Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Partneralimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fransschreuder

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 23:26    Onderwerp: Partneralimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben vorig jaar na een kort huwelijk (ongeveer 2 jaar getrouwd geweest) gescheiden. Mijn ex vrouw studeerde toen nog en er is een partneralimentatie berekend. Hoewel het een hoog bedrag is en ik moeilijk rond kan komen kon ik mij vinden dat ik mijn ex steunde om haar studie af te maken. Wij zijn tot voor kort altijd in goed overleg geweest en hebben overlegd om de alimentatie na februari af te bouwen omdat zij klaar is met haar studie en op eigen benen kan gaan staan. Helaas is dit een mondelinge afspraak geweest, er staat dus bijna niets zwart op wit.
In een brief is mijn ex opeens 180 graden gedraaid en blijft alimentatie eisen, zonder daarover eerst te overleggen. Daarbij komt dat zij is vertrokken voor een half jaar naar Kenia. Zoals zij zegt voor een werkervaringsproject, maar wat mij betreft is het lang leve de lol en lekker alimentatie trekken.
Nou heeft gelukkig de mediator het bedrag enigszins naar beneden bijgesteld voor de periode dat zij in kenia zit, maar na die tijd kan ze gewoon weer blijven eisen.
Is er dan geen enkele manier waarop ik mijn ex (die inmiddels hoger opgeleid is dan ik en zeker in staat om te werken) te verplichten om te gaan werken? Of in ieder geval bewijs te overhandigen dat ze solliciteert? Het lijkt erop dat ze gewoon aan het langste eind trekt, mag doen wat ze wil en haar tijd lekker uitzit.

Ik word zo langzamerhand wanhopig en weet niet meer hoe ik de eindjes aan elkaar moet knopen, ik voel me ook onrechtmatig behandeld en krijg totaal geen respons op email berichten van haar kant, het enige is bedreigingen van haar vader over deurwaarders en andere vriendjes die wel kunnen komen innen als ik niet zou betalen (wat ik overigens altijd braaf gedaan heb).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er geen kinderen zijn, duurt de alimentatie maximaal zo lang als je huwelijk geduurd heeft.
En je zou altijd bij een advocaat informatie kunnen inwinnen over de vraag of een wijzigingsprocedure kans van slagen heeft in jullie geval en of dat opweegt tegen de kosten die je voor zo'n procedure moet maken. Is er een non-wijzigingsbeding overeen gekomen?
fransschreuder

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben me ervan bewust dat het in september 2013 afgelopen is, ik heb ook al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kan me er gewoon niet bij neerleggen dat het in het nederlandse rechtssysteem kennelijk zo eenvoudig is om als alimentatie ontvangende partij al je plichten naast je neer te leggen en lekker op vakantie te gaan voor langere tijd.
Ik weet niet wat een non-wijzigingsbeding precies inhoudt, maar er staat wel in het convenant dat indien er wijzigingen zijn dat er dan opnieuw naar de situatie gekeken zal worden. Eerst zal getracht worden hier samen uit te komen en indien we daar niet uitkomen via de mediator. Het probleem is dat zij totaal niet reageert op wat voor communicatie dan ook. Even langs gaan is er ook niet bij omdat ze in Kenia zit.
hermanJ

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het zo dat als de rechtbank geen alimentatie heeft vastgesteld of bekrachtigd (jullie hebben e.e.a. via mediator geregeld?) je ex weinig heeft om op te staan. In ieder geval kan ze geen PA innen via LBIO.

Je hebt volkomen gelijk dat het belachelijk is dat jij haar moet onderhouden, dat ze zelf geen moeite doet om werk/inkomen te genereren, maar dat noemen we "recht" in Nederland.

Als je bewijzen hebt van bedreiging door vader van ex of vrienden van ex dan zou ik aangifte doen bij de Politie.
fransschreuder

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In eerste instantie is er een bedrag vastgesteld door de mediator, maar deze is door de rechter getoetst en vastgelegd in het convenant. Er staat wel een aantekening dat er bij wijzigingen in omstandigheden opnieuw moet worden overlegd over het bedrag.
De vader weet heel goed wat hij doet, in schriftelijke communicatie is hij erg formeel maar mondeling uit hij allerlei bedreigingen. Mocht ik bewijs hebben en aangifte doen van bedreiging, en dit wordt inderdaad beaamd, zou ik hier iets aan hebben behalve dat hij misschien een straf zou krijgen?
fransschreuder

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zouden overigens de consequenties zijn als ik niet zou betalen? Heeft zij / haar vader het recht om direct een incassobureau op mij af te sturen of moeten ze bijvoorbeeld eerst een aanmaning sturen?
Ik zie op de site van het LBIO dat zij pas een procedure kan starten als de betalingsachterstand minimaal 1 maand is. Op die manier kan ik dus sowiezo 1 maand overslaan lijkt mij.

Laatst aangepast door fransschreuder op do 10 mei 2012 19:22, in totaal 1 keer bewerkt
sietske1980

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jij in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand (www.rvr.org) dan zou je kunnen pogen via een advocaat een wijzigingsverzoek conform 1:401 lid 1 BW in te dienen.

Een non-wijzigingsbeding houdt trouwens in dat de overeengekomen alimentatie in beginsel niet door de rechter kan worden gewijzigd op grond van een wijziging van omstandigheden. Maar dat moet schriftelijk zijn overeengekomen. Vaak staat er dan een verwijzing naar artikel 1:159 lid 3 BW.
fransschreuder

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kom helaas niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand omdat ik daarvoor te veel verdien (dat ik zelf niets overhoud omdat ik alimentatie betaal wordt helaas niet meegenomen)
fransschreuder

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft er verder nog iemand een bruikbare tip? Wat kan er bijvoorbeeld gebeuren als ik de betaling stop zou zetten?
sietske1980

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de betaling stop zet, dan zal ze waarschijnlijk het LBIO op je dak sturen (www.lbio.nl). Dat kost haar niets, jou 15% extra.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds