Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Participatieovereenkomst WWB
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans v

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 14:03    Onderwerp: Participatieovereenkomst WWB Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over de participatieovereenkomst in het kader van de WWB.

Ik ben mede op eigen verzoek aangevangen met een participatietraject en werk nu bij een stichting. Nu wil de eigenaar van deze stichting mij een vaste baan aanbieden bij een BV waar hij ook eigenaar van is. Er is wel een vorm van samenwerking tussen beide maar de stichting en de BV werken feitelijk gescheiden van elkaar.

Een voorwaarde is dat ik eerst zo'n 3 maanden op basis van participatie ga aanvangen. Ik heb nu dus een overeenkomst met de stichting, de uitvoerende instantie, en mijzelf.

Nu wil de uitvoerende instantie en werkgever dat ik aanvang zonder wijziging van de participatieovereenkomst, dit lijkt mij juridisch gezien niet juist. Tevens is een voorwaarde bij een participatieplek dat er altijd een leidinggevende aanwezig is. De praktijk laat zien dat er nooit iemand is die mij kan/zal opleiden of begeleiden. Dus ik vraag me dan ook af of de BV voldoet aan de voorwaarden en eigenlijk de uitvoerende instantie hier niet aan mee mag werken. Zij zijn van de situatie namelijk op de hoogte.

Ook zal er een wijziging plaatsvinden in de functie anders dan dat hij staat vermeld in de huidige overeenkomst. Ik zie nu een situatie voor me dat men later zegt dat ik maar een wijziging had moeten eisen van deze overeenkomst als er zich ooit iets voordoet als ik klakkeloos ga aanvangen zonder een wijziging.

Sommige zullen misschien gaan roepen dat men in een WWB situatie geen rechten heeft en alles maar moet pikken, maar dat vind ik tekort door de bocht. Smile

Iemand een idee wat ik wel/niet kan verlangen?

Update 21-01-2013 :

Inmiddels is de participatieovereenkomst vervangen door een proefplaatsing waar de werkgever van mening is dat ik morgen al kan gaan aanvangen met de werkzaamheden bij zijn BV. Dit terwijl er nog geen aanvraag voor een proefplaatsing is ingediend bij de instantie die deze moet verstrekken.

157 views maar nog geen advies. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartinJan

Leeftijd: 63

BerichtGeplaatst: zo 24 mrt 2013 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar vindt u de antwoorden zelf Wink

Groet
Hans v

BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@MarinJan

Voor deze werkgever bestaan er geen (wettelijke) regels en hoeft hij zich niet aan wettelijke overeenkomsten te houden en doet hij maar waar hij zin in heeft. Momenteel worden er nu door diverse werknemers stappen ondernomen om deze werkgever te corrigeren gezien zijn slechte werkgevers kwaliteiten.
MartinJan

BerichtGeplaatst: do 06 jun 2013 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hans v schreef:
@MarinJan

Voor deze werkgever bestaan er geen (wettelijke) regels en hoeft hij zich niet aan wettelijke overeenkomsten te houden en doet hij maar waar hij zin in heeft. Momenteel worden er nu door diverse werknemers stappen ondernomen om deze werkgever te corrigeren gezien zijn slechte werkgevers kwaliteiten.

Mag ik aannemen dat u ook dergelijke stappen onderneemt? kunt u specifiek aangeven met welke wet dit recht wordt ondersteund? e.e.a. is dan ook duidelijker om een antwoord te formuleren mijns inziens.

Mijn ervaring met BV's die maar wat zelf bedachte regels hanteren "maar wat doen" wat hun schikt, dat die toch via rechtswegen zijn te bewegen.

Groetjes,

MartinJan
Hans v

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartinJan schreef:
Hans v schreef:
@MarinJan

Mag ik aannemen dat u ook dergelijke stappen onderneemt? kunt u specifiek aangeven met welke wet dit recht wordt ondersteund? e.e.a. is dan ook duidelijker om een antwoord te formuleren mijns inziens.

Mijn ervaring met BV's die maar wat zelf bedachte regels hanteren "maar wat doen" wat hun schikt, dat die toch via rechtswegen zijn te bewegen.

Groetjes,

MartinJan

Beste MartinJan,

Er zijn hier verschillende organisaties bij betrokken bij deze situatie die allemaal zo hun eigen belangen en eigen wetjes hebben.

Ikzelf heb (had) zowel te maken met een stichting als met een BV maar ook met een re-integratiebedrijf.

Laat ik mij even beperken tot de stichting waarvan de directeur zich ook bemoeit met de BV waarvan hij zelf mede-eigenaar is en die dus ook nauw samenwerkt met de stichting. En daar bij die stichting had ik een participatieplek.

Ik onderneem geen stappen tegen de stichting, maar ik heb er voor gekozen om het hazepad te kiezen. Zou ik toch stappen gaan ondernemen dan gaat het re-integratiebedrijf daar zeker in mee als ik naar de rechter zou stappen.

Maar een ex-werknemer heeft nog een loonvordering over de laatste 5 jaren. De nieuwe bedrijfsleider heeft zijn toegezegde toeslag tot op heden nog niet mogen ontvangen. Vrijwilligers waarvan de contractuele dagelijkse maaltijdvergoeding is ingetrokken, die trekken nu aan de bel. Ook is er niet altijd leiding aanwezig en dit is wel een vereiste.

En waar de sticker op de deur zit érkend leerbedrijf', die mag er van mij af. Maar dat moeten de andere officiële instanties maar bepalen die stagaires en andere werknemers daar naar toe sturen. Als begeleiders/consulenten bellen en er is geen verantwoordelijk/leidingevend persoon aanwezig op de locatie, en het kwartje valt niet bij deze begeleiders/consulenten, dan mankeert er toch wel iets aan hun professionele scherpte.

Het is niet aan mij om nu een klokkenluider te gaan spelen met een kabinet die deze misstanden toch niet echt wil aanpakken. En ik heb niet de overtuiging dat rechters een blok durven te maken tegen deze situatie voor werkenden met een uitkering.

Het hazepad is in dit geval toch echt sneller om eruit te komen. Very Happy
MartinJan

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al eerder aangaf bent u blijkbaar goed in staat uw weg te vinden zonder advies Wink

Met alle respect voor uw keuze het pad der hazen te kiezen, denk ik dat u zonder het kleed van klokkenluider aan te trekken er toch goed aan zal doen om de erkenning te checken in het ECABO register, en indien dat bewuste bedrijf geregistreerd is, de ECABO te melden met het Reglement en criteria voor stages in de hand, dat dit bedrijf niet aan de criteria voldoet op de door u ervaren punten.

En procederen vanuit een WWB positie is zonder welwillende rechtsbijstand verzekering die de procedure zal moeten gaan financieren een onmogelijke zaak, ik vraag me af of de raad voor rechtsbijstand een aanvraag voor bijstand bij een dergelijke procedure positief honoreert, en vraag me ook af hoe dat uw positie als werkzoekende in het traject beïnvloed.

In dit geval bent u een ervaring rijker, en is het jammer dat er 3 verliezers zijn, u hebt geen baan meer, de werkgever wellicht een potentiële goed gemotiveerde werknemer kwijt en de uitkeringsinstantie heeft zijn geld slecht besteed aan de re-integratiebedrijf die blijkbaar de verkeerde keuzen maken voor u.

Groet,

MartinJan
Hans v

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad zijn er 3 verliezers hoewel ik zelf het gevoel heb ook een beetje een winnaar te zijn omdat ik zonder een sanctie op de uitkering de participatieplek heb kunnen verlaten.

Ook levert het re-integratiebedrijf (voorlopig) geen participanten meer aan de stichting totdat de situatie op de werkvloer daadwerkelijk veranderd. Ik heb nog wel met een overheids instantie gebeld die daar medewerkers plaatst met de vraag wat hun standpunt hierin is gezien de situatie. Hopende op enige actie vanuit hun organisatie gezien de zwaarte van het traject waar hun doelgroep mee te maken heeft.

In principe verkies ik er liever voor om de kwaliteit te verbeteren van de werkplek zodat medewerkers wel de opleiding en begeleiding krijgen waar ze recht op hebben. Maar ik heb de situatie ingeschat en de ontwikkelingen op de voet gevolgd en ik ben tot de conclusie gekomen dat de betrokken partijen niet de intensie hadden die weg in te willen slaan.

Als je al de opdracht meekrijgt vanuit het re-integratiebedrijf 'bemoei je niet met het beleid van de stichting', maar je wordt er wel intensief bij betrokken door de positie die je toebeeld krijgt in de loop der tijd, dan is het moeilijk om met enkelt een participatieovereenkomst de rol van ass-bedrijfsleider te gaan vervullen. Terwijl ik op papier niet eens zonder een leidingevende mag werken. Very Happy

En om heel eerlijk te zijn balanceerde ik wel met gedachte en de wens om toch een sanctie op de uitkering te krijgen. Dit had mij de mogelijkheid gegeven om wel gemotiveerd in bezwaar te gaan. Maar blijkbaar verkiest het re-integratiebedrijf er liever voor om de doofpot te gebruiken en de schade zo te beperken voor zowel hun zelf als voor mij. Wink

In sommige situaties, en dat was de reden dat ik dit topic opende, zijn mensen vaak overgeleverd aan de dwang van instanties om als ja knikker mee te werken aan een traject. En ik heb veel ervaring opgedaan van zowel van onderen als van bovenaf en er moet heel wat verbeterd worden aan de rechtspositie van werkzoekenden met een uitkering.

Maar in bepaalde gevallen moet je niet het uiterste eisen van jezelf, maar ook niet van andere, toch?
MartinJan

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de balans niet verstoord wordt, zal het wel loslopen met het sinds 1 januari aangescherpte beleid rond om de WWB.

U ervaring is voor u positief uitgepakt, maar u geeft zelf al aan dat de strijdbijl netjes geslepen in uw buurt blijft liggen, want ik neem aan dat deze ervaring u op uw hoedde heeft gemaakt voor komende trajecten.

Ik zelf denk dat de huidige re-integratiebedrijven zelf ook moeite hebben met het implementeren van de aangescherpte regels, dat blijkt maar weer aan de reactie zoals u die omschrijft.

Men moet volledige medewerking geven aan het traject, maar dat betekend niet dat u hiermee al uw rechten verliest.

Ik wens u veel suq6 met het volgende traject,

Groet

MartinJan
Hans v

BerichtGeplaatst: vr 14 jun 2013 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad MartinJan,

De strijdbijl blijft geslepen ook al is ie voor even begraven. Wij gaan weer over tot de orde van de dag en verder zoeken naar een (betaalde) baan. Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds