|
Auteur |
Bericht |
EdwinW1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 nov 2012 10:56 Onderwerp: Parkeren prive parkeerplaats in garage |
|
|
Ik heb een vraag, ik weet niet of ik hier het goede forum heb geselecteerd.
Wat is het probleem.
Ik ben eigenaar van een parkeerplaats in een parkeergarage waarbij toegang wordt verkregen tot de parkeergarage middels een afstandsbediening. Buiten de garage is het betaald parkeren.
Elke parkeerplaats in de garage is genummerd behoort toe aan een koper of een huurder.
Nu is het mij en een aantal buren overkomen dat bij terugkomst iemand geparkeerd staat op zijn/haar parkeerplaats.
Wat zijn juridisch de mogelijkheden voor verwijdering, het zetten van een wielklem of andere mogelijkheden?
Mijn ervaringen:
Bel je parkeerbeheer, die slepen niet af in een private parkeergarage (maar ze hebben wel een onderhoudscontract voor de garage). De politie kan niets doen, wil uiterlijk de bezitter opbellen om te vragen om zijn auto te verplaatsen omdat die op een private plek staat. En dan ben je afhankelijk of de eigenaar van die auto zin heeft de auto te verzetten. De laatste keer belde de politie terug met de mededeling dat de eigenaar de auto verzet, maar dat het minimaal één uur duurt (pardon!). |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 nov 2012 13:53 Onderwerp: |
|
|
De persoon die onbevoegd parkeert, handelt onrechtmatig (art. 6:162 BW). U zou in kort geding bij de voorzieningenrechter een verbod onder dwangsom kunnen vorderen voor het geval deze persoon daar nog eens parkeert. U moet dan de betreffende persoon dagvaarden. Ook dit duurt wel even. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 nov 2012 15:58 Onderwerp: |
|
|
Wellicht is het te overwegen om eens met de uitbater van de parkeergarage te overleggen.
Een dergelijk probleem kan op relatief eenvoudige wijze voorkomen worden.
Doordat de garage nu met een afstandsbediening geopend wordt kan een ieder die de beschikking heeft over een afstandsbediening ongelimiteerd auto's toe laten.
Indien echter iedere gerechtigde een unieke 'sleutel' heeft die toegang geeft tot de parkeergarage kan de zogenaamde anti-pass back toegepast worden.
Dit houdt in dat men in- en uit moet rijden met gebruik van deze unieke sleutel.
Staat de sleutel eenmaal op 'binnen' dan is het niet meer mogelijk met deze 'sleutel' nog een auto toe te laten. Eerst zal de 'sleutel' weer op 'buiten' moeten staan.
En met de slimmerikken die zonder dat de auto voor hek rolhek of slagboom staat de 'sleutel' op 'buiten' willen melden is in dit systeem rekening gehouden. Dat gaat niet.
Ergo, het is dan onmogelijk om meer dan 1 auto per 'sleutel' te parkeren. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 09 nov 2012 22:56 Onderwerp: |
|
|
Of je zet de auto in kwestie gewoon op een paar bakstenen, neemt de wielen mee (weg uit de garage) en plakt een briefje op de ruit met daarop je telefoonnummer, waarbij je aangeeft dat je je retentierecht uitoefent op de auto en wielen, totdat de huur van de betreffende dagen en het parkeergeld van jezelf door die persoon wordt voldaan, te vermeerderen met eventuele (buiten)gerechtelijke incassokosten en rente als de eigenaar niet betaalt binnen 30 dagen en totdat bovendien de afstandsbediening in kwestie wordt ingeleverd, waarbij je je verder alle overige rechten voorbehoudt.
Dan leren ze het ook zo af en voorkom je dat je zelf er achteraan moet rennen, plus je emmers vol geld in een bodemloze put gooit.
Ongetwijfeld zal er dan door iemand gehuild worden dat je dan onrechtmatig zou handelen jegens andermans eigendom, maar daar zul je in de gegeven situatie ongetwijfeld de ironie van kunnen waarderen. Ik zou dat in die hypothetische situatie in ieder geval wel kunnen.
Ik zou overigens ook ter preventie zelf een afsluitbaar poortje in de grond voor je parkeervak boren, dan voorkom je dat dit nogmaals gebeurt. Discussie met ongeïnteresseerde beheerders en buren die zelf de oorzaak zijn van dit probleem over een duur toegangssysteem ga je toch niet winnen en alleen maar heel veel energie aan kwijt zijn. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 10 nov 2012 12:18 Onderwerp: |
|
|
Het zelf weghalen van de wielen is inderdaad onrechtmatig, namelijk eigenrichting. Er bestaat in zo´n geval geen beroep op een wettelijk retentierecht in de zin van art. 3:290 BW. Deze optie is dus af te raden. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 10 nov 2012 12:23 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Het zelf weghalen van de wielen is inderdaad onrechtmatig, namelijk eigenrichting. | Twee wielklemmen(; een wiel met een klem kan immers mogelijk worden verwisseld voor een reservewiel)?? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 10 nov 2012 14:08 Onderwerp: |
|
|
Je zegt dat je 'eigenaar' bent van de parkeerplaats. Kun je dat verduidelijken? Huur je de parkeerplaats, of maakt de parkeerplaats deel uit van een appartementsrecht? Dat kan relevant zijn als de foutparkeerder ook bij dezelfde verhuurder een parkeerplaats huurt, en dat ligt wel voor de hand in een parkeergarage.
Heb je de praktische oplossing van het plaatsen een opklaphekje met slot op de parkeerplaats al overwogen? (zoiets als dit, of zelfs dit) _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 11 nov 2012 13:19 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | marja.verstralen schreef: | Het zelf weghalen van de wielen is inderdaad onrechtmatig, namelijk eigenrichting. | Twee wielklemmen(; een wiel met een klem kan immers mogelijk worden verwisseld voor een reservewiel)?? |
Blijkbaar nog nooit een wielklem gehad, je mag proberen het wiel te verwisselen, denk dat het niet zal lukken daar een wielklem ook de wielmoeren / bouten afdekt. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 nov 2012 8:58 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Blijkbaar nog nooit een wielklem gehad, je mag proberen het wiel te verwisselen, denk dat het niet zal lukken daar een wielklem ook de wielmoeren / bouten afdekt. | Haha, klopt. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 nov 2012 15:51 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof dat de truc is dat je je band leeg laat lopen, uit de klem weg rijdt, en dan je band weer oppompt, dan wel verwisselt met je reservewiel.
Maar ik geloof ook dat aangetoond is dat dit een broodje-aap-verhaal is of dat het alleen mogelijk was met meer schade aan je velgen/auto dan de gemiddelde parkeerboete waard is. Dat weet ik niet precies meer. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 nov 2012 16:20 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | Ik geloof dat de truc is dat je je band leeg laat lopen, uit de klem weg rijdt, en dan je band weer oppompt, dan wel verwisselt met je reservewiel.
Maar ik geloof ook dat aangetoond is dat dit een broodje-aap-verhaal is of dat het alleen mogelijk was met meer schade aan je velgen/auto dan de gemiddelde parkeerboete waard is. Dat weet ik niet precies meer. |
Is een geheel broodje aap verhaal, klem zit namelijk op de velg en niet op de band, het leeg laten lopen van de band heeft dus totaal geen effect.
 |
|
|
|
 |
|