|
Auteur |
Bericht |
sabinevl
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 15:35 Onderwerp: Parlementaire geschiedenis noodweer |
|
|
He medestudenten,
Voor mijn scriptie heb ik informatie nodig over de parlementaire geschiedenis van noodweer. Ik heb daarvoor reeds de delen 1-5 van 'Smidt' en een boek van 'Machielse' geraadpleegd. Ik mis echter nog een heleboel informatie m.b.t. kamerstukken ed. :S.
Heeft iemand enig idee hoe ik aan die informatie kan komen?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Didonus
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 15:42 Onderwerp: |
|
|
Zag laatst een poster hangen in de UB bij ons over staten generaal van 1814 tot 1995 op:
http://www.statengeneraaldigitaal.nl/
maar je moet maar even kijken of het nuttig is... |
|
|
|
 |
MaxForce
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 96
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 16:28 Onderwerp: |
|
|
Handig. Die site kon ik nog niet!  _________________ "Auch der Beschränkte, Unwissende, Unbesonnene faßt leicht und lebhaft eine subjektive Überzeugung. Aber je leichter er sie fäßt, desto mehr hat man Ursache, ihr zu mißtrauen." |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 17:49 Onderwerp: |
|
|
Staan er geen verwijzingen in tekst en commentaar? _________________ Peruse or perish! |
|
|
|
 |
sabinevl
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 4
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 12:28 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties!
Die site van de Staten Generaal digitaal ken ik inderdaad.
In 2009 en 2010 worden de Handelingen uit de jaren 1814-1929 gedigitaliseerd.
Ik moet de handelingen hebben tussen 1879 en 1886.. dus dat kan nog een hele tijd duren. Echt ontzettend jammer, want dat was erg handig geweest!
Tekst en Commentaar is zeker nuttig, alleen over de parlementaire geschiedenis wordt niet veel geschreven en verwezen.
Hebben jullie nog meer tips? |
|
|
|
 |
Didonus
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 12:55 Onderwerp: |
|
|
hier in gronignen, staan alle staasbladen, staatscouranten en handelingen der S-G in mooie bundels in de UB. Zal bij jou ook zo zijn? |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 14:02 Onderwerp: Re: Parlementaire geschiedenis noodweer |
|
|
sabinevl schreef: | Voor mijn scriptie heb ik informatie nodig over de parlementaire geschiedenis van noodweer. Ik heb daarvoor reeds de delen 1-5 van 'Smidt' en een boek van 'Machielse' geraadpleegd. Ik mis echter nog een heleboel informatie m.b.t. kamerstukken ed. :S. |
Ik zie eigenlijk geen reden waarom je veel meer zou willen gebruiken dan wat je uit Smidt (en Machielse - Noodweer in het strafrecht: een rechtsvergelijkende en dogmatische studie) kan halen... De Hullu (Materieel Strafrecht) heeft een alinea over de wetsgeschiedenis van noodweer. Net als de meeste algemene boeken over materieel Strafrecht. Toen ik mijn scriptie over noodweer schreef, viel me op dat de meeste auteurs verwijzen naar Smidt. En Smidt verwijst naar de Kamerstukken.
De UU heeft als het goed is de Kamerstukken in de Juridische Bibliotheek. Ook uit die tijd. Heeft de UvT niet zoiets? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 17:31 Onderwerp: |
|
|
Deze draad lijkt wel een kopie van deze oude draad. Ik ben het kennelijk met Chantalle eens. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op do 29 jan 2009 19:05, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 18:11 Onderwerp: |
|
|
Wie is Charlotte? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 19:07 Onderwerp: |
|
|
Ehhhh, niemand.  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 17:37 Onderwerp: |
|
|
Je wilt niet weten hoe vaak ik Charlotte ben genoemd  |
|
|
|
 |
sabinevl
|
Geplaatst: za 31 jan 2009 13:41 Onderwerp: |
|
|
Hee!
Ik moet een heel hoofdstuk over de parlementaire geschiedenis schrijven.. en in Smidt staan slechts een paar pagina's over noodweer geschreven. Meningen en opvattingen komen er nauwelijks aan bod en juist die zijn van belang. Ik moet echt weten om welke redenen noodweer toen in het wetboek is opgenomen in de volgende bewoordingen:
'Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
In de Hullu staat ongeveer wat in Smidt staat en dat is helaas te weinig.
Ik heb nog geen kamerstukken uit die periode gevonden in de universiteitsbibliotheek, maar ik blijf zoeken! Mochten jullie toch nog meer tips hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 jan 2009 14:38 Onderwerp: |
|
|
Dan is het misschien verstandig om eens een dagje naar de KB te gaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: zo 01 feb 2009 15:53 Onderwerp: |
|
|
Ik ga morgen toch naar de JB van de UU. Ik kijk wel even of ik wat kan vinden.
Er is trouwens ook een boek van Grothe uit 1890, genaamd "Noodweer". Ik weet niet wat er precies in staat, maar heb je die al eens doorgenomen? Ook heeft Heijse een rechtsvergelijkend onderzoek gedaan naar noodweer, gepubliceerd in 1898. |
|
|
|
 |
sabinevl
|
Geplaatst: ma 02 feb 2009 15:13 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel Chantalle!
Super dat je zo meedenkt . Ik heb het boek van Grothe nog niet doorgenomen, ik zal hem meteen opzoeken in de bibliotheek.
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
|