgedaan heeft.

De straf voor doodslag is ten hoogste 15 jaar, maar omdat dit om een poging gaat gaat daar 1/3 vanaf. Ten hoogste 10 jaar dus. Maar het kan ook goed zijn dat niet aan te tonen is dat de verdachte het doel had te doden en dan kan zware mishandeling ten laste worden gelegd. Daarop staat een straf van ten hoogste 8 jaar. Dit alles geldt alleen bij meerderjarigen. Bij minderjarigen gelden weer andere strafmaten, de maximumstraf is dan 2 jaar.
MSN messenger
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat een slachtoffer het dossier mag inzien en ook nog andere rechten heeft, is inderdaad zo. Wat ik niet uit de beginpost kon halen is of het OM TS wel ziet als slachtoffer. Dat lijkt me belangrijk om eerst te weten....
LM

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 51 d sv gaat wel over een benadeelde die een
belang heeft bij processtukken. Dat belang is mij in deze zaak niet duidelijk. Waarvoor wil je precies een advocaat inschakelen. Overweeg je om naast de strafzaak een civiele zaak tegen de verdachte te starten? Het is niet zo dat jij een eigen advocaat kan inschakelen om jouw belangen als slachtoffer in de strafzaak te behartigen.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Art. 51 d sv gaat wel over een benadeelde die een
belang heeft bij processtukken. Dat belang is mij in deze zaak niet duidelijk. Waarvoor wil je precies een advocaat inschakelen. Overweeg je om naast de strafzaak een civiele zaak tegen de verdachte te starten? Het is niet zo dat jij een eigen advocaat kan inschakelen om jouw belangen als slachtoffer in de strafzaak te behartigen.
Dat kan wel als het gaat om het invoegen van een vordering tot schadevergoeding, maar dan moet je wel eerst als slachtoffer gezien worden.
Stippels

BerichtGeplaatst: di 29 jun 2010 2:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verdachte heeft een voertuig gebruikt om te proberen om mij te doden. Hierbij heeft hij mijn voertuig onherstelbaar beschadigd. Sowieso wil ik in de strafzaak voegen om de kosten voor o.a. mijn voertuig te verhalen. Ook speelt er in deze zaak een voortraject van o.a. mishandeling en bedreiging van verdachte jegens mij. Ik heb wel een brief van het OM ontvangen waarin gesteld wordt dat ze mij als slachtoffer zien.

Ik weet niet of alle kosten behandeld worden in de strafzaak en of ik er dus wel of niet later eventueel een civiele procedure van moet maken. Wel wil ik gebruik maken van mijn spreekrecht als slachtoffer, maar ik weet dus niet of ik daar een advocaat voor nodig heb.

Gezien de houding van verdachte t.o.v. mijn familie, vrienden en werkgever (het benaderen met brieven en telefoontjes waarin hij mij van van alles en nog wat beticht en me o.a. als leugenaar afschildert) denk ik dat hij ook in de strafzaak gaat voor volledige karaktermoord op mij. Vandaar mijn vraag.

Laatst aangepast door Stippels op wo 30 jun 2010 12:10, in totaal 1 keer bewerkt
LM

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 29 jun 2010 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het zo hoor vraag ik mij af of dit een eenvoudige te bepalen schadevergoeding is en dan is de vraag of voegen van een verzoek tot schadevergoeding mogelijk is. Kan toch alleen als deze eenvoudig van aard is?

Los daarvan vraag ik mij in dat geval nog steeds af wat de benadeelde dan met processtukken zou moeten. Wat zou je daar als benadeelde mee moeten dan? De ovj gaat deze vordering dan toch eisen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds