|
Auteur |
Bericht |
Robert_G
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 47
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 15:42 Onderwerp: Persoonlijk recht (ipv erfdienstbaarheid) met rechtspersoon? |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn 'buurman' (een B.V.) loost ten onrechte (sinds kort) zijn regenwater zonder toestemming via PVC-pijpen vanaf zijn dak op mijn erf, hetgeen natuurlijk een OD oplevert (want in strijd met onder meer 5:52 BW).
Mijn vraag is nu: kan ik, naast het vorderen van de opheffing van deze onrechtmatige toestand, ook met deze B.V. een 'opzegbaar persoonlijk recht' overeenkomen? Dit zou er dan op neer kunnen komen dat ik het deze 'buurman' alsnog toesta om door te gaan met zijn lozingspraktijken tegen een overeengekomen maandelijkse (schade)vergoeding.
Kan ik een dergelijk persoonlijk recht ook rechtsgeldig overeenkomen met een rechtspersoon? Het vestigen van een erfdienstbaarheid is voor mij uitgesloten: ik wil niet dat hier enig zakelijk recht kan ontstaan...
Dank alvast!  |
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 09 nov 2013 21:02 Onderwerp: |
|
|
Hetgeen je wilt afsluiten heet een overeenkomst, dus ja het is mogelijk.
De vraag is wel wat de redenen dan worden waardoor je zou kunnen opzeggen, want het is natuurlijk niet erg aantrekkelijk voor die B.V. dat jij op ieder gegeven moment de overeenkomst kunt beëindigen. Dan zal de B.V. liever gewoon het regenwater op een andere manier lozen. |
|
|
|
 |
|