Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 21:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pleitnota: aanhalen conclusie AG?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mr.joost

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 10:15    Onderwerp: Pleitnota: aanhalen conclusie AG? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik ben voor een zaak die ik voor een familielid doe een pleitnota aan het maken. Nu is er een arrest van de HR dat heel bruikbaar is, maar de HR heeft nogal verhullend mijn punt weergegeven. Aan het einde van het arrest heeft de AG zijn conclusie geschreven en daarin staat letterlijk het punt dat ik wil maken.

Is het gebruikelijk dat je niet naar de r.o.'s verwijs uit een arrest maar naar een conclusie van de AG, en hoe verwijs je daar dan naar???

Ik dacht zelf: de kantonrechter heeft niets te maken met de AG maar wel met hetgeen de HR zegt, maar dat is wellicht niet juist???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft inderdaad niet zoveel te maken met de conclusie van de A-G. Ik zou de conclusie en de overwegingen van de HR samen behandelen. Stel dat de HR het eens is met de A-G maar het anders opgeschreven heeft en geef daar argumenten voor (maak het alleen niet te literair).

Wat betreft verwijzen: Ik zou het lekker simpel houden. "Uit overweging (?) 1.2.6 van de A-G bij voornoemd arrest blijkt dat [...]".
mr.joost

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
De rechter heeft inderdaad niet zoveel te maken met de conclusie van de A-G. Ik zou de conclusie en de overwegingen van de HR samen behandelen. Stel dat de HR het eens is met de A-G maar het anders opgeschreven heeft en geef daar argumenten voor (maak het alleen niet te literair).

Wat betreft verwijzen: Ik zou het lekker simpel houden. "Uit overweging (?) 1.2.6 van de A-G bij voornoemd arrest blijkt dat [...]".

Bedankt voor je reactie. In betreffend arrest zijn twee middelen van cassatie aangehaald, de eerste faalt, de tweede slaagt. De HR is het eens met de AG. De HR verwoord echter e.e.a. nogal verhullend, althans, dat vond ik. Hetgeen ik bedoel staat letterlijk in de conclusie van de AG, vandaar dat ik die meer bruikbaar vind. Maar je hebt gelijk, het is maar een conclusie.

Ik zal nog eens het hele arrest doorspitten om te zoeken waar de HR precies formuleert het eens te zijn met de AG.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 23:26    Onderwerp: Re: Pleitnota: aanhalen conclusie AG? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr.joost schreef:
Is het gebruikelijk dat je niet naar de r.o.'s verwijs uit een arrest maar naar een conclusie van de AG, en hoe verwijs je daar dan naar???

Daar verwijs je gewoon in normale taal naar. Zie punt zoveel van de conclusie van de A-G bij HR één of andere datum, NJ zus en zo.

Quote:
Ik dacht zelf: de kantonrechter heeft niets te maken met de AG maar wel met hetgeen de HR zegt, maar dat is wellicht niet juist???

De kantonrechter heeft in principe ook niet veel te maken met wat de HR zegt in een andere zaak tussen andere partijen, en al helemaal niets met wat bijv. in de literatuur wordt beweerd. Toch kunnen alle bronnen die je kunt vinden ter ondersteuning van de wetsuitleg die jij voorstaat helpen. Hoe groter de autoriteit van de bron, des te beter. Als de HR de A-G is gevolgd en daarmee impliciet het punt dat je wilt aanhalen heeft bekrachtigd is het natuurlijk helemaal mooi. Het gebeurt ook dat de HR niet is toegekomen aan de rechtsvraag die voor jou relevant is; dan moet je het doen met wat de A-G erover heeft geschreven.

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 7:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De HR is in dit geval wel toegekomen aan de rechtsvraag en heeft deze toch beantwoord lees ik nu (beetje verhullende tekst in het arrest). Bovendien heb ik een noot ontvangen van Schalken die hier nog eens extra informatie over geeft en ik heb een feitelijke onjuistheid in een van de processtukken gezien.

Alles bij elkaar wordt het een korte maar bondige pleitnotitie.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mr.joost schreef:

Alles bij elkaar wordt het een korte maar bondige pleitnotitie.

De kantonrechter zal daar blij mee zijn!

Zie hier een quote van een rechter over pleiten en pleitnota's (In de sector kanton van de rechtbank Utrecht geldt (of gold?) zelfs een totaal pleitverbod...):

Quote:
‘dames en heren gemachtigden, waaronder uitdrukkelijk gerekend de advocaten: weet u wat het betekent om in een klein zaaltje 40 minuten onafgebroken te moeten luisteren naar het van papier oplepelen van dingen die je al weet of die je niet hoeft te weten, terwijl je daar ook nog geïnteresseerd bij moet kijken ook? En denkt u dat partijen het spannend vinden?’

(Dit komt uit een artikel uit het NJB van kantonrechter J.H.H. Misdorp, jaargang en nummer weet is niet vermeld, ik heb de NJB-redactie daarover gemaild, ik ben namelijk best geïnteresseerd in dat artikel Smile )
mr.joost

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha, prima stuk. Ik ben van de korte en bondige zaken.

Maar... als je je betoog niet goed opbouwt, dan vis je achter het net en dat wil je natuurlijk niet. Dus bondig: ja. Maar wel volledig om je punt te kunnen maken.

De rechter gaat ook niet zitten gissen naar dingen die niet gezegd zijn maar er wel toe doen.

In mijn geval zo klaar als een klontje.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds