|
Auteur |
Bericht |
avb
Leeftijd: 95 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 13:31 Onderwerp: Plaatsvervulling bij testamentair erfrecht |
|
|
Op diverse plaatsen heb ik gelezen dat er, ingeval van vooroverlijden van een erfgenaam:
- bij wettelijk erfrecht plaatsvervulling is
- bij testamentair erfrecht geen plaatsvervulling is
Daarom zou er in testamenten vaak de 'plaatsvervullingsclausule' worden toegevoegd, om
ook dan plaatsvervulling van toepassing te verklaren.
Ik heb redenen om plaatsvervulling uit te sluiten, en ben er dan ook wel blij mee dat, als er
een testament is, plaatsvervulling niet van toepassing is.
Echter, nu zegt mijn notaris, dat op grond van artikel 4:63 BW degene die normaal de plaats
van de vooroverleden erfgenaam zou innemen (meestal is dat een kleinkind dat de plaats
van een kind inneemt) recht blijft houden op de legitieme portie.
Dat kleinkind zou dus aanspraak kunnen maken op de helft van wat het vooroverleden kind
zou hebben geerfd als het nog in leven was.
Toch vind ik, zoals gezegd, in literatuur hier en daar stellige uitspraken in de trant van ' uw
kleinkinderen erven dan niets'.
Wie heeft er gelijk? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 13:37 Onderwerp: |
|
|
Heel kort gezegd: de notaris.
Als een kind is vooroverleden, komen zijn/haar kinderen zonder testament bij plaatsvervulling in zijn/haar plaats als erfgenaam. Indien er een testament gemaakt is, is het uitgangspunt dat er geen plaatsvervulling optreedt en dat zijn/haar kinderen dus niet als erfgenaam in zijn/haar plaats komen.
Voor de legitieme is dit echter een ander verhaal. Doordat de zoon/dochter is vooroverleden, zijn de kleinkinderen legitimaris en blijven zij te allen tijde het recht behouden om zich op hun legitieme te beroepen. Zij zijn bij het testament namelijk indirect onterfd. Zij worden schuldeiser van de nalatenschap (en geen erfgenaam). _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
avb
Leeftijd: 95 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 19:26 Onderwerp: |
|
|
Beste Flash,
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Als ik hier verder op doorga.
Stel ik heb twee kinderen, A en B.
Die hebben elk een kind, die ik a en b noem.
A en B zijn bij testament benoemd tot erfgenamen.
Ik heb redenen om te wensen dat er niets, of in ieder geval zo weinig mogelijk, bij a terechtkomt.
Als A vooroverlijdt is er dus nog geen erfenis.
Is er iets dat mij weerhoudt om dan weer een nieuw testament te maken waarin ik B als enig erfgenaam benoem?
En blijft er dan voor a een mogelijkheid om iets te vorderen? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 21:42 Onderwerp: |
|
|
avb schreef: | Is er iets dat mij weerhoudt om dan weer een nieuw testament te maken waarin ik B als enig erfgenaam benoem?
Op de eerste vraag. Nee, daar is niets op tegen. Je kunt een testament maken waarin je B tot enig erfgenaam benoemd.
Voor a blijft dan de mogelijkheid bestaan om een beroep te doen op zijn legitieme rechten. Indien hij dit doet verkrijgt hij een vordering ter grootte van 1/4de gedeelte van de nalatenschap (uitgaande van het feit dat B nog leeft). _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 22:11 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | avb schreef: | Is er iets dat mij weerhoudt om dan weer een nieuw testament te maken waarin ik B als enig erfgenaam benoem?
Op de eerste vraag. Nee, daar is niets op tegen. Je kunt een testament maken waarin je B tot enig erfgenaam benoemd. |
Maar heeft het zin? Even aangenomen dat het testament nu luidt "A en B erven ieder de helft". Als A dan vooroverlijdt, dan komt dit toch neer op "B erft alles" (want testamentair geen plaatsvervanging)?
Voor de legitieme portie zou het ook geen verschil moeten uitmaken, want die is onafhankelijk van wat het testament bepaalt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 22:59 Onderwerp: |
|
|
Nee, want als A vooroverlijdt, dan erven in dat geval zijn kinderen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 23:08 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Nee, want als A vooroverlijdt, dan erven in dat geval zijn kinderen. |
Dat is onjuist:
Flash schreef: | Indien er een testament gemaakt is, is het uitgangspunt dat er geen plaatsvervulling optreedt en dat zijn/haar kinderen dus niet als erfgenaam in zijn/haar plaats komen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 23:28 Onderwerp: |
|
|
Ja je hebt gelijk, ik was onvolledig. De persoon die het testament maakt zal in dat geval specifiek die kinderen (of een ander) moeten noemen. Maar als hij beslist niet wil dat B erft zal dat ook gewoon gebeuren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 0:10 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ja je hebt gelijk, ik was onvolledig. De persoon die het testament maakt zal in dat geval specifiek die kinderen (of een ander) moeten noemen. Maar als hij beslist niet wil dat B erft zal dat ook gewoon gebeuren. |
Zie mijn aanname dat het testament nu luidt "A en B erven ieder de helft". In dat geval lijkt een wijziging na vooroverlijden van A in "B erft alles" mij dus zinloos. Het kan natuurlijk, maar zo'n wijziging maakt, als ik het goed begrijp, geen enkel verschil behalve dat het geld kost.
Ik sluit echter niet uit dat ik het niet goed begrijp. Daarnaast is het mogelijk, maar gezien de beschreven situatie uitermate onwaarschijnlijk, dat het testament nu bevat "A en B, of bij vooroverlijden hun nakomelingen, erven ieder de helft". In dat onwaarschijnlijke geval heeft wijziging in "B erft alles" uiteraard wel effect.
Ik bedenk me dat een wijziging van "A en B erven ieder de helft" na vooroverlijden van A in "B, of bij vooroverlijden van B zijn nakomelingen, erft alles" wel nuttig kan zijn. Namelijk voor het geval dat B ook vooroverlijdt. Anders is er geen erfgenaam en geldt (naar ik aanneem) het versterferfrecht, dwz. kinderen van A krijgen de helft net als de kinderen van B. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: do 13 sep 2007 6:54 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt als een bus! Of het veel nut heeft om het testament te wijzigen zal dus met name afhangen van wat er verder nog geregeld mag/kan worden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
|